Η ΚΟΙΛΑΔΑ
ΤΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ

Εξαφανίστηκαν οι αρχαιότητες
από την Κοιλάδα των Μουσών

Στη θέση τους ξεφυτρώνουν εκκλησίες
και -κατ΄εντολή τού αρχιεπίσκοπου-
σύγχρονο μοναστήρι

Καλά δεν είμαι μέσα, να βλέπω τιβί, να με ενημερώνουν οι δημοσιογράφοι για τα οικονομικά χάλια τής χώρας κι εγώ να αναρωτιέμαι πότε θα πεθάνω από την πείνα; Είπα να πάω βόλτα. Τι θέλω και βγαίνω;

Ο άνεμος λοιπόν, με πέταξε στην Κοιλάδα των Μουσών, στους ανατολικούς πρόποδες τού Ελικώνα, πνευματικό και καλλιτεχνικό κέντρο τής αρχαιότητας, όπου τελούνταν πολιτιστικά δρώμενα και αγώνες, τα «Μουσεία». Όμορφα είναι, μέσα στην φύση είναι, μεγάλη φήμη έχει από αρχαιοτάτων χρόνων. Ο προαναφερόμενος άνεμος με απίθωσε εκεί και βάλθηκα να ψάχνω με το μάτι για αρχαία. Όλα τα άλλα είδα, εκτός από αρχαία.



Δεν ήξερα τι να υποθέσω με αυτό, όταν το είδα. Στο πουθενά, στο ξεκούδουνο, στο άσχετο, ένα ναΐδριο σε έναν αμπελώνα. Να κοιτάξω από κάτω του, για να δω αν κρύβουν κανά αρχαίο οι άγιοι μπαμπάδες ή να υποθέσω, πως τα παλιά σκιάχτρα αντικαταστάθηκαν από τέτοιες κατασκευούλες;


Εκκλησίες, είδα. Πολλές.

Καμπαναριά-πυλώνες new wave, είδα.

Αμπέλια, είδα.

Ναΐδριο ανάμεσα στα αμπέλια, είδα.

Νεοφυτεμένες ελιές -ο καλύτερος τρόπος για να καταπατήσεις χωράφι- είδα.

Εσταυρωμένους μέσα σε φάτνη -αμέ!- είδα.

Έμεινα με το στόμα ανοικτό. Μύγες μπήκαν. Μύγες βγήκαν. Μερικές, εκ παραδρομής, ακολούθησαν τη νόμιμη οδό τής καθόδου.















Σε συνέχεια συνεννοήσεως των κυβερνώντων, δηλαδή τής Πολιτείας και τής Εκκλησίας, αλλά και κατόπιν προτροπής τής Τρόϊκας για μείωση των δαπανών, οι προαναφερόμενοι ταγοί τής Ρωμιοσύνης, για λόγους οικονομίας αποφάσισαν από τούδε και στο εξής, οι πυλώνες τού ρεύματος και τα καμπαναριά να συγχωνευθούν σε κοινοπραξία. Για να δείτε, τι θυσίες κάνουν οι αρχηγοί μας και να παραδειγματίζεστε.









Γενική παραζάλη. Σταυρωμένο, υπέρανεπτυγμένο μωρό - έχει κι εκείνο το σικ γενάκι- μέσα σε φάτνη. Τι γίνεται ρε παιδιά; Ξέρετε κάτι και δεν μάς το λέτε ή ήπιατε λιγάκι παραπάνω; Τι βλέπω, ο επισκέπτης...








Η ηττημένη κολώνα, που βλέπετε, καταγράφει πάνω της τα ονόματα των νικητών των καλλιτεχνικών αγώνων στη μουσική, την ποίηση κ.λπ., που λάμβαναν χώρα στην Κοιλάδα των Μουσών. Τώρα, κοσμεί χριστιανικό ναό, όπως το κεφάλι τού ελαφιού κοσμεί τον τοίχο τού κυνηγού.

Ο ναός αυτός, τού αγίου Νικολάου (όπως κι οι περισσότεροι εξ άλλου από τους πολλούς ναούς, που έχουν ανεγερθεί στην κοιλάδα), είναι κτισμένος με χρήση άφθονου αρχαίου υλικού, στο μέρος όπου υπήρχε -η αναφερόμενη από τον Παυσανία- ονομαστή πηγή τής Αγανίππης.



Φτάνω σε ένα παλιό ξωκλήσι τού αγίου Τάδε, το οποίο διατηρείται σε άριστη κατάσταση. Έμοιαζε ρε παιδί μου, λες και χτίστηκε προ δεκαετίας. Μπήκα μέσα. Κοίταξα την αγία τράπεζα και μπήκα στο ιερό, αγνοώντας την απειλητική πινακίδα, για να τής σηκώσω το φουστανάκι, να δω αν είναι αγοράκι ή κοριτσάκι. Ήταν αρχαιάκι, το μοναδικό αρχαίο, που είδα στην Κοιλάδα των Μουσών: Μια τσακισμένη κολώνα, που οι άγιοι μπαμπάδες, χρησιμοποίησαν ως ποδάρι, για να βάλουν επάνω πλακέ τσιμέντο. Όλο αυτό το κατασκεύασμα ονομάζεται αγία τράπεζα σφραγισμένη με σχοινί και επάνω αυτού να κάνει τραμπάλα μία απειλητική -γκρρρ, ο σκύλος δαγκώνει- πινακίδα.





Διέκρινα αμέσως την απειλή αλλά και τον φόβο στην προειδοποιητική πινακίδα τού μαστροεφημέριου. Μάς έκανε μπου, για να μην δούμε την μεγάλης διαμέτρου, κομμένης ασφαλώς, αρχαία κολώνα, η οποία χρησιμοποιείται σαν βάση για την τσιμεντένια πλάκα πάνω της.
Σού ξέφυγε κάτι άγιε μπαμπά: δεν είμαστε χριστιανοί, για να σεβαστούμε το άδυτό σου ούτε να φοβηθούμε τις διαταγές σου. Η απλή είσοδος στην αγία τράπεζα δεν διώκεται ποινικά. Μπου, στα μούτρα σου.



Είδα παρακάτω μια μπαζωμένη περιοχή, στην οποία είχαν τοποθετήσει ενισχυμένο σκυρόδεμα. Επάνω αυτού δε, ξύλινη προκατασκευή σαν αίθουσα συνεστίασης στα βλάχικα φανταστείτε. Στην κορυφή δε αυτής, χτισμένα κεραμίδια. Δίπλα από το ξύλινο είδα το πέτρινο. Πιο μικρός στεγασμένος χώρος, περιποιημένος, όλο πέτρα. Πανάκριβη κατασκευή, αν δε είσαι παπάς και χρειάζεται να την πληρώσεις.



Συνολική άποψη υπό ανέγερση μονής εντός τής Κοιλάδας των Μουσών.
O πρώην τοπικός μητροπολίτης και τωρινός αρχιεπίσκοπος, Ιερώνυμος, κτίζει μοναστήρια στην πρώην Κοιλάδα των Μουσών και νυν κοιλάδα γενικώς.
Σύμφωνα με τον υφιστάμενό του, Άνθιμο, ο μεγαλειότατος Ιερώνυμος ήταν εκείνος, που έδωσε την εντολή να φτιαχτεί αυτό το πράγμα μέσα στον αρχαιολογικό χώρο.
Η καταστροφή μετά την εισβολή των σύγχρονων αλάριχων καταπατητών είναι τεράστια (αισθητική, αρχαιολογική, πολιτιστική, οικολογική).
Μην σχολιάσουμε τη σκανδαλώδη συμπεριφορά των υπαλλήλων στις εφορείες αρχαιοτήτων, οι οποίες θέλουν κατάργηση κι όλοι μαζί να πάνε σε κανά χωράφι να δουν πώς βγαίνει το ψωμί.



Γύρισα σπίτι μου, με τα μάτια γεμάτα εντυπώσεις από αρχαία Ελλάδα. Ναι, ειρωνεύομαι. Απορώ μάλιστα, ποια η χρησιμότητα των Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ και δεν συμμαζεύεται εφορειών αρχαιοτήτων στην περιοχή.

Πού πήγαν τα αρχαία, οέο;

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ