Η ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ

Ένα εμπεριστατωμένο άρθρο αμερικανού,
που θυμίζει και φαινόμενα στην Ελλάδα

Συμπληρώνεται φέτος το 25ο έτος από την ίδρυση του περιοδικού Free Inquiry και του Συμβουλίου για τον Κοσμικό Ανθρωπισμό. Ο λόγος ύπαρξής μας ήταν η ανάγκη να αντιμετωπισθούν οι καθημερινές (τότε) επιθέσεις, που δεχόταν ο Κοσμικός Ανθρωπισμός από τους θρησκόληπτους δογματιστές. Οι φονταμελιστές ευαγγελιστές ήθελαν να εκδιώξουν τους κοσμικούς ανθρωπιστές –για τους οποίους ισχυρίζονταν, ότι κυριαρχούσαν στην Αμερική– από τις θέσεις τους στα δημόσια σχολεία, την ανώτατη εκπαίδευση, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τα φιλελεύθερα επιστημονικά επιτελεία, τα ιδρύματα, τα δικαστήρια και την «πνευματική ελίτ».


Κατέστρωσαν ένα σχέδιο, προκειμένου νʼ αρπάξουν την πολιτική εξουσία. Οι φονταμελιστές προσπάθησαν να καταργήσουν την κοσμική και ανθρωπιστική δομή του σύγχρονου κόσμου. Οι προτάσεις τους έμοιαζαν εξωφρενικές· όμως τώρα έχουν τον έλεγχο του κόμματος των Ρεπουμπλικανών∙ επιπλέον προσπαθούν να αποκτήσουν κι άλλη εξουσία, για να ξαναφτιάζουν την Αμερική σύμφωνα με την αντίληψή τους. Η στρατηγική της Θρησκευτικής Δεξιάς (Religious Right) συνίσταται στην δημιουργία εναλλακτικών θεσμών –συντηρητικά επιστημονικά επιτελεία, θρησκευτικά σχολεία και πανεπιστήμια, δικά τους μέσα μαζικής ενημέρωσης– με σκοπό να δημιουργήσουν μία ισχυρή πολιτική δύναμη, που θα αποκοσμικοποιήσει την Αμερική.


Πιστεύουμε, ότι είναι αναγκαίο να υπερασπισθούμε τον Ανθρωπισμό και τον κοσμικό χαρακτήρα της κοινωνίας, που άρχισαν να διαφαίνονται κατά την διάρκεια της Αναγέννησης και έφθασαν στο αποκορύφωμά τους κατά την διάρκεια του Διαφωτισμού. Προσπαθήσαμε να δείξουμε, ότι τα ιδεώδη του Κοσμικού Ανθρωπισμού είναι ευρέως αποδεκτά από τους Αμερικανούς και συνώνυμα με τις δημοκρατικές-επιστημονικές επαναστάσεις του σύγχρονου κόσμου.


Οι επιθέσεις ενάντια στον Κοσμικό Ανθρωπισμό κόπασαν κατά κάποιο τρόπο στην δεκαετία του ʼ90, αλλά τώρα εντείνονται και η απόρριψη των εννοιών «Κοσμικός Ανθρωπισμός» και «Σχετικισμός» υποστηρίζεται ακόμη και από το Βατικανό. Για την ακρίβεια βρισκόμαστε στο μέσον μιας πολιτιστικής σύγκρουσης, η έκβαση της οποίας θα έχη καθοριστική επίδραση στο μέλλον των Ηνωμένων Πολιτειών. Δεδομένου ότι είμαστε το πιο ισχυρό έθνος του κόσμου, οποιαδήποτε σημαντική εξέλιξη θα επηρεάσει καταλυτικά την παγκόσμια κοινότητα.


Από την Επιστήμη στη Θεοκρατία

Η ισχύς της Αμερικής οφείλεται στην πρωτοπορία της στην Επιστήμη και την Τεχνολογία, πράγματα τα οποία προϋποθέτουν φυσιοκρατική μεθοδολογία και μη θρησκευτική θέαση του Κόσμου. Σήμερα υπάρχει μεγάλος πεσσιμισμός ανάμεσα στους κοσμικούς ανθρωπιστές, τους ανεξάρτητους ελεύθερα σκεπτόμενους ανθρώπους και τους φιλελεύθερους, λόγω των όσων συμβαίνουν σʼ αυτή την μεγάλη χώρα από την εποχή του Ρήγκαν μέχρι σήμερα, που η κατάσταση έχει επιδεινωθεί. Ας θέσουμε όμως τις εξελίξεις σε μία ιστορική προοπτική.


     1. Μία συντονισμένη προσπάθεια να εγκαθιδρυθεί μία ντε φάκτο Θεοκρατία δυναμιτίζει το ιστορικό τείχος διαχωρισμού Κράτους και Εκκλησίας.


     2. Καταστρατήγηση των πολιτικών μας ελευθεριών· πολύ φοβάμαι, ότι ο Πατριωτικός Νόμος και η Ασφάλεια της Πατρίδας επεξεργάζονται διατάξεις, που θα μας μετατρέψουν σε κράτος-φρούριο.


     3. Η Αμερική μετατρέπεται σε πλουτοκρατία. Μια νέα τάξη, η τάξη του πλούτου και των προνομίων, δημιουργείται, και αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στις αλλαγές των φορολογικών νόμων, που ευνοούν τους εύπορους και οδηγούν σε μεγάλο άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα στο 1% του πληθυσμού, που είναι ιδιαιτέρως εύποροι και την μεσαία, χαμηλή τάξη.


     4. Οι εταιρείες παίζουν κυρίαρχο ρόλο στην πολιτική και οικονομική μας ζωή. Ο ανταγωνισμός έχει επιφέρει την καταστρατήγηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, μείωση των αποθεμάτων των ταμείων, κλονισμό της Κοινωνικής Ασφάλισης και μείωση των θέσεων εργασίας. Απειλείται ολόκληρος ο ιστός της Αμερικανικής Δημοκρατίας.


     5. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης κυριαρχούν σήμερα και φιμώνουν τις αντίθετες απόψεις· παραβλέπουν, αγνοούν την ανθρωπιστική, επιστημονική, έλλογη θέαση των πραγμάτων και επικεντρώνονται στην διασκέδαση και την αισθησιοκρατία, αντί να φροντίζουν για την ενημέρωση των πολιτών. Δυναμιτίζουν τον ανεξάρτητο ρόλο του Τύπου ως κριτικής των επικρατούντων δογμάτων.


    

     6. Συχνά τίθεται το ερώτημα: «Γιατί η Αμερική είναι πιο θεοκρατική απʼ ο,τι οι άλλες δημοκρατίες της Δύσης;» Μια πιθανή εξήγηση είναι η ανάπτυξη του μιλιταρισμού ιδιαίτερα μετά τον Β΄  Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο μιλιταρισμός μετριάσθηκε στην Ευρώπη αλλά όχι στις Η.Π.Α. Δυστυχώς το φαινόμενο αυτό συσχετίζεται με την εμφάνιση ενός επιθετικού θρησκευτικού απολυταρχισμού. «Ένα έθνος, κάτω από ένα Θεό» έγινε το σλόγκαν μας. Η αυτοδίκαιη πίστη μας ενδυναμώνει την ισχύ του μαζικού οπλοστασίου μας.


     7. Η μάχη για τον διορισμό δικαστών σε καίρια πόστα είναι μία τρομακτική απεικόνιση της προσπάθειας της Χριστιανικής Δεξιάς να υπονομεύσει την ανεξαρτησία του Δικαστικού Σώματος.


Οι συντηρητικοί έχουν πλέον τον έλεγχο της κυβέρνησης, του Κογκρέσσου και των περισσοτέρων Εφετείων. Εάν κατορθώσουν να δεκάσουν τους δικαστές του Ανωτάτου Δικαστηρίου, τότε θʼ αλλάξουν δραματικά την Αμερική τις επόμενες δεκαετίες. Δικαίως αγωνιούν οι ανθρωπιστές για την έκβαση των πραγμάτων. Μερικοί προοιωνίζονται για τις Η.Π.Α. ένα μέλλον, όπου θα κυριαρχούν θρησκόληπτοι αντιδραστικοί, και η Αμερική από κοσμική κοινωνία θα έχει μετατραπεί σε θρησκευτική.


Μεσαιωνικά σενάρια θρησκοληψίας

Το παράδοξο είναι, ότι αυτό το σενάριο της Αποκάλυψης (το οποίο προβλέπουν πολλοί φιλελεύθεροι και πολλοί κοσμικοί) συνοδεύεται από παράλληλο αποκαλυπτικό, θεολογικό σενάριο, στο οποίο πιστεύουν ακράδαντα οι ευαγγελιστές, ότι δηλαδή επίκειται η Δευτέρα Παρουσία και η επιστροφή του Ιησού στην Γη, και στην μεγάλη αιματοχυσία του Αρμαγεδώνος όλοι οι κάτοικοι του πλανήτη θα καταδικασθούν να καούν στην Κόλαση εκτός από μία μικρή ομάδα ευαγγελιστών χριστιανών. Νομίζω. ότι και τα δύο σενάρια είναι λανθασμένα· τόσο οι φόβοι των κοσμικών φιλελευθέρων, ότι η Κυβέρνηση και η θρησκόληπτη, φασιστική, διψασμένη για κυριαρχία κοόρτη του θα υποσκάψουν τόσο την αμερικανική κοινωνία, ώστε να προκαλέσουν κατάρρευση της δημοκρατίας, όσο και η παρανοϊκή πρόβλεψη των ευαγγελιστών για Ημέρα της Κρίσης της Ανθρωπότητας και κάψιμο στις φλόγες της Κόλασης.


Πρέπει να θέσουμε τα πράγματα σε ευρύτερο πλαίσιο. Τα απαισιόδοξα σενάρια παραβλέπουν το γεγονός, ότι η χώρα αυτή δεν ιδρύθηκε μόνο από φανατικούς θρησκόληπτους αλλά και από οπαδούς του Διαφωτισμού, τα ιδανικά των οποίων “έθρεψαν” την εγκαθίδρυση της δημοκρατίας και την εδραίωσή της στην Αμερική. Η μάχη με την οποία ερχόμαστε αντιμέτωποι αυτή την στιγμή είναι μάχη ιδεών και αξιών. Πρέπει να την κερδίσουμε και νομίζω, ότι μπορούμε. Απαιτείται όμως σκληρή δουλειά. Το μέλλον δεν είναι προκαθορισμένο. Εξαρτάται από το τι θα κάνουμε εμείς. Πρέπει να πείσουμε τους συμπατριώτες μας για την βιωσιμότητα του κοσμικού και ανθρωπιστικού οράματος για την Αμερική. Σημειώνω, ότι οι ανθρωπιστές μπορούν να αισιοδοξούν για το μέλλον.


Μπορούμε μάλιστα να χαράξουμε ένα λαμπρό μέλλον όχι μόνο για την Αμερική αλλά και για την παγκόσμια κοινότητα. Ο χρόνος δουλεύει για εμάς και όχι για τους αυταρχικούς και οπισθοδρομικούς θεολογούντες. Πράγματι, αν δεν επέλθει κάποια απροσδόκητη καταστροφή –παγκόσμιος/πυρηνικός πόλεμος, φυσική καταστροφή, επιδημία κ.λπ.– μπορούμε να πούμε, ότι η ζωή στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον κόσμο θα συνεχίσει να βελτιώνεται, επιτρέποντάς μας να απολαύσουμε ανώτερο επίπεδο ζωής, καλύτερη τροφή, καλύτερη υγειονομική περίθαλψη, περισσότερη διασκέδαση και ευτυχία για την πλειοψηφία των ανθρώπων. Πιστεύω, ότι η εγγενής αίσθηση δικαίου και το έλλογο των Αμερικανών μπορούν και πάλι να έλθουν στην επιφάνεια, παρά τις προσπάθειες της ριζοσπαστικής Δεξιάς νʼ αλλάξει την Αμερική προς το χειρότερο.


Η προοδευτική βελτίωση του επιπέδου ζωής εξαρτάται από την ανάδειξη του Λόγου, την πρόοδο της Επιστήμης, της Τεχνολογίας, του Ανθρωπισμού και της Δημοκρατίας –παρά τις προσωρινές οπισθοδρομήσεις και ενδεχόμενα σοβαρά πολιτικά και οικονομικά προβλήματα.


Οι δραματικές κοσμοϊστορικές αλλαγές

Πού βασίζεται αυτή η αισιοδοξία; Αν κοιτάξουμε τα τελευταία 25 χρόνια βλέπουμε δραματικές αλλαγές, οι οποίες μπορούν να γίνουν σημαντικότερες στο μέλλον.


Συνεχείς δημοκρατικές επαναστάσεις

Το 1980 ο κομμουνιστικός απολυταρχισμός κυριαρχούσε σε μεγάλες περιοχές του κόσμου. Η Σοβιετική Ένωση είχε στην κατοχή της την Ανατολική Ευρώπη. Στην Κίνα ο Μάο ήταν ακόμη ισχυρή δύναμη. Αντιμετωπίζαμε το τρομερό σενάριο του πυρηνικού ολοκαυτώματος, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Σοβιετική Ένωση αντιπαρέθεταν όπλα μαζικής καταστροφής. Όλα αυτά έχουν αλλάξει ριζικά. Το κομμουνιστικό καθεστώς της Σοβιετικής Ένωσης κατέρρευσε, η Ανατολική Ευρώπη ελευθερώθηκε, η Γερμανία επανενώθηκε και επιταχύνθηκε η διαδικασία εκδημοκρατισμού. Επιβραδύνθηκε ο ρυθμός της κούρσας των πυρηνικών εξοπλισμών. Ο Μαοϊσμός στην Κίνα αντικαταστάθηκε από ένα πιο προοδευτικό πολίτευμα, το οποίο, αν και μαρξιστικό, υιοθέτησε το σύστημα της ελεύθερης αγοράς και χαλάρωσε τους ελέγχους. Είναι σαφές, ότι υφίσταται ακόμη ο κίνδυνος πυρηνικού πολέμου αλλά από διεφθαρμένα καθεστώτα, από τους επονομαζόμενους τρομοκράτες και όχι από οργανωμένα κέντρα εθνικών κυβερνήσεων. Σήμερα το αίτημα για δημοκρατία στην Παλαιστίνη, το Ιράν, το Ιράκ, την Αίγυπτο και αλλού στον κόσμο είναι ενθαρρυντικό σημάδι, για το ότι οι άνθρωποι επιζητούν το δημοκρατικό ιδεώδες.


Βελτίωση του βιοτικού επιπέδου

Υπήρξε δραματική βελτίωση του βιοτικού επιπέδου στον κόσμο, αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος και του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος, του πλούτου γενικώς. Πολλές χώρες στην Ευρώπη, την Βόρειο Αμερική και την Ασία έγιναν ευημερείς και ένα νέο παγκόσμιο οικονομικο-πολιτικό σύστημα οδηγεί ολοταχώς τον κόσμο στην ευμάρεια.


Η επαναστατική πρόσβαση στην πληροφορία, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και το Διαδίκτυο συνέβαλαν τα μέγιστα στην παραγωγικότητα, στην αύξηση των καταναλωτικών προϊόντων και επιτρέπουν και στους απλούς ανθρώπους να απολαύσουν αγαθά, που στο παρελθόν αδυνατούσαν να απολαύσουν.

    

Ραγδαία υπήρξε και η εξέλιξη στις τηλεπικοινωνίες, λόγω του Διαδικτύου, της καλωδιακής Τηλεόρασης, των δορυφόρων, των κινητών τηλεφώνων κ.λπ. Οιοσδήποτε μπορεί να κάνη χρήση της υπερσύγχρονης Τεχνολογίας, για να βελτιώσει τις συνθήκες της ζωής του. Ομοίως το σχετικά χαμηλό κόστος των αεροπορικών ταξιδιών κατέστησε εφικτά τα ταξίδια ανά τον κόσμο σε συνηθισμένους πολίτες (των πλουσίων τουλάχιστον χωρών).


Αυτές οι οικονομικές αλλαγές συνοδεύονται φυσικά από προβλήματα: Αστυφιλία, ανεργία, έλλειψη εργαζομένων σʼ έναν γηράσκοντα πληθυσμό (ιδιαίτερα στην Ιαπωνία και την Ευρώπη). Η εισδοχή μεταναστών, αν και φαινομενικά απαραίτητη για την ενίσχυση του εργατικού δυναμικού, συνοδεύεται από σύγκρουση πολιτισμών. Η ταχεία εξάντληση των φυσικών πόρων, όπως το πετρέλαιο, και η μόλυνση του περιβάλλοντος είναι θέματα που πρέπει να εξετασθούν σοβαρά, καθώς λιγότερο εύπορες χώρες εισέρχονται στον εκβιομηχανισμένο κόσμο. Όπως και νάχει η υπόθεση, το βιοτικό επίπεδο βελτιώνεται παγκοσμίως παρά κάποιες ατυχείς εξαιρέσεις στην Αφρική, την Ασία και την Λατινική Αμερική.


Βελτίωση στον τομέα της υγείας και της διατροφής

Η επανάσταση στην Επιστήμη και την Τεχνολογία έχει οδηγήσει όχι μόνο σε καλύτερο επίπεδο ζωής αλλά και σε μακροβιότητα. Η σύγχρονη επιστημονική Ιατρική, οι νέες διαγνωστικές μέθοδοι και τα εκπληκτικά επιτεύγματα στην Χειρουργική και την Φαρμακευτική έχουν μειώσει κατά πολύ τον αριθμό των πρόωρων θανάτων, έχουν καταπολεμήσει τις μολυσματικές ασθένειες και ανακουφίσει τον πόνο. Παρʼ όλο που πολλές χώρες δεν διαθέτουν επαρκείς πόρους για αποτελεσματικό σύστημα Υγείας, ωστόσο είναι ευρέως αποδεκτό, ότι εκείνο που προέχει σε οποιαδήποτε κοινωνία είναι η βελτίωση της περίθαλψης των πολιτών. Είναι δεδομένο, ότι μεγάλες περιοχές του πλανήτη βάλλονται από την πείνα και τις επιδημίες, όπως επίσης, ότι ορισμένες ασθένειες (όπως π.χ. το AIDS) δεν έχουν καταπολεμηθεί. Καταβάλλονται όμως προσπάθειες σε παγκόσμια κλίμακα για την αντιμετώπισή τους, και έχουμε την ηθική υποχρέωση να τις συνεχίσουμε.

     

Ανθρωπιστική επανάσταση

Την ίδια στιγμή, που οι παραδοσιακές αξίες φθίνουν, παρατηρείται η στροφή της ανθρωπότητας σε μία νέα μορφή ήθους, την ανθρωπιστική. Στην Ευρώπη ο σεβασμός της ιδιωτικής ζωής των ανθρώπων από τις προοδευτικές κυβερνήσεις είναι δεδομένος. Στις Ηνωμένες Πολιτείες αντίθετα το θεμελιώδες αυτό δικαίωμα του ανθρώπου αμφισβητείται από τους δογματιστές, αλλά η πλειοψηφία των πολιτών υποστηρίζει την προσωπική ελευθερία επιλογής. Η ανθρωπιστική επανάσταση εκφράζει την προσήλωση στις αρχές της δικαιοσύνης, της εξασφάλισης της κοινωνικής πρόνοιας με ασφάλιση των ανέργων, αξιοπρεπές ελάχιστο μηνιαίο εισόδημα, κοινωνική ασφάλιση και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όλους. Η Θρησκευτική Δεξιά αντιδρά στην ιδέα, ότι η ελεύθερη αγορά πρέπει να λειτουργήσει με γνώμονα το κοινωνικό καλό, αλλά μόνο μια ελάχιστη μειονότητα υιοθετεί αυτή την αντίληψη.


Περισσότερες ευκαιρίες για μόρφωση

Το δικαίωμα των παιδιών, όπου γης, στην μόρφωση είναι σήμερα ευρέως αποδεκτό. Έχει γίνει επίσης αποδεκτή η ανάγκη της κοινωνίας να υπερασπισθεί την πολιτιστική ελευθερία στις τέχνες.


Εκκοσμίκευση της κοινωνίας

Οι θρησκευτικές πεποιθήσεις και πρακτικές έχουν απαξιωθεί τόσο πολύ στην Ευρώπη, ώστε πολλοί την θεωρούν μετα-χριστιανική κοινωνία. Την θέση της υποταγής στην θρησκευτική εξουσία έχει πάρει η ευρέως αποδεκτή αντίληψη, ότι τα άτομα έχουν το δικαίωμα να κάνουν τις δικές τους επιλογές (εφʼ όσον δεν βλάπτουν τους άλλους) χωρίς τον φετφά της Εκκλησίας. Ομοίως ο χωρισμός Εκκλησίας-Κράτους η Τζαμιού-Κράτους τυγχάνει ευρείας αποδοχής στις δημοκρατικές κοινωνίες. Το καλύτερο παράδειγμα ίσως μας το δίνει η Ισπανία, η οποία υπήρξε προπύργιο του ρωμαιοκαθολικού συντηρητισμού και σήμερα προάγγελος του μέλλοντος. Η εκκοσμίκευση του ανθρώπου συνδέεται ασφαλώς και με την οικονομική κατάσταση, την στιγμή που τα βασικά αγαθά και υπηρεσίες, ακόμη και η πολυτέλεια σήμερα είναι προσβάσιμα στους περισσοτέρους.


Η ανάδειξη πλανητικής συνείδησης

Η συνειδητοποίηση, ότι αποτελούμε όλοι μέρος μιας παγκόσμιας κοινότητας γίνεται ολοένα και πιο ξεκάθαρη. Είναι σαφές, ότι υπάρχουν αρνητικές φωνές στο εσωτερικό των Η.Π.Α., που προτιμούν να πορεύονται μόνοι και να δυναμιτίσουν τον ρόλο των Ηνωμένων Εθνών και τις προσπάθειες να θεμελιωθούν νέοι διεθνείς θεσμοί. Όμως γίνεται όλο και πιο δύσκολο γιʼ αυτούς να κυριαρχήσουν. Η αμέριστη συμπαράσταση στα θύματα του τσουνάμι από ανθρώπους που ανήκουν σε τελείως διαφορετικούς χώρους –αριστερούς, δεξιούς, φιλελεύθερους, συντηρητικούς– είτε ως κυβερνητική βοήθεια, είτε ως ιδιωτική πρωτοβουλία καταδεικνύει, ότι ό,τι συμβαίνει σʼ οποιοδήποτε μέρος της γης μας αφορά όλους.


   

Η άνοδος του δογματισμού

Υπάρχουν ασφαλώς και αρνητικές δυνάμεις, που αναδύθηκαν τα τελευταία 25 χρόνια. Πρόκειται κατά κύριο λόγο για την εμφάνιση δογματικών φωνών, που εμποδίζουν την πρόοδο. Οι κραυγές του ευαγγελικού Προτεσταντισμού, του συντηρητικού Ρωμαιοκαθολικισμού, του μαχητικού Ισλαμισμού, του χασιδικού Ιουδαϊσμού, του Ανατολικού Ορθόδοξου δόγματος και του Ινδουϊσμού δικαίως μας ενοχλούν. Ωστόσο ακόμη και ανάμεσά τους μπορεί να διακρίνει κανείς ενθαρρυντικά στοιχεία. Κατʼ αρχάς στις Ηνωμένες Πολιτείες υπάρχουν φιλελεύθεροι ευαγγελιστές που αντιτίθενται στην Θρησκευτική Δεξιά και προσπαθούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των φτωχών και όχι μόνο την απληστία των πλουσίων. Επίσης παρατηρείται μεγάλη δυσαρέσκεια στον χώρο των καθολικών της Αμερικής για την συντηρητική πολιτική του Βατικανού και του πάπα Βενεδίκτου XVI. Τέλος, αν και ο αριθμός των ορθόδοξων αυξάνεται, οι περισσότεροι Αμερικανοί Εβραίοι παραμένουν φιλελεύθεροι και κοσμικοί ως προς την θέαση των πραγμάτων.


Μέσα από τον βόρβορο του φονταμενταλισμού αναδύεται ένας ελπιδοφόρος παράγοντας. Παρʼ όλο που η μαχητική θρησκευτική μειονότητα της Αμερικής δεν σταματά να επαναλαμβάνει τα περί «σωτηρίας», «λύτρωσης»  και Δευτέρας Παρουσίας, δεν έχει εγκαταλείψει τον αγώνα για Ζωή, Ελευθερία και Ευτυχία, τις αρχές του Διαφωτισμού, που βρίσκονται στην Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας και όχι στην Βίβλο.

    

Γιʼ αυτό πρέπει να κριτικάρουμε κάθε εκτροπή από τον Λόγο και να προωθήσουμε την ενεργοποίησή μας για την επίτευξη των ιδεωδών του Ανθρωπισμού τονίζοντας στους άλλους, ότι αυτό μπορεί να συμβάλει καταλυτικά στην ευτυχία, που όλοι οι άνθρωποι επιθυμούν. Η κυριαρχική προσπάθεια επιβολής της Βίβλου, ως του νόμου που διέπει την Γη, δεν είναι δυνατόν να επιτύχει. Για την ακρίβεια είναι καθαρά αντι-αμερικανικός. Η δημοκρατική, καταναλωτική, κοσμική κοινωνία της Αμερικής είναι αντίθετη σε κάτι τέτοιο. Οι πιο φανατικοί φονταμενταλιστές είναι πρωταθλητές της οικονομικής ανάπτυξης και της προσωπικής ευμάρειας. Δεν ζουν σε μοναστήρια.


Οι θαυμάσιες προοπτικές για την πρόοδο

Αν το επόμενο τέταρτο αιώνος μπορέσει να συναγωνισθεί το τελευταίο, τότε έχουμε μπροστά μας ένα λαμπρό μέλλον. Αν μπορέσουμε να διατηρήσουμε το μέσο ποσοστό ανάπτυξης ετησίως (2-3 %), τότε τα επόμενα 25 χρόνια θα έχουμε διπλασιασμό του εισοδήματος σε πολλά μέρη του κόσμου. Που θα μπορούσε να οδηγήσει αυτό;


Συνεχείς δημοκρατικές επαναστάσεις

Θα μπορούσαν κάποια στιγμή να απελευθερώσουν τις ισλαμικές χώρες απʼ τον θανάσιμο εναγκαλισμό της Σαρία, νόμου που δεν είναι δυνατόν να εφαρμοσθεί στις κοινωνίες του εικοστού αιώνα. Μπορούμε επίσης να ελπίζουμε σε περαιτέρω εκδημοκρατισμό των χωρών της Ασίας, της Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής.

    

Βιοτικό επίπεδο

Θα συνεχίσει κατά πάσα πιθανότητα να βελτιώνεται –αρκεί να ακολουθηθεί η σωστή πολιτική και να γίνη σωστή χρήση της Επιστήμης, της Τεχνολογίας, να αυξηθεί η παραγωγικότητα και να προχωρήσουμε σε καινοτομίες και νέες ανακαλύψεις.


Βελτίωση στην Ιατρική και την διατροφή

Τα επιτεύγματα της Ιατρικής είναι εκπληκτικά και προβλέπεται να πραγμα-τοποιηθούν πολλά ακόμη στο μέλλον.

    

Η επανάσταση του Ανθρωπισμού

Θα εξακολουθήσει χωρίς αμφιβολία να δίνει καρπούς. Η Ευρώπη μεταμορφώνεται, τα άτομα ελευθερώνονται από τον ζυγό της Θεοκρατίας και τον πολιτικό έλεγχο. Οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να σπεύσουν να προλάβουν την Ευρώπη και να συνδυάσουν την οικονομία της ελεύθερης αγοράς με την κοινωνική δικαιοσύνη.


Ευκαιρίες για παιδεία και πνευματική καλλιέργεια

Η ανάπτυξη στα χρόνια της πληροφορίας συμβαδίζει με την Παιδεία. Η επίθεση κατά της Επιστήμης, που παρατηρείται αυτή την στιγμή στα δημόσια σχολεία των Η.Π.Α., και η προσπάθεια να αποκοπούν τα παιδιά από τις επιστήμες (ενδεικτικό παράδειγμα η απόπειρα απαγόρευσης της διδασκαλίας της Θεωρίας της Εξέλιξης) δεν είναι δυνατόν να επιτύχουν. Κάθε παιδί έχει δικαίωμα στη μάθηση και περιμένουμε βελτίωση του σχολικού προγράμματος (τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση) ακόμη και στις ισλαμικές χώρες, καθʼ όσον οι ηγέτες συνειδητοποιούν, ότι κάτι τέτοιο είναι απολύτως απαραίτητο για την μελλοντική ανάπτυξη των κοινωνιών τους.


Κριτική επιστημονική εξέταση των θρησκευτικών πεποιθήσεων    

Αν θέλουμε να απελευθερωθούμε απʼ τον δογματικό συντηρητισμό πρέπει να ελεγχθεί η ορθότητα όχι μόνο του Κορανίου αλλά και του χριστιανικού δόγματος, το αλάθητο της Βίβλου και του πάπα.

    

Η εκκοσμίκευση της κοινωνίας

Η ανάπτυξη των καταναλωτικών κοινωνιών, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και το Διαδίκτυο μπορούν να βοηθήσουν στο γκρέμισμα των φραγμών και την εκκοσμίκευση των αξιών.

    

Το χτίσιμο μιάς οικουμενικής κοινότητας

Ίσως η σπουδαιότερη αλλαγή, την οποία καλούμαστε να πραγματοποιήσουμε σε διεθνές επίπεδο, είναι το χτίσιμο μιας οικουμενικής συνείδησης. Χρειάζονται υπερεθνικοί θεσμοί, που θα δημιουργήσουν δεσμούς ανάμεσα στους λαούς. Τέτοιου είδους μεταρρυθμίσεις είναι ευρείας αποδοχής και ο κόσμος τις στηρίζει. Στο μυαλό μου υπάρχει ένα διευρυμένο Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, ικανό να αναλάβει συλλογική δράση για την υπεράσπιση της ειρήνης ενάντια σε διαφθαρμένα κράτη, που παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα ή καταφεύγουν σε «προληπτικές» στρατιωτικές ενέργειες. Οραματίζομαι ένα Διεθνές Δικαστήριο, του οποίου οι κανόνες θα γίνονται σεβαστοί, μια ομάδα προστασίας του περιβάλλοντος, ένα σύστημα παγκόσμιας φορολόγησης, που θα στηρίζει τα υπανάπτυκτα κράτη και θα εξισορροπήσει τις διαφορές ανάμεσα στο Βόρειο και το Νότιο ημισφαίριο. Η διαγραφή χρέους 40 δισεκατομμυρίων δολλαρίων των 18 φτωχότερων κρατών του κόσμου από τα 8 πλουσιότερα και η προσπάθεια να εξαλειφθεί η φτώχεια απʼ τον κόσμο είναι μία ενθαρρυντική προοπτική για μελλοντική ανάπτυξη.

     

Η επιστημονική έρευνα απαιτεί κοινωνική στήριξη

Είναι δύσκολο να προβλέψουμε, ποιές θα είναι οι μελλοντικές ανακαλύψεις. Βασιζόμενοι στην σημερινή εξέλιξη μπορούμε να ελπίζουμε στα ακόλουθα:

    

Μακροβιότητα

Νομίζω, ότι μπορούμε να προσβλέπουμε σε συνεχή αύξηση του μέσου όρου ζωής και μάλιστα δημιουργικής ζωής. Το 1900 το προσδόκιμο επιβίωσης στις Η.Π.Α. ήταν τα 49 χρόνια. Το 1935 (όταν θεσμοθετήθηκε η Κοινωνική Ασφάλιση) ήταν τα 61 χρόνια. Σήμερα είναι τα 77 χρόνια και αυξάνεται σταθερά. Τα παιδιά που γεννιούνται σήμερα έχουν 50% πιθανότητες να  φθάσουν στην ηλικία των 100 ετών ή και περισσότερο.

    

Βιογεννητική μηχανική και έρευνα

Μπορούν να βοηθήσουν καταλυτικά στην θεραπεία ασθενειών και την επιμήκυνση της ζωής, όπως επίσης πολλά υπόσχεται η πρόοδος στην Νανοτεχνολογία, την Τεχνητή Νοημοσύνη, την Ρομποτική και άλλες νέες τεχνολογίες.


Κατά συνέπεια μπορούμε να προσδοκούμε την συνεχή βελτίωση του επιπέδου ζωής, των δημοκρατικών και πολιτιστικών ελευθεριών και την υπερεθνική συνεργασία, αλλά όλα αυτά εξαρτώνται από την έκβαση της μάχης των ιδεών. Από την μια μεριά έχουμε την οπισθοδρόμηση των θεολογικών δογμάτων και το αίτημα της σωτηρίας της ψυχής. Από την άλλη μεριά έχουμε εκείνους που αγωνίζονται για καλύτερη ποιότητα ζωής και ένα λαμπρό μέλλον για την ανθρωπότητα. Σύμφωνα με την δική μας θέαση οι παρωχημένοι δογματισμοί αντιπροσωπεύουν μία μη ρεαλιστική απόπειρα διαφυγής από τον Λόγο και την Ελευθερία.


Ένας ουμανιστικός κόσμος, που στοχεύει στην συνεχή εκκοσμίκευση των αξιών και τον εκδημοκρατισμό της κοινωνίας, μπορεί να ελευθερώσει τις επόμενες γενεές, ώστε να απολαύσουν την ζωή τους. Απαιτείται διάλογος με τους στενόμυαλους εξουσιαστές. Η ανάπτυξη της Επιστήμης, της Τεχνολογίας, της Δημοκρατίας και της Εκκοσμίκευσης λαμβάνει χώρα σε όλο τον κόσμο και δεν εξαρτάται από τον πολιτιστικό πόλεμο που συμβαίνει στις Η.Π.Α..

    

Παρά τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σε παγκόσμια κλίμακα –εξάντληση φυσικών πόρων, μόλυνση, απεριόριστη αύξηση του πληθυσμού, ανταγωνισμός αντί για συνεργασία ανάμεσα στα έθνη– μπορούμε να αισιοδοξούμε. Το ανθρώπινο είδος κατάφερε να φτάσει έως εδώ, παρά τις όποιες οπισθοδρομήσεις και να ανακαλύπτει νέες ευκαιρίες. Όλα εξαρτώνται από το εάν θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε ένα νέο Διαφωτισμό για την ανθρωπότητα, να προσφέρουμε ένα νέο φάσμα Λόγου, ελευθερίας και ευτυχίας.

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ