MACEDONIAN
LOVE

Να γίνει η Αμφίπολη
παγκόσμιος προορισμός
για τον γκέι τουρισμό


Σύμφωνα με μία ερμηνεία, που πρότεινε προσφάτως η κ. Περιστέρη, ο μεγαλοπρεπής τάφος της Αμφίπολης κατασκευάστηκε προς τιμήν του Ηφαιστίωνα, κατόπιν εντολής εκ μέρους του Αλέξανδρου, του εραστή του. (Αυτό το τελευταίο δεν το είπε ακριβώς έτσι, είπε «αδελφικού φίλου»).

Αν επιβεβαιωθεί η ερμηνεία αυτή, (αλλά και αν δεν επιβεβαιωθεί, μήπως όλοι οι άλλοι εορτασμοί και τελετές μνήμης, που κάνουμε βασίζονται στην επιστημονική ακρίβεια;), θεωρώ, ότι το στοιχείο αυτό αποτελεί μια χρυσή ευκαιρία για τον ελληνικό τουρισμό:
 
Θα πρέπει τα υπουργεία Πολιτισμού, ενδεχομένως Παιδείας και Θρησκευμάτων και σίγουρα Τουρισμού, να συστήσουν μια task force, η οποία τάχιστα να καταθέσει τεκμηριωμένες εισηγήσεις για το πώς μπορεί καλύτερα να καθιερωθεί η Αμφίπολη ως παγκόσμιος γκέι προορισμός.

Όπως είναι γνωστό, η χώρα μας είχε ήδη έναν τέτοιο προνομιακό προορισμό για γυναίκες πελάτισσες, που ακολουθούν ομοερωτικό προσανατολισμό: τη νήσο Λέσβο, και ειδικότερα την Ερεσό. Η εδραιωμένη αυτή παράδοση, τι πιο φυσικό από το να συνοδευτεί τώρα με ένα αντίστοιχο hotspot, που να αφορά τους άνδρες ομοφυλόφιλους. Ιδού μία λαμπρή ιδέα για την ελληνική επιχειρηματικότητα, και ταυτόχρονα για την προβολή του αρχαίου ελληνικού/μακεδονικού πνεύματος. Με ένα σμπάρο πολλά τρυγόνια.

 
 Αναφέρονται ως ερωμένοι του Αλέξανδρου
ο Ευξένιππος, του οποίου η νεανική χάρη ενθουσίαζε τον βασιλιά και ο νεαρός ευνούχος Βαγώας, άλλοτε ερωμένος του Δαρείου (Κούρτιος Ρούφος, VII, IX, 19 κ.α.), τον οποίο χάρισε στον Αλέξανδρο ο πέρσης χιλίαρχος Ναβαρζάνης.
Ο Δικαίαρχος, στο έργο του «Περί της εν Ιλίω θυσίας», αφηγείται, ότι ο Αλέξανδρος έτρεφε τέτοιο πάθος για τον ευνούχο, που στο κατάμεστο θέατρο έσκυβε και τον καταφιλούσε. Και καθώς το πλήθος χειροκροτούσε τον ξαναφιλούσε επιδεικτικά, για να ευχαριστήσει τους θεατές.
(Αθήναιος, XIII, 603b).
 

Οι συγκεκριμένες λεπτομέρειες για την υλοποίηση του master plan μπορεί να καθοριστούν στην πορεία. Νομίζω όμως, καταρχάς, ότι το σημείο θα ήταν κατάλληλο για ένα ετήσιο παμβαλκανικό Gay Pride. Επίσης, μεσοπρόθεσμα, θα μπορούσε να ζητηθεί η συμβολή του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ώστε να διοργανώσει μία σχετική parade αξιοποιώντας την εμπειρία του ─και τις επαφές του με τους διεθνείς προσκεκλημένους─ από το πρόσφατο τρισάγιο στη μνήμη των Σαλαμινομάχων.

Ίσως υπάρξει σε πρώτη φάση μια δυστοκία στο να βρεθεί ο κατάλληλος ιερέας να χοροστατήσει, αν λάβουμε υπόψη τις απόψεις κάποιου κυρίου με γενειάδα, που εκφράστηκαν πρόσφατα σχετικά με το θέμα της απαλλαγής από τα Θρησκευτικά. Νομίζω όμως, ότι η Εκκλησία της Ελλάδος, εκτός από την πνευματική της διάσταση και τη συμβολή στη διαφύλαξη της ψυχής του γένους, δεν στερείται και αυτή ενός ορισμένου know how σε θέματα αξιοποίησης έγγειας ιδιοκτησίας, και μάλιστα ακριβώς στην ευρύτερη αυτή περιοχή της βορειοανατολικής Ελλάδας. Όπως και μιας πλούσιας πείρας από την εμπλοκή της στην τουριστική βιομηχανία.

 
Πασίγνωστος ερωμένος του Αλέξανδρου ήταν ο Ηφαιστίωνας, ο οποίος, σύμφωνα με τον Διόδωρο, ήταν πολύ ωραίος και ξεχώριζε στην κορμοστασιά και στο κάλλος. («Τω μεγέθει και κάλλει προέχοντος», ΙΖ΄ 37).

Σύμφωνα με τον Κούρτιο Ρούφο, του έλειπε εντελώς ο ανδρισμός («virili par non erat»).
 
Ο Αλέξανδρος, γράφει ο Αιλιανός, κατά τη διαπεραίωση της στρατιάς στην Ασία, κατέθεσε στεφάνι στον τάφο του Αχιλλέα, στην Τρωάδα, και ο Ηφαιστίωνας στον τάφο του Πάτροκλου, «αινιττώμενος ότι και αυτός ην ερωμένος Αλεξάνδρου, ώσπερ Αχιλλέως ο Πάτροκλος» (12.7). Τα περί Ηφαιστίωνος επιβεβαιώνει και ο Πομπήιος Τρόγος («Επιτομή Ιουστίνου», XII, XII, 11).

Ο Ηφαιστίων πέθανε από κατάχρηση οινοποσίας ─ «ακαίροις μέθαις χρησάμενος». Το πένθος του Αλέξανδρου για την απώλεια του Ηφαιστίωνα θα συνοδευθεί από πράξεις τρισβάρβαρες, ανατριχιαστικές, επαίσχυντες, προκλητικά επιδεικτικές και καταγέλαστες, πρωτοφανείς στην παγκόσμια Ιστορία. Πρόσταξε να θανατωθεί στο σταυρό ο γιατρός του, επειδή δεν του χορήγησε το κατάλληλο γιατρικό ─ «ως φαρμάκω κακώς δοθέντα» ─ και κυρίως, επειδή ενώ έβλεπε, πως έπινε πολύ δεν τον συγκράτησε από τις καταχρήσεις ─ «ότι οίνου περιείδεν εμπλησθέντα θεωρών αυτόν» (Αρριανός, Ζ΄, 14,4). Ύστερα, έδωσε έντολή να ξεθεμελιώσουν το ναό του Ασκληπιού στα Εκβάτανα (ό.π. 14,5), «επειδή δεν έσωσε τον αγαπημένο του. Πρόσταξε να κουρευτούν όλα τα άλογα και τα μουλάρια του στρατεύματος «ως εκδήλωση πένθους και να γκρεμιστούν όλες οι έπάλξεις των γειτονικών πόλεων. (Πλούταρχος: «Αλέξανδρος», 72,1).

Για να τιμήσει τον Ηφαιστίωνα και να παρηγορηθεί ο ίδιος θα πραγματοποιήσει αιφνιδιαστική επιδρομή ─ένα είδος κυνηγετικής εξόδου─ εναντίον της φιλελεύθερης ορεσίβιας φυλής των Κοσσαίων και θα κατασφάξει πάνω από δέκα χιλιάδες άνδρες, από την εφηβική ήλικία και πάνω! Και είχε το θράσος να ονομάσει την επονείδιστη αυτή και ανήκουστη κακουργία, την εξόντωση ενός αθώου λαού, εξιλαστήρια θυσία, «εναγισμό», για τον Ηφαιστίωνα! (ό.π. 72,3).

Έδωσε ύστερα εντολή σε όλους τους λαούς της Ασίας να κηρύξουν γενικό πένθος και να σβήσουν παντού το λεγόμενο «ιερόν πυρ», όπως γινόταν κατά το θάνατο των βασιλέων. Έστειλε εκπρόσωπό του στο Ιερό του Άμμωνος Διός ─στην έρημο Σίβα της Αιγύπτου─ με το ερώτημα αν εγκρίνει να λατρεύεται και ο Ηφαιστίων ως θεός. Ο Άμμων, ο... πατέρας του, συμφώνησε ενθουσιάζοντας τον Αλέξανδρο! (Διόδωρος, 115,6). Αξίωσε να πενθήσουν οι λαοί της Περσίας, ακριβώς όπως και κατά τον θάνατο του Μεγάλου Βασιλέως (Αρριανός, Ζ΄, 14,8).

Και η κηδεία να είναι όχι μόνο η μεγαλοπρεπέστερη, που έγινε ποτέ, αλλά και ανώτερη από τις κηδείες, που θα γίνουν στο μέλλον. (Διόδωρος, ΙΖ΄, 114,1). Κάλεσε στη Βαβυλώνα 3.000 καλλιτέχνες και τεχνικούς, για να λαμπρύνουν τις νεκρικές τελετές και να προετοιμάσουν το χώρο, όπου θα αποτεφρωθεί η σορός της νέας θεότητας. Το όνομα του Ηφαιστίωνα έπρεπε, σύμφωνα με ειδικό «διάταγμα», να μνημονεύεται εφεξής στους όρκους και τα συμβόλαια. Όλοι έσπευσαν να παραγγείλουν ομοιώματα του Ηφαιστίωνα από χρυσό και ελεφαντοστούν, για να ευχαριστήσουν τον Αλέξανδρο. («Έκαστος στοχαζόμενος της του βασιλέως αρεσκείας»).

Έφθασε και στις ελληνικές πόλεις εγκύκλιος με εντολή να τιμήσουν τον Ηφαιστίωνα ως ήρωα. Αναγκαζόμαστε, έλεγε ο αθηναίος ρήτορας Υπερείδης, να τιμούμε τους δούλους του ως ήρωες. («Επιτάφιος», 21). Πρόσταξε επίσης, να στηθούν μνημεία ─ναοί, βωμοί, ανδριάντες─ του Ηφαιστίωνα σε όλες τις ελληνικές πόλεις προκαλώντας γενική αγανάκτηση. Δεν ιδρύθηκαν τελικά ηρώα ούτε οργανώθηκε η λατρεία, επειδή σέ λίγους μήνες πέθανε και ο Αλέξανδρος και ξέσπασε επανάσταση στην 'Ελλάδα.

Ακολούθησε η ανέγερση στη Βαβυλώνα ενός μεγαλειώδους και πολυδάπανου μνημείου. Ήταν ένα πενταόροφο κενοτάφιο, που στοίχισε το μυθικό ποσό των 12.000 ταλάντων. (Βιτρούβιος: «De Architectura», ΙΙ, Ι, 31. Ο Πλούταρχος υπολογίζει τη δαπάνη του τύμβου και της κηδείας σε 10.000 τάλαντα, 72,6). Το μνημείο είχε ύψος 60 μέτρων με κατακόσμητους τους εξωτερικούς τοίχους. Το ισόγειο διακοσμήθηκε με 240 χρυσές τριήρεις, με ναύτες και τοξότες σε υπερφυσικό μέγεθος, με πυρσούς ύψους έξι μέτρων, αετούς που πετούσαν ψηλά και φίδια που τους ατένιζαν από το έδαφος. Στον τρίτο όροφο σκηνές κυνηγιού και στον τέταρτο κενταυρομαχίες. Το ανώτερο τμήμα του μνημείου διακοσμήθηκε με χρυσούς λέοντες και ταύρους και η κορυφή με μακεδονικά και περσικά όπλα και κεραμεικές κοίλες σειρήνες. Στο εσωτερικό των σειρήνων θα κρύβονταν μοιρολογίστρες, που θα έψαλλαν θρηνητικές μελωδίες για το νεκρό, τον θεό «πάρεδρον». (Διόδωρος, ΙΖ΄, 115).

Η αναίσχυντη αυτή σκηνοθεσία, ο εξωραϊσμός και η θεοποίηση του ερωμένου του Αλέξανδρου, προκάλεσε αηδία και αποτροπιασμό και στους σύγχρονους και στις κατοπινές γενεές. Πολλοί αρχαίοι συγγραφείς χαρακτηρίζουν «ύβριν» την επονείδιστη συμπεριφορά του. Τις χυδαιότητες και τις ασχήμιες του Αλεξάνδρου θα επαναλάβει λίγους αιώνες αργότερα ο ρωμαίος αυτοκράτορας Αδριανός, για τον ευνοούμενό του 18ετή Αντίνοο μετά το θάνατό του στην Αίγυπτο. Έχτισε μια πόλη προς τιμή του και επέβαλε τη λατρεία του σε ολόκληρη την αυτοκρατορία. Όλες σχεδόν οι ελληνικές πόλεις υποχρεώθηκαν να ανεγείρουν μνημεία, τα περίφημα «Αντινόεια» ─ ναούς, βωμούς, ιερά ─ και να καθιερώσουν ειδικές ετήσιες τελετές. (Πηγή: Κ. Σιμόπoυλoυ: «O μύθoς των “μεγάλων” της Iστoρίας», έκδ. «Στάχυ», Αθήνα, 1997).


Νομίζω λοιπόν, ότι πρέπει να ξεπαγώσουν και να προωθηθούν οι 4.000 αιτήσεις για άδειες σουβλατζήδικου στην περιοχή, οι οποίες γράφτηκε, ότι είχαν υποβληθεί πέρυσι, αλλά έκτοτε αγνοείται η τύχη τους. Τι τα θέλεις βέβαια, η διεφθαρμένη γραφειοκρατία στην Ελλάδα πάντοτε παρεμπόδιζε την υγιή επιχειρηματικότητα ─ όπως πληροφορήθηκε πρόσφατα και ο Μπιλ Κλίντον υπό τα όμματα της Γιάννας Δασκαλοπούλου Αγγελάκη (ή κάπως έτσι).

Μία και πλέον δεκαετία όμως μετά την Ολυμπιάδα, ιδού τώρα η ευκαιρία για μια νέα μεγάλη πολιτιστικο-οικονομική ιδέα του έθνους. Ας πάρουμε το παράδειγμα που μας δίνει ακόμα μια φορά ο λαμπρός μακεδών στρατηλάτης, που και αυτός επέλεξε την οδό της απευθείας ανάθεσης στον εργολάβο, που κατασκεύασε τον ίδιο τον τάφο.



Σημειώσεις
:

Κείμενο: nomadicuniversality.wordpress.com.
Οι εικόνες (2η ̶ 3η), ο τίτλος και οι υπότιτλοι
(μπλε μικρά γράμματα μέσα στα πλαίσια)
έγιναν με μέριμνα της «Ελεύθερης Έρευνας».

Διαβάστε το Αφιέρωμα:
Παιδεραστία και ομοφυλοφιλία στην αρχαία Ελλάδα.



Ο Άκης Γαβριηλίδης γεννήθηκε το 1964 στη Θεσσαλονίκη.
Έχει ολοκληρώσει διδακτορικό στη Φιλοσοφία του Δικαίου (ΑΠΘ) και μεταδιδακτορική έρευνα στην Πολιτική Ανθρωπολογία (ΠΑΜΑΚ).
Από το 1995 ζει στις Βρυξέλλες, όπου απασχολείται επαγγελματικά ως μεταφραστής και ερασιτεχνικά ως ραδιοφωνικός παραγωγός.
Πολυάριθμα πρωτότυπα κείμενα και μεταφράσεις του έχουν δημοσιευθεί σε έντυπα διαφόρων χωρών, καθώς και στο Διαδίκτυο (ιδίως στο μπλογκ nomadicuniversality).
Έχει εκδώσει επτά βιβλία στα ελληνικά και ένα στα αγγλικά για θέματα όπως η νεκροφιλία του πατριωτισμού, ο ελληνικός εμφύλιος, ο Άκης Πάνου, ο Μπίλλυ Ουάιλντερ, οι Πόντιοι και η οικονομικοπολιτική κρίση.

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


5 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 43362

    26 Ιουν 2017

    Ανώνυμος 41901 Σίγουρα, για αυτό όλα τα αρχαιο-ελληνικά βάζα δείχνουν ομοφυλοφιλους και παιδόφιλους, έτσι; Και να σου υπενθυμίσω πως και ο Ηροδοτος στην Κλειώ το λέει πως οι Πέρσες μάθανε απο τους Έλληνες πως να πηγαινουν με αγοράκια. Όσο για το Παγγαιο, τί να σου πώ, πολύ εκμεταλεύονται τον χρυσό εκεί οι ρωμιοί σήμερα, και ύστερα ξύπνησες.

  • Ανώνυμος 41901

    28 Μαρ 2017

    παπαρες...με θυμιζετε την δεκαετια του 1930 , επανω σε σε ζητηματα ηθικης διαπαιδαγωγησης με τροπους διεθνιστικους και του τυπου της μεσης ανατολης του 1960...ηλιθιοι ο χρυσος του παγγαιου ξαναγυρισε σε ελληνικα χερια παλι και το αλλο , περι ετσι και αλλοιως οι ασιατες το ειχαν συνηθεια ...και οχι οι ελληνες ρε ινδοι...

  • Ανώνυμος 41886

    28 Μαρ 2017

    Ανώνυμος 40288
    ΓΙΑΤΙ ΜΙΣΟΣ, ΕΠΕΙΔΗ ΛΕΝΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ; ΠΑΨΕ ΝΑ ΕΓΩΙΣΤΟΦΕΡΝΕΙΣ.

    ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

  • Ανώνυμος 40288

    9 Δεκ 2016

    ρε παιδιά ήμαρτον δηλαδή είστε απίστευτοι, αλήθεια που τις βρίσκεται αυτές τις πληροφορίες; τόσο μίσος για οτιδήποτε ελληνικό γίνεται;

  • Ανώνυμος 35469

    11 Οκτ 2015


    https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_love#Ancient_Greek_background
    https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_love#English_Romanticism
    http://www.mixanitouxronou.gr/nea-vomva-peristeri-parangelia-tou-m-alexandrou-o-tafos-tis-amfipolis-gia-ton-ifestiona/