Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ ΜΟΔΑ
ΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΚΕΨΗ

Jean-Paul Sartre


Ο Σαρτρ γεννήθηκε στο Παρίσι το 1905. Ο πατέρας του, καπετάνιος πλοίου, πέθανε όταν αυτός ήταν βρέφος και μεγάλωσε πάρα πολύ κοντά στη μητέρα του μέχρι τα δώδεκά του όταν αυτή, με μεγάλη του λύπη, ξαναπαντρεύτηκε. Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο Παρίσι, όπου σύχναζε σε καφέ στην αριστερή όχθη του Σηκουάνα. Έπασχε από στραβισμό, με ένα μάτι αλλήθωρο, και φορούσε βαριά, ξεχωριστά γυαλιά. Ήταν πολύ κοντός (1,62μ) και συχνά περιέγραφε τον εαυτό του ως άσχημο.

Μέχρι το '60 ο Σαρτρ είχε γίνει πασίγνωστος τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ, και το ίδιο ήταν και η φιλοσοφία που είχε διαλέξει, ο Υπαρξισμός. Είναι γνωστός κυρίως για το βιβλίο του “To Είναι και το Μηδέν" (1943), το οποίο εξάπλωσε τη φήμη του όχι τόσο γιατί οι άνθρωποι μπορούσαν να καταλάβουν τις ιδέες του, αλλά γιατί δεν μπορούσαν να τις καταλάβουν ακριβώς.

Ο Υπαρξισμός οικοδομήθηκε γύρω από έναν αριθμό βασικών θέσεων:


1. Τα πράγματα είναι πιο περίεργα απ΄ όσο πιστεύουμε

IMAGE DESCRIPTIONΟ Σαρτρ είναι έντονα παρατηρητικός σε στιγμές που το σύμπαν αποκαλύπτεται πολύ πιο παράξενο και αλλόκοτο από όσο συνήθως παραδεχόμαστε ότι είναι. Στιγμές όταν η λογική που του προσάπτουμε μέρα με τη μέρα καθίσταται ανεπαρκής, φανερώνοντας ότι τα πράγματα είναι μάλλον αβέβαια και ακόμα και παράλογα και τρομακτικά.

Το πρώτο μυθιστόρημά του, η "Ναυτία", που εκδόθηκε το 1938, είναι γεμάτο με ανακλήσεις τέτοιων στιγμών. Κάποια στιγμή, ο κεντρικός χαρακτήρας Ροκαντέν, ένας τριαντάχρονος συγγραφέας που ζει σε μια φανταστική παραθαλάσσια γαλλική μικρή πόλη, είναι μέσα σε ένα τραμ. Βάζει το χέρι του πάνω σε ένα κάθισμα, αλλά αμέσως το τραβάει. Αντί για ένα πολύ απλό και ξεκάθαρο δείγμα βιομηχανικού σχεδίου, που σπάνια αξίζει έστω και την παραμικρή προσοχή, το κάθισμα του φαντάζει βαθιά παράξενο. Η λέξη "κάθισμα" ξεφεύγει απ' τα δεσμά της, το αντικείμενο στο οποίο αναφέρεται προβάλλει λαμπερό σε όλη του την αρχέγονη παραξενιά, σαν να μην είχε ξαναδεί άλλο ποτέ του. Ο Ροκαντέν πρέπει να πιέσει τον εαυτό του να θυμηθεί ότι αυτό το πράγμα δίπλα του είναι κάτι για να κάθονται πάνω του οι άνθρωποι.

Για μια τρομακτική στιγμή, ο Ροκαντέν κρυφοκοίταξε μέσα σ' αυτό που ο Σαρτρ ονομάζει
η "γελοιότητα του κόσμου". Μια τέτοια στιγμή είναι βαθιά συνυφασμένη με τη φιλοσοφία του Σαρτρ. Το να είσαι οπαδός του Σαρτρ είναι το να έχεις επίγνωση της ύπαρξης όπως είναι, γυμνή από προκαταλήψεις και σταθεροποιητικές εικασίες, τις οποίες δανειζόμαστε από τις καθημερινές μας ρουτίνες.

Μπορούμε να δοκιμάσουμε την οπτική γωνία του Σαρτρ σε πολλές εκφάνσεις της ζωής μας. Σκέψου αυτό που γνωρίζεις ως “το βραδινό γεύμα με το σύντροφό σου”. Σύμφωνα με μια τέτοια περιγραφή, όλα φαίνονται λογικά, αλλά ένας οπαδός του Σαρτρ θα αφαιρούσε την επιφανειακή κανονικότητα για να φανερώσει την υποβόσκουσα, ακραίας μορφής παραξενιά.

IMAGE DESCRIPTIONΒραδινό στην πραγματικότητα σημαίνει αυτό: όταν το μέρος του πλάνητη στον οποίο βρίσκεσαι έχει περιστραφεί μακριά από την ενέργεια μιας μακρινής έκρηξης ηλίου και υδρογόνου, γλιστράς τα γόνατά σου κάτω από λωρίδες ενός κομμένου δέντρου και βάζεις τμήματα νεκρών ζώων και φυτών στο στόμα σου και μασάς, ενώ δίπλα σου, ένα άλλο θηλαστικό του οποίου τα γεννητικά όργανα μερικές φορές ακουμπάς κάνει το ίδιο.


2. Είμαστε ελεύθεροι

Τέτοιες περίεργες στιγμές είναι σίγουρα αποπροσανατολιστικές και μάλλον τρομακτικές, αλλά ο Σαρτρ θέλει να τραβήξει την προσοχή μας σ' αυτές για ένα σημαντικό λόγο: εξαιτίας των απελευθερωτικών τους ιδιοτήτων. Η ζωή είναι πολύ πιο παράξενη απ' όσο πιστεύουμε, αλλά κατά συνέπεια είναι και πολύ πιο πλούσια σε πιθανότητες. Δεν είναι άναγκη τα πράγματα να είναι ακριβώς όπως είναι.

Καθώς αντιλαμβανόμαστε ολοκληρωτικά την ελευθερία μας, θα αντιμετωπίσουμε αυτό που ο Σαρτρ
αποκαλεί την “αγωνία” της ύπαρξης. Όλα είναι (τρομακτικά) πιθανά επειδή τίποτα δεν έχει έναν προκαθορισμένο, θεόσταλτο σκοπό. Οι άνθρωποι απλά δίνουν νόημα στη ζωή καθώς αυτή προχωρά, και είναι ελεύθεροι να αποτινάξουν τις αλυσίδες οποιαδήποτε στιγμή.


3. Δεν πρέπει να ζούμε με “κακή πίστη”

IMAGE DESCRIPTIONΟ Σαρτρ έδωσε έναν ορισμό για το φαινόμενο της ζωής χωρίς να λαμβάνουμε επαρκώς υπ' όψη την ελευθερία. Το ονόμασε κακή πίστη. Είμαστε σε κακή πίστη όταν λέμε στον εαυτό μας ότι τα πράγματα πρέπει να εκδηλώνονται κατά ένα συγκεκριμένο τρόπο και κλείνουμε τα μάτια σε άλλες επιλογές. Είναι κακή πίστη να επιμένουμε ότι πρέπει να κάνουμε μια συγκεκριμένη δουλειά ή να ζούμε με ένα συγκεκριμένο άτομο ή να φτιάχνουμε το σπίτι μας σε ένα δεδομένο μέρος.

Η πιο διάσημη περιγραφή κακής πίστης βρίσκεται στο “Είναι και το Μηδέν”, όταν ο Σαρτρ παρατηρεί ένα σερβιτόρο που του φαίνεται υπερβολικά αφοσοιωμένος στο ρόλο του σαν πρώτα και κύρια να ήταν ένας σερβιτόρος παρά ένα ελεύθερο ανθρώπινο ον. Η κίνησή του είναι σβέλτη και άμεση, κάπως υπερβολικά ακριβής, κάπως υπερβολικά γρήγορη. Πλησιάζει τους πελάτες με ένα βήμα κάπως υπερβολικά σβέλτο. Σκύβει μπροστά κάπως υπερβολικά πρόθυμα. Η φωνή του, τα μάτια του εκφράζουν ένα ενδιαφέρον κάπως υπερβολικά περιποιητικό για την παραγγελία του πελάτη...

Ο άνδρας (πιθανότατα κάποιος εργαζόμενος στο Café de Flore του Σαιν-Ζερμέν) έχει πείσει τον εαυτό του ότι ουσιαστικά και αναγκαστικά είναι ένας σερβιτόρος αντί για ένα ελεύθερο πλάσμα
το οποίο θα μπορούσε να είναι ένας τζαζ πιανίστας ή ένας ψαράς σε αλιευτικό στη Βόρεια Θάλασσα.


4. Είμαστε ελεύθεροι να αποδομήσουμε τον καπιταλισμό

Ο πρωταρχικός λόγος που κυρίως αποθαρρύνει τους ανθρώπους από το να βιώνουν τον εαυτό τους ως ελεύθερο είναι το χρήμα. Οι περισσότεροι από μας θα αποκλείσουν μια ευρεία ποικιλία επιλογών (το να μετακομίσουν στο εξωτερικό, να δοκιμάσουν μια καινούρια καριέρα, να αφήσουν ένα σύντροφο) λέγοντας, “αν δεν είχα ανάγκη τα λεφτά”.

Αυτή η παθητικότητα μπροστά στο χρήμα εξαγρίωνε τον Σαρτρ σε πολιτικό επίπεδο. Σκεφτόταν τον καπιταλισμό σαν μια γιγάντια μηχανή σχεδιασμένη να δημιουργεί μια αίσθηση αναγκαιότητας η οποία δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Μας κάνει να πείθουμε τον εαυτό μας ότι πρέπει να δουλεύουμε ένα συγκεκριμένο αριθμό ωρών, να αγοράζουμε ένα συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, και πάει λέγοντας.

Αλλά μέσα σ' αυτό υπάρχει μόνο η άρνηση της ελευθερίας ― και μια άρνηση να πάρουμε τόσο σοβαρά όσο θα έπρεπε την πιθανότητα να ζήσουμε με άλλους τρόπους. Ήταν εξαιτίας αυτών των ιδεών που ο Σαρτρ είχε ένα ισόβιο ενδιαφέρον για τον Μαρξισμό. Ο Μαρξισμός φαινόταν ότι θεωρητικά επέτρεπε στους ανθρώπους να εξερευνούν την ελευθερία τους υποβαθμίζοντας το ρόλο που παίζουν στη ζωή τους τα υλικά αγαθά.

Ο Σαρτρ συμμετείχε σε πολλές διαδηλώσεις στους δρόμους του Παρισιού τη δεκαετία του ‘60. Το 1968, όταν για άλλη μια φορά είχε συλληφθεί, ο πρόεδρος Σαρλ Ντε Γκολ μεσολάβησε να του δοθεί χάρη λέγοντας “δεν συλλαμβάνεις τον Βολταίρο”.

Ο Σαρτρ επίσης επισκέφθηκε τον Φιντέλ Κάστρο και τον Τσε Γκεβάρα και τους θαύμαζε και τους δυο πολύ. Ως αποτέλεσμα αυτών των σχέσεων και των ριζοσπαστικών πολιτικών του ιδεών, το FBI διατηρούσε εκτενή φάκελο για τον Σαρτρ προσπαθώντας να καταλάβει το πραγματικό νόημα της ύποπτης φιλοσοφίας του.

O Σαρτρ, μας εμπνέει με την επιμονή του ότι τα πράγματα δεν χρειάζεται να είναι όπως είναι. Είναι πολύ ζωντανός όσον αφορά το ανεκπλήρωτο δυναμικό μας, τόσο σαν άτομα όσο και ως είδος. Μας προτρέπει να αποδεχτούμε τη ρευστότητα της ύπαρξης και να δημιουργήσουμε νέους θεσμούς, συνήθειες, ιδέες και κοσμοθεωρίες. Η παραδοχή ότι η ζωή δεν έχει μια προκαθορισμένη λογική και δεν έχει κανένα εγγενές νόημα μπορεί να είναι μια πηγή απεριόριστης ανακούφισης όταν αισθανόμαστε καταπιεσμένοι υπό το βάρος της παράδοσης και της καθεστηκυίας τάξης.




Πηγή:
«Jean-Paul Sartre»,
theschooloflife.com.

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


9 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 51777

    15 Οκτ 2021

    Συναγερμός σήμανε στην πρυτανεία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και την ΕΛ.ΑΣ. όταν διαπιστώθηκε ότι ομάδα φοιτητών -που, κατά πληροφορίες, προέρχονται από παράταξη αριστεριστών- επιχείρησε να χτίσει, αυθαίρετα, έναν τοίχο μέσα στο Πολυτεχνείο.
    Επίσης, η Αστυνομία πραγματοποιεί οργανωμένη επιχείρηση για τον εντοπισμό του οδηγού του αυτοκινήτου που μετέφερε τα οικοδομικά υλικά και ακόμη τριών ατόμων που συμμετείχαν στις εργασίες της παράνομης κατασκευής.
    https://www.iefimerida.gr/ellada/entoli-theodorikakoy-katedafisi-toihoy-emp

    Έχει και φωτογραφία του τοίχου! Ρωμιοσύνη εγώ γελάτε. Αστείρευτη πηγή γέλιου.
    Elladistan unlimited ναούμ!
    Τίποτε νεο-μαρξιστές θα ήταν που διαβάζουν Μπακούνιν και Σαρτρ.

    Ο Μπακούνιν χαρακτήριζε τις ιδέες του Μαρξ ως συγκεντρωτικές και πρόβλεψε πως αν ένα μαρξιστικό κόμμα έρθει στην εξουσία, οι ηγέτες του απλά θα αντικαταστούσσαν την άρχουσα τάξη που ανέτρεψαν. Έγραψε χαρακτηριστικά ο Μπακούνιν: «το δήθεν λαϊκό κράτος δεν είναι τίποτα άλλο απο τον δεσποτικό έλεγχο του λαού από μια πολύ μικρή αριθμητικά αριστοκρατία πραγματικών ή ψευδομορφωμένων. Οι αμόρφωτοι, απελευθερωμένοι πλήρως από την διακυβέρνηση, θα μετατραπούν σε ένα πειθήνιο κοπάδι. Τι θαυμάσια απελευθέρωση πραγματικά!...[Οι Μαρξιστές] ισχυρίζονται ότι μόνο η δικτατορία, η δική τους φυσικά μπορεί να εκφράσει την λαϊκή θέληση. Απαντούμε: καμιά δικτατορία δεν έχει άλλο σκοπό παρά την αυτοσυντήρηση της.»
    Ο Μπακούνιν είχε εκφραστεί υπέρ μιας δικτατορίας -γνωστής ως «αόρατη δικτατορία». Έγραψε χαρακτηριστικά: «Πρέπει να υλοποιήσουμε την αναρχία, και εν μέσω της λαϊκής καταιγίδας, πρέπει να είμαστε οι αόρατοι καπετάνιοι που θα καθοδηγούν την Επανάσταση, όχι με κάποιου είδους φανερή εξουσία, αλλά με την συλλογική δικτατορία όλων των συμμάχων μας .» Σύμφωνα με τον Μάρσαλ, ο Μπακούνιν απέτυχε να καταλάβει ότι οι κίνδυνοι της δικτατορίας του Μαρξ ήταν εφαρμοστέοι και στη δική του δικτατορία. Σύμφωνα με τον Σαμ Ντόλγκοφ, η προτίμηση του Μπακούνιν για μυστικές οργανώσεις υπήρχε λόγω των διώξεων που υφίστατο τότε το επαναστατικό κίνημα και επιπλέον, οι οργανώσεις αυτές δεν ήταν τίποτα άλλο παρά χαλαρά οργανωμένες αδελφότητες.
    https://el.wikipedia.org/wiki/Μιχαήλ_Μπακούνιν#Απόψεις
    https://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Bakunin#Criticism

    Βρε τί καλός άνθρωπος. Μεσσιανικό μπουμπούκι.

  • Ανώνυμος 51765

    12 Οκτ 2021

    Προτείνεται: Injustice (2021).
    https://www.imdb.com/title/tt5012504/
    Ο Σούπερμαν αποφασίζει να φτιάξει την τέλεια κοινωνία. Οι συνέπειες έπονται.

  • Ανώνυμος 51764

    12 Οκτ 2021

    To KKE, γνωστό και ως Κωστάκη Κατούρα Ελεύθερα είναι μια δημόσια επιχείρηση κοινής ωφελείας (ΔΕΚΟ) και παραθρησκευτική οργάνωση που ασχολείται με την εκτύπωση κουπονιών, την καταγγελία αντίπαλων αιρέσεων και σχισματικών όπως ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α και τη διοργάνωση φεστιβάλ κουρκουμινιστικής σανοφαγίας. Είναι ένα κόμμα το οποίο δημιουργήθηκε τουλάχιστον 90 (ή 90.000 χρόνια πριν) και γι αυτό θεωρείται από τα πιο παλιά σε ιδεολογία, τουλάχιστον μιας και οι υποστηρικτές του είναι από 9-99 χρόνων με μέσο όρο ηλικίας τα 90 χρόνια. Το ιερό βιβλίο του ΚουΚουέ είναι το Κεφάλαιο του Μαρξ και οι πεποιθήσεις της παραθρησκευτικής αυτής οργάνωσης βασίζονται στη πίστη σε ένα παράδεισο με σοσιαλισμό και στην αποφυγή της κολάσεως του καπιταλισμού. H πίστη των μελών του Κουκουέ βασίζεται στην Αγία Τριάδα. Δηλαδή, στο πατέρα (Μαρξ), τον Υιό (Λένιν) και το Άγιο Πνεύμα (Στάλιν).
    https://frikipaideia.org/wiki/ΚΚΕ

    Τραγούδια για την ειρήνη και την αγάπη:
    https://www.youtube.com/watch?v=KyJAMy7P6Js
    https://www.youtube.com/watch?v=_aj5mmew2Nk

  • Ανώνυμος 51763

    11 Οκτ 2021

    Είναι αδιέξοδη η κατάσταση. Η Αθήνα, στην οποία έχει επενδύσει κάποιος αγοράζοντας ένα σπίτι, "πεθαίνει" και το σπίτι αυτό σε λίγα χρόνια θα έχει τη μισή αξία», επεσήμανε ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος-πολεοδόμος, Θάνος Βλαστός.
    https://www.iefimerida.gr/ellada/kinisi-stin-athina-giati-sygkoinoniologoi-exigoyn

    Όταν έχτιζαν κάθε σπιθαμή και κάθε γωνίτσα στην Αθήνα ήταν καλά. Τώρα ισχύει το: ο ευεργέτης του μέλλοντος δεν θα χτίζει αλλά θα γκρεμίζει. Και ας προτείνουν ό,τι θέλουν οι ρωμιοί συγκοινωνιολόγοι (βελτιστοποιημένο περιφερειακό δίκτυο κ.λπ.).

  • Ανώνυμος 51762

    11 Οκτ 2021

    Κάποιοι φιλόσοφοι θεωρούν πως οι θέσεις του Σαρτρ είναι αλληλοσυγκρουόμενες, συγκεκριμένα αναφέρουν πως ο Σαρτρ στηρίζεται σε επιχειρήματα μεταφυσικού τύπου παρότι ο ίδιος ισχυρίζεται πως οι φιλοσοφικές θεωρήσεις του αγνοούν τη μεταφυσική, και πως η φιλοσοφία του δεν αποτελούσε τίποτα άλλο παρά επίδειξη.
    Ως προς την κριτική για τις πολιτικές του τοποθετήσεις και δημόσια υποστήριξη των κομμουνιστικών κυβερνήσεων της εποχής, κατηγορήθηκε ότι λειτουργούσε ως απολογητής των τυραννικών και απολυταρχικών καθεστώτων ως υποστηρικτής του Σταλινισμού, Μαοϊσμού, και σύμμαχος του Φιντέλ Κάστρο στην Κούβα. Επιπλέον, κατηγορήθηκε πως τα γραπτά του ενέπνευσαν την ηγεσία των Ερυθρών Χμερ στην Καμπότζη κατά τις εκτεταμένες εκτελέσεις πληθυσμών στις οποίες προέβησαν, καθώς ανάμεσα στα μέλη της ηγεσίας υπήρχαν άτομα τα οποία ήταν μαθητές και θαυμαστές του Σαρτρ.
    Κριτική επίσης έχει δεχθεί και από τον Ναβίλλ για το γεγονός ότι οι υπαρξιστές δεν δίνουν απαντήσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα και καταστάσεις, δεδομένου ότι ο άνθρωπος δρα μέσα σε πολύ συγκεκριμένες καταστάσεις με πολύ συγκεκριμένες επιρροές την κάθε χρονολογική περίοδο. Ενώ ο υπαρξισμός υποστηρίζει ότι ο κάθε άνθρωπος επιλέγει το τί θα κάνει και δεν υπάρχει κάποια ηθική που μπορεί να του υποδείξει πως θα δράσει.
    https://el.wikipedia.org/wiki/Ζαν-Πωλ_Σαρτρ#Κριτική

    Τί έγραφα στο 51760..

  • Ανώνυμος 51761

    11 Οκτ 2021

    Όχι, όχι, δεν τελείωσα ακόμα.
    Ας πήγαινε ο διανοητικός ογκόλιθος, αν είχε τα κότσια, να ζήσει στην Τσεχοσλοβακία της εποχής, στη Γιουγκοσλαβία του Τίτο ή στη Ρουμανία του Τσαουσέσκου, αντί να φαντασιωνόταν πράγματα που δεν υφίστανται στο σύμπαν και στην πραγματικότητα, όπως η ολοκληρωτική ελευθερία. Διότι στη συμπαντική πραγματικότητα η ολοκληρωτική ελευθερία είναι ολοκληρωτική ασυδοσία και αυθαιρεσία.
    Ας πάμε όμως σε επικαιρότητα.

    Ωστόσο, πιο επικίνδυνη από τον επιπόλαιο Μπογδάνο είναι, κατά τη γνώμη μου, η καταψήφιση της αμυντικής συμφωνίας από τα τρία κόμματα της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25). Η Αριστερά καταψήφισε την αμυντική συμφωνία με τη Γαλλία διότι η ισχυρή Ελλάδα που ευαγγελίζεται ο Μητσοτάκης ενισχύει την αστική δημοκρατία. Οριοθετεί το εθνικό συμφέρον σε ένα πλαίσιο με μεταρρυθμίσεις, οικονομική ανάπτυξη, ενίσχυση θεσμών, αμυντικές και διπλωματικές συμφωνίες, ενίσχυση των ενόπλων δυνάμεων και των συνόρων. Αυτά δεν ταιριάζουν με το μοντέλο φτωχοποιημένης οικονομίας που υπερασπίζεται η Αριστερά, ώστε να φέρει ψήφους στην κάλπη της. Η ίδια αυτή αντιπολίτευση, που αρνείται ιδεοληπτικά την αξιολόγηση του Δημοσίου, τα ανοίγματα της οικονομίας, τη βελτίωση των Πανεπιστημίων, το εμβόλιο και τα υγειονομικά μέτρα, αρνήθηκε χθες και τις Belh@rra.
    https://www.iefimerida.gr/politiki/mpogdanos-mia-opsi-tis-palabis-mas-horas

    Το μεγάλο πρόβλημα που δημιουργεί το ΚΚΕ στη χώρα είναι ότι οι οπαδοί της Επίπεδης Γης συμμετέχουν στη διοίκηση του φορέα που ρυθμίζει τις αεροπορικές συγκοινωνίες! Το ΚΚΕ υπήρξε σε όλη την μεταπολίτευση, και συνεχίζει να είναι, τροχοπέδη σε κάθε προσπάθεια εκσυγχρονισμού. Είναι μόνιμος παράγοντας κοινωνικής αναταραχής και η μήτρα της θεσμικής ανομίας: της αντίληψης ότι αν κρατάς κομματική σημαία είσαι υπεράνω του νόμου. Έχει διαβρώσει την Παιδεία, τα ΜΜΕ, τον χώρο της Τέχνης, τη Δημόσια Διοίκηση, τα συνδικάτα, τα κοινωνικά κινήματα, βαφτίζοντας "πολιτική δράση” τον τραμπουκισμό, τις απειλές, τη δολοφονία χαρακτήρων, την επέλαση των ταγμάτων εφόδου του ΠΑΜΕ, που καταλύουν τον νόμο και την τάξη όποτε "γουστάρουν” χωρίς κανένας να τους ενοχλεί. Το ΚΚΕ είναι η ιερή αγελάδα του συστήματος που φέρεται μονίμως ως ταύρος εν υαλοπωλείω, αλλά εισπράττει κανονικά τον παχυλό μισθό της από τον υαλοπώλη.
    Απαράδεκτο είναι το ενοχικό σύνδρομο που αναγκάζει τη ΝΔ να υποβάλλει συνεχώς διαπιστευτήρια πολιτικής ορθότητας στο ΚΚΕ. Απαράδεκτο είναι που ο Δένδιας, αντί να "πάρει παραμάζωμα” τον Παφίλη, που λίγο πιο πριν παραληρούσε ανενόχλητος αποκαλώντας τον Μπογδάνο, φασίστα, απόγονο συνεργατών των Γερμανών και ταγματασφαλιτών που κρεμούσαν Έλληνες, ρουφιάνο και χρυσαυγίτη, (προφανώς ούτε και σ’ αυτόν τον οχετό διέκρινε ο Δένδιας "προσπάθεια προβολής στη σύγχρονη πολιτική ζωή των οδυνηρών στιγμών της χώρας στο παρελθόν”) κατακεραύνωσε τον… Μπογδάνο που δεχόταν στωικά τις ύβρεις! Με ποιο επιχείρημα; Ότι η χώρα αντιμετωπίζει εθνική απειλή. Μα, ακριβώς γι’ αυτό θα έπρεπε το ΚΚΕ να βρίσκεται εκτός πολιτικού συστήματος! Διότι υπονομεύει κάθε εθνική προσπάθεια, κάνοντας διαχρονικά αυτό που περιέγραψε ο Μπογδάνος - χρησιμοποιώντας λόγια του ΚΚΕ, όχι δικά του. Περίμενε ο Δένδιας μήπως ότι το ΚΚΕ θα υπερψήφιζε την ελληνογαλλική συμφωνία; Ή δεν ξέρει τι στάση θα κρατήσει το ΚΚΕ αν – χτύπα ξύλο – η χώρα εμπλακεί σε πόλεμο; Ο ίδιος ο Παφίλης μερικές μέρες νωρίτερα είχει δηλώσει ξεδιάντροπα, εντός Βουλής ότι δεν πρόκειται το κόμμα του να "υποχωρήσει” και να "συμβιβαστεί” μ΄ αυτό που λέγεται αστική δημοκρατία (σε σοβαρό κράτος θα είχαν εκδιωχθεί πάραυτα από τη Βουλή και θα ήταν υπόλογοι στη Δικαιοσύνη).
    https://www.capital.gr/me-apopsi/3587525/ti-aparadekto-sunebi-sto-bitsi

  • Ανώνυμος 51760

    11 Οκτ 2021

    Ζαν-Πωλ Σαρτρ = ευφυής αλλά λίγος.
    Στο ζεν και στο τάο όταν το άτομο συνειδητοποιεί ότι η φύση δεν έχει απαραίτητα κάποιο απώτερο νόημα και σκοπό, ξεσπά σε ένα τρανταχτό γέλιο. Με τον υπαρξισμό, τον χριστιανουπαρξισμό και το μηδενισμό η δυτική διανόηση απλά μπλέκει τα μπούτια της και πέφτει στο ένα αδιέξοδο μετά το άλλο. Δεν μπορεί να κατανοήσει όλο αυτό το ατέλειωτο κομπολόι διανοητικών μπετόβλακων ότι η καλλιέργεια του εαυτού δεν περνάει μέσα από το εγώ, τη διάνοια, τα ανώτερα ιδανικά, αλλά μέσα από τη μείωση του εγώ και των επιθυμιών. Αυτός είναι και ο μόνος τρόπος καλλιέργειας που υπάρχει. Ακούτε ρε;

    Ολοκληρωτική ελευθερία εντός της κοινωνίας ή εντός της φύσης (βιόσφαιρας) δεν μπορεί να υπάρξει. Αφενός εντός της κοινωνίας η ελευθερία σου σταματάει εκεί που φτάνει η ελευθερία των άλλων και αφετέρου εντός της φύσης η ελευθερία σου οριοθετείται από την πρόσβαση σε τροφή, ζωτικό χώρο και τους άλλους οργανισμούς που και αυτοί θέλουν τροφή και ζωτικό χώρο. Πόσο στόκος μπορεί να είναι κάποιος (φιλόσοφος ή μαρξιστής) που να μην μπορεί να καταλάβει το αυτονόητο. Φυσικά οι εν Ελλάδι κομμουνιστές εννοούν την ασυδοσία και αυθαιρεσία ως ελευθερία και αυτοδιάθεση, διότι είναι αμόρφωτοι και απαίδευτοι.

    Αν ο Σαρτρ ενδιαφερόταν για τον μαρξισμό, αντί να χαριεντιζόταν με Φιντέλ και Τσε, γιατί δεν πήγε να ζήσει στα κομμουνιστικά καθεστώτα της ανατολικής Ευρώπης. Βέβαια αυτό θέλει κότσια όχι IQ που προφανώς δεν τα είχε ο μακαρίτης. Να υπενθυμίσω μια γνωστή φράση που χρησιμοποιούν στην ανατολική Ευρώπη και στη Ρωσία: όποιος έχει επιβιώσει του κομμουνισμού, μπορεί να επιβιώσει στα πάντα!

    @51758
    "Και να μην λησμονούμε πως το 1977, αυτός ο μέγας φιλόσοφος, είχε συνυπογράψει κείμενο που ζητούσε την ελεύθερη σεξουαλική σχέση με ανήλικους."
    Σωστός.

    Το 1977 μεγάλες προσωπικότητες της αριστεράς, υπέγραψαν στην εφημερίδα Le Monde ένα μανιφέστο ζητώντας την κατάργηση του νόμου περί σεξουαλικής ενηλικίωσης και την αποποινικοποίηση της οποιαδήποτε σχέσης μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων κάτω των 15 ετών εφ’ όσον υπήρχε συναίνεση. Ανάμεσα στους υπογράφοντες μεγάλα ονόματα όπως ο Ζαν Πωλ Σαρτρ, η Σιμόν ντε Μπουβουάρ, ο Ρολάν Μπαρτ, ο Λουί Αραγκόν και ακόμα ο Ντανιέλ Κον-Μπενίτίτ, ο Μπερνάρ Κουσνέρ (πατέρας της Καμίγ) και ο πρώην υπουργός πολιτισμού Ζακ Λανγκ, ο οποίος αναγνώρισε πριν από μέρες ότι το μανιφέστο αυτό «ήταν ανοησία».
    https://www.dw.com/el/σάλος-με-το-γαλλικό-metoo-για-υποθέσεις-αιμομιξίας/a-56329743
    https://www.iefimerida.gr/kosmos/gallia-diasimos-patrios-biaze-13hrono-gio-proin-ypoyrgoy
    https://www.iefimerida.gr/kosmos/gallia-apelysan-filosofo-alen-filkelkrot-kanali-yperaspistike-paidofilo
    https://www.iefimerida.gr/kosmos/gallia-sto-arheio-i-ypothesi-toy-diasimoy-patrioy-poy-biaze

    ΥΓ: Η φώτο με τον κρεατολάγνο παραπληγικό δεξιά και την μαντάμ αριστερά πού στο καλό κολλάει.

  • Ανώνυμος 51758

    11 Οκτ 2021

    Ο γνωστός μπουρδολόγος Ζαν Πωλ που πήγε στη Σοβιετία και εν γνώση του είπε ψέματα αρθρογραφόντας για την «καταπληκτική προλεταριακή καθημερινότητα» για να μην διαλύσει το κόκκινο συννεφάκι στο οποίο ζούσαν οι αριστεροί της καπιταλιστικής Δύσης.
    Και να μην λησμονούμε πως το 1977, αυτός ο μέγας φιλόσοφος, είχε συνυπογράψει κείμενο που ζητούσε την ελεύθερη σεξουαλική σχέση με ανήλικους.

  • Ανώνυμος 51757

    10 Οκτ 2021

    Η επίγνωση ότι αυτός ο ίδιος ήταν άσχημος, τον έκανε να βλέπει τον κόσμο άσχημο. Του ήταν ανακουφιστικό να σκέφτεται πως η ζωή δεν έχει κανένα νόημα, αλλά του διέφευγε πως οι νέες θεωρίες, οι νέες ιδέες, νέες κοσμοθεωρίες, νέες συνήθειες, όλα αυτά, σύντομα θα είναι μια καθεστηκυία τάξη.
    Βέβαια ο ίδιος, είχε ένα μόνιμο ενδιαφέρον για τον μαρξισμός και θαύμαζε τον Φιντέλ Κάστρο και τον Τσε Γκεβάρα. Ο πρώτος, ένας μονόλιθος του μαρξισμού - αμφιβάλλω αν είχα διαβάσει τον Μαρξ - και ο άλλος, ένας φανατισμένος, ένα ψώνιο- επαναστάτης. Δύο απολιθώματα. Κατά τα άλλα, μας προτρέπει να αποδεχθούμε την ρευστότητα της ύπαρξης και να επινοήσουμε νέες κοσμοθεωρίες..
    Ένας δυσαρεστημένος με τον εαυτό του, ένας μάλλον κοντός που ήθελε να παριστάνει τον γίγαντα του πνεύματος.
    ΥΓ
    "Ο άνδρας (πιθανότατα κάποιος εργαζόμενος στο Café de Flore του Σαιν-Ζερμέν) έχει πείσει τον εαυτό του ότι ουσιαστικά και αναγκαστικά είναι ένας σερβιτόρος αντί για ένα ελεύθερο πλάσμα
    το οποίο θα μπορούσε να είναι ένας τζαζ πιανίστας ή ένας ψαράς σε αλιευτικό στη Βόρεια Θάλασσα.".
    "Φιλοσοφική" μπούρδα. Άκου, ελεύθερο π λ ά σ μ α.

    Γιάννης