ΜΝΗΜΕΙΩΔΕΣ
ΕΡΓΟ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ
ΣΤΟ ΕΔΑΦΟΣ

Το εντυπωσιακό
κι επαναστατικό
ρωμαϊκό οδικό σύστημα


Πριν τους ρωμαίους, ο κόσμος χρησιμοποιούσε απλές οδούς.

Μα, οι ρωμαίοι ήθελαν ο στρατός τους να διασχίζει την αυτοκρατορία χωρίς να περιορίζεται από το περιβάλλον. Ήξεραν, ότι ένα καλοχτισμένο κι αξιόπιστο οδικό σύστημα θα ήταν καλό και για το στρατό τους, αλλά και για το εμπόριο.

Πήγαν την κατασκευή δρόμων στα άκρα.


Το οδικό δίκτυο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας εκτεινόταν από τη Μεγ. Βρετανία έως τη Συρία.
Ο κεντρικός δρόμος στο Αικούλανο (Κάτω Ιταλία).
Μέρος της Via delle Gallie (κοιλάδα της Αόστα, βόρεια Ιταλία),
που κατασκευάστηκε σκάβοντας την απότομη πλαγιά του βράχου.
Κατασκευή δρόμου στη Στήλη του Τραϊανού (Ρώμη).


Υπάρχουν πάνω από 400.000 χιλιόμετρα γνωστών ρωμαϊκών δρόμων. Και μάλλον υπάρχουν πολλοί περισσότεροι, που μας είναι άγνωστοι. Δηλαδή, μια απόσταση μεγαλύτερη από την απόσταση Γης-Σελήνης.

Κανένας πολιτισμός από τότε δεν έχει κάνει κατασκευές τέτοιας κλίμακας.


Αρχαίος ρωμαϊκός δρόμος κοντά στο Cirauqui (βόρεια Ισπανία).
Δρόμος στην Πομπηία.

Στη μεγάλη της ακμή η ρωμαϊκή αυτοκρατορία διέθετε 29 μεγάλες στρατιωτικές λεωφόρους που ξεκινούσαν ακτινωτά από τη Ρώμη. Επίσης, 372 μεγάλοι δρόμοι ένωναν τις 113 επαρχίες της αυτοκρατορίας.

Εκείνες τις μέρες, το ρητό: «Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη Ρώμη», δεν ήταν απλό ρητό, ήταν η κυριολεκτική αλήθεια.

Το δίκτυο σταδιακά επεκτάθηκε σε όλη την αυτοκρατορία από τη Βρετανία έως τη Συρία.

Αρχαία ρωμαϊκή οδός στη σημερινή Μεγ. Βρετανία.


Σε ένα νεόδμητο δρόμο μια ρωμαϊκή λεγεώνα θα έκανε 20 μίλια, δηλαδή 32 χιλιόμετρα τη μέρα.

Και το ίδιο το μίλι είναι ρωμαϊκή εφεύρεση. Δημιουργήθηκε για να μετράει χίλια βήματα του στρατού.


Επίσης, οι δρόμοι ήταν σημαντικοί για τους έφιππους αγγελιαφόρους.

Στους πιο σημαντικούς δρόμους υπήρχαν πανδοχεία αγγελιαφόρων, όπου άλλαζαν άλογα κι έκαναν τρεις φορές μεγαλύτερη απόσταση, δηλαδή πάνω από 95 χιλιόμετρα τη μέρα.


Bab Al Hawa (Συρία).
Fosse Way: Πολύ μεγάλη αρχαία ρωμαϊκή οδός, που διέσχιζε την Αγγλία από το Exeter έως το Lincoln.
Τμήμα ρωμαϊκού δρόμου με τις χαρακτηριστικές πολυγωνικές πέτρες (Βερόνα, 1ος αι. μ.Χ.).
Διακρίνονται οι αυλακιές από τους τροχούς των αμαξών.
Η πόλη της Καβάλας διατηρεί στις παρυφές της ένα μεγάλο τμήμα από την αρχαία Εγνατία Οδό.


Οι ρωμαίοι κατασκεύαζαν τους δρόμους τους με ακρίβεια και πολύ καλή τεχνική. Και φτιάχτηκαν για να μείνουν.

Στο κάτω μέρος έβαζαν μεγάλες πέτρες, από πάνω έστρωναν μικρότερες κι από πάνω τους έριχναν χαλίκι.

Οι αρχαίοι ρωμαϊκοί δρόμοι είναι διάσημοι επειδή είναι ευθείες, διότι αυτός είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να φτάσεις στον προορισμό σου. Αλλά οι ευθείες ήταν και σημάδι της ρωμαϊκής δύναμης. Τους έφτιαξαν να είναι ευθείες, επειδή μπορούσαν, ανεξάρτητα από τα εμπόδια.

Μεγάλο μέρος αυτού του δικτύου το βλέπουμε ακόμα και σήμερα.



ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


2 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 49639

    4 Νοε 2020

    Ενδιαφέρον ανάγνωσμα μέρες που είναι:
    https://www.ethnos.gr/istoria/131363_ekloges-ipa-o-mpampoylas-poy-sterise-apo-ton-maikl-doykaki-ti-thesi-toy-planitarhi

  • Ανώνυμος 49638

    4 Νοε 2020

    Δομή ρωμαικής δρόμου:
    https://o.quizlet.com/k6xV7TMQEgepAHHqIfgweQ_b.jpg

    "Κανένας πολιτισμός από τότε δεν έχει κάνει κατασκευές τέτοιας κλίμακας."
    Υπερβολές. Καμία σχέση με το σημερινό οδικό δίκτυο.
    Επίσης από τα 400.000 μόνο τα 85.000 χιλιόμετρα ήταν λιθόστρωστο.

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_road_network_size