ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ
ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ
ΟΙ ΙΣΧΥΡΟΙ

Το παράδειγμα
της καταστροφής της Παλμύρας
από τους ρωμαίους


Για σχεδόν 1.000 χρόνια η όμορφη πόλη Παλμύρα, κτισμένη σε μια όαση κοντά στη Δαμασκό, ήταν εγκαταλελειμμένη, ξεχασμένη κάτω από την άμμο της ερήμου. Ήταν ένα θύμα καταστροφής που σόκαρε τον αρχαίο κόσμο, ένα παράδειγμα τού τι μπορούν να κάνουν οι ισχυροί.

IMAGE DESCRIPTIONΗ Παλμύρα είχε καλή θέση στις εμπορικές οδούς κι έτσι έγινε σημαντικό εμπορικό κέντρο. Έμεινε ονομαστή για τον πλούτο της για 300 χρόνια κατά τη ρωμαϊκή εποχή.

Αλλά τον 3ο αιώνα, η πόλη θέλησε να ελευθερωθεί. Τότε βασίλευσε η θρυλική Ζηνοβία, μια όμορφη γυναίκα, ευφυής, θαρραλέα και υπέρμετρα φιλόδοξη. Στη διάρκεια της πεντάχρονης βασιλείας της (267-272 μ.Χ.) η Παλμύρα απολάμβανε μεγάλη ευημερία, ήταν μια χρυσή εποχή για την πόλη.

Η βασίλισσα είχε όραμα για την Παλμύρα, ήθελε να ανεξαρτητοποιηθεί. Τελικά, τα κατάφερε. Εισέβαλε σε Αίγυπτο και Μικρά Ασία και ανακήρυξε την ανεξαρτησία της από τη Ρώμη.

Αλλά οι φιλοδοξίες της θα δοκιμάζονταν. Ο αυτοκράτορας Αυρηλιανός έστειλε στρατεύματα. Ο στρατός της Ζηνοβίας ηττήθηκε στη Μικρά Ασία. Η ρωμαϊκή επίθεση στην πόλη ήταν αναπόφευκτη. Το 272 μ.Χ. ο Αυρηλιανός περικύκλωσε την Παλμύρα. Η Ζηνοβία έφυγε στα ανατολικά, αλλά την έπιασε το ιππικό. Η πολεμίστρια βασίλισσα αιχμαλωτίστηκε. Η Παλμύρα παραδόθηκε.

Κατά τη θριαμβευτική πομπή που έκανε ο Αυρηλιανός στη Ρώμη, η Ζηνοβία στολισμένη, κατά διαταγή του αυτοκράτορα, με τους πολύτιμους λίθους της και όλα τα κοσμήματά της, σύρθηκε δεμένη με χρυσές αλυσίδες πίσω από το άρμα του. Λέγεται ότι φυλακίστηκε μέχρι που πέθανε. Κατ’ άλλους, ελευθερώθηκε, παντρεύτηκε ένα ρωμαίο συγκλητικό και πέρασε την υπόλοιπη ζωή της μέσα σε ανέσεις και πολυτέλεια στη ρωμαϊκή έπαυλή του.

Η πόλη της είχε πιο άμεσο και βίαιο τέλος. Μετά από λίγους μήνες κατοχής έγινε πάλι εξέγερση κατά της Ρώμης. Ο Αυρηλιανός επέστρεψε για να την διαλύσει εντελώς. Επέτρεψε στα στρατεύματα να βιάσουν, να κλέψουν από ναούς κ.ά..
Έγινε σφαγή.


Στη συνέχεια, η Παλμύρα έγινε στρατιωτική βάση για τις ρωμαϊκές λεγεώνες. Ο Διοκλητιανός την επεξέτεινε έτσι ώστε να χωρά ακόμα περισσότερο στρατό και την περιτείχισε για να την προστατεύσει από την απειλή των Σασσανιδών. Η Βυζαντινή περίοδος προσέθεσε μόνο λίγες εκκλησίες κι η πόλη παρήκμασε.


Πανοραμική άποψη της Παλμύρας, νωρίς το πρωί.


Αυτό ήταν το φρικτό τέλος της Παλμύρας της Ζηνοβίας. Υπενθύμιζε στον αρχαίο κόσμο τη δύναμη της ισχυρής Ρώμης.



ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


5 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 51848

    26 Οκτ 2021

    Και το off-topic αλλά εποικοδομητικό σχόλιο (όχι όπως τα σκουπίδια 51843):

    Οι τελευταίες μέρες του Τζον Λένον όπως τις αφηγείται ο Τζέιμς Πάτερσον
    «Μας είπε να φανταστούμε ότι δεν υπάρχει ιδιοκτησία. Έκανε το αντίθετο. Να τον, με εκατομμύρια δολάρια και γιοτ και αγροκτήματα και εξοχικό, να γελάει με ανθρώπους σαν εμένα που πιστέψαμε τα ψέματα, αγοράσαμε δίσκους και χτίσαμε ένα μεγάλο μέρος της ζωής μας γύρω από τη μουσική του».
    https://www.iefimerida.gr/stories/poios-dolofonise-ton-tzon-lenon

    Ε τώρα έχει ένα δίκιο. Θυμήθηκα τον άλλο επαναστάτη που τράβηξε τα φώτα της δημοσιότητας λόγω πολιτικών και θρησκευτικών ζητημάτων αποτελώντας σύμβολο διαμαρτυρίας, τον Κάσιους Κλέι..

  • Ανώνυμος 51847

    25 Οκτ 2021

    Παρεμπιπτόντως ο Πλωτίνος στην ύστερη φάση της ζωής του είχε προσπαθήσει να πείσει ανεπιτυχώς τον αυτοκράτορα Γαλλιηνό για τη δημιουργία μίας πόλης στην Καμπανία, η διοίκηση της οποίας θα ακολουθούσε τα πλατωνικά ιδεώδη... Εφόσον ο Πλωτίνος πέθανε το 270 και ο Γαλλιηνός βασίλεψε 260-268, δεν πρέπει να είναι τυχαίο γεγονός η επιρροή στην ίδια εποχή του Κάσσιου Λογγίνου στην Ζηνοβία. Ο Λογγίνος αν δεν δημιούργησε, τουλάχιστον θα εξέθρεψε τον μεγαλοιδεατισμό της Ζηνοβίας περί δημιουργίας μιας πρότυπης αυτοκρατορίας με αυτοκράτειρα την ίδια. Ήταν πιθανόν της μόδας εκείνη την εποχή μεταξύ των νεοπλατωνικών αμπελοφιλόσοφων οι πρότυπες πολιτείες και οι συνωμοσίες. Μεγαλοιδεατισμός, υψηλά ιδανικά και τρίχες κατσαρές.

    "Η γνωριμία του με τον αυτοκράτορα Γαλλιηνό και ο σεβασμός του τελευταίου προς το πρόσωπο του φιλοσόφου, ώθησε τον Πλωτίνο να προτείνει στον αυτοκράτορα την δημιουργία μίας πόλης στην περιοχή της Καμπανίας, η διοίκηση της οποίας θα ακολουθούσε τα πλατωνικά ιδεώδη. Ωστόσο, το φιλόδοξο αυτό σχέδιο του Πλωτίνου τελικά δεν ολοκληρώθηκε με επιτυχία."
    https://el.wikipedia.org/wiki/Πλωτίνος#Βίος

    Στο μεταξύ ρωμιοσύνη σωτήριον έτος 1929:
    Ο πρωθυπουργός γεμίζει το ζεμπίλι που του έδωσαν στην πλατεία και το παράδειγμα του ακολουθούν οι υπουργοί και ο δήμαρχος. Και τότε αρχίζει η... "κοσμοχαλασιά". Γυναίκες, ως επί το πλείστον, περικυκλώνουν τα παραπήγματα, τις σούστες και τα καροτσάκια. Οι πωλητές, από το ύψος μιας κασέλας ή μιας καρέκλας, διαφημίζουν τα είδη τους, κάτω από τους ήχους της φιλαρμονικής του Δήμου.
    -Εδώ τα κουκιά τα αγιασμένα από τους παπάδες!
    -Εδώ οι αγκινάρες που ψώνισε ο Βενιζέλος!
    -Πάρτε, στη φτήνια τα κολοκυθάκια από το περιβόλι της Δημήτραινας!
    Ως το μεσημέρι οι σούστες είχαν αδειάσει και οι κάσσες "έχασκαν" αναποδογυρισμένες κάτω από τον ήλιο του Αττικού ουρανού. Σε αυτό το πανηγυρικό κλίμα, για καταναλωτές και πωλητές, στις 18 Μαϊου του 1929, η πρώτη λαϊκή αγορά της Αθήνας ήταν γεγονός και χαρακτηρίστηκε "λαϊκή νίκη", κατά του "φοβερού κοινωνικού εχθρού, της ακριβείας του βίου", όπως σημείωναν οι εφημερίδες μια ημέρα μετά.
    https://www.iefimerida.gr/stories/i-proti-laiki-agora-1929-sto-thiseio

  • Ανώνυμος 51844

    25 Οκτ 2021

    51843-νάτος ο μπετόβλαξ!
    Μάθε να διαβάζεις και να μαθαίνεις διαδικτυακό σκουπιδοσκούπιδο.

  • Ανώνυμος 51843

    25 Οκτ 2021

    Ολα τα ξερεις! Βικιπεδαρχης εμβολιασμενος, διαδικτυακο τρολ, αμαμητος βλαξ...

  • Ανώνυμος 51842

    25 Οκτ 2021

    "Αυτό ήταν το φρικτό τέλος της Παλμύρας της Ζηνοβίας. Υπενθύμιζε στον αρχαίο κόσμο τη δύναμη της ισχυρής Ρώμης."

    Δεν το πιάνω το σκεπτικό της συντάκτριας ούτε και του τίτλου (τί μπορεί να κάνουν οι ισχυροί.) Μήπως να δακρύσουμε;
    Η Παλμύρα ήταν μέρος της Συρίας που τότε ήταν ρωμαική επαρχία. Πλούτιζε από το εμπόριο της αυτοκρατορίας με Περσία, Ινδία, Κίνα, αφού αποτελούσε εμπορικό σταθμό και κόμβο. Όλα αυτά άρχισαν να αλλάζουν όταν οι Σασσανίδες πέρσες διαδέχθηκαν στην εξουσία το βασίλειο των Πάρθων και μετεβλήθηκαν στον κύριο αντίπαλο των ρωμαίων από την εγγύς ανατολή. Τον ίδιο αντίπαλο που αντιμετώπισε επανειλημμένως το Βυζάντιο τους πρώτους του αιώνες. Το εμπόριο με την ανατολή μειώθηκε μαζί με τα έσοδα της Παλμύρας. Τότε αρχίζει σταδιακά η οικονομική παρακμή, πενήντα χρόνια πριν την Ζηνοβία.

    Η Ζηνοβία βρέθηκε στο θρόνο της Παλμύρας όταν ο σύζυγός της δολοφονήθηκε από τον ανιψιό του, αφού πρώτα είχε εκστρατεύσει εναντίον των Σασσανιδών διότι είχαν σκοτώσει τον ρωμαίο αυτοκράτορα της εποχής. Ο δε Ανδριανός, 150 χρόνια πριν τον Αυρηλιανό, είχε τιμήσει την Παλμύρα μετονομάζοντάς την σε Palmyra Hadriana. Η δε Ζηνοβία ισχυριζόταν ότι είχε καταγωγή από την Κλεοπάτρα και έδωσε στον εαυτό της τον τίτλο της Αυγούστας (καλά κρασιά δηλαδή). Ακολούθησε αντιρωμαική πολιτική υποστηριζόμενη από τον αμπελοφιλόσοφο Κάσσιο Λογγίνο, δάσκαλο ενός άλλου αμπελοφιλόσοφου του Πορφύριου, οποίος είχε και και ως δάσκαλο και τον αμπελοφιλόσοφο Πλωτίνο. Κατέκτησε Συρία, Παλαιστίνη, Αίγυπτο και μέρος της Ανατολίας (όλα επαρχίες της αυτοκρατορίας) και αυτό δεν θα οδηγούσε σε πόλεμο με την αυτοκρατορία; Σωβρακολογούμε ή κυλοτάρουμε.. Πιθανώς η Ζηνοβία βλέποντας η πόλη να χάνει την αίγλη της, τη χλιδή και τα έσοδα από το εμπόριο με την ανατολή, πίστεψε ότι μπορούσε να καλύψει το οικονομικό κενό μέσω στρατιωτικής επέκτασης και πολέμου με τους ρωμαίους. Η Ζηνοβία έπαιξε και έχασε, αυτή είναι η ιστορική πραγματικότητα. Κατόπιν, όπως ήταν αναμενόμενο, η Παλμύρα μετατράπηκε σε στρατιωτική βάση για τον πόλεμο με τους Σασσανίδες. Ο Διοκλητιανός την επεξέτεινε και την περιτείχισε για να την προστατεύσει από την απειλή των Σασσανιδών. Με τη βυζαντινή περίοδο πλέον η πόλη παρακμάζει.

    Το παρόν σχόλιο μου πήρε αρκετή ώρα να το συντάξω και έτσι και κάθε άρθρο, ακόμα και φαινομενικά απλό, θα πρέπει να καταναλώνεται πολύς χρόνος και μελέτη, όχι τσιμπάμε ό,τι μας βολεύει για να περάσουμε το μήνυμα που θέλουμε. Ακόμα και λίγες γραμμές πρέπει να έχουν κόπο, χρόνο, ψάξιμο, διάβασμα, διασταύρωση, αλλιώς δεν αξίζει. Αυτά από μένα. Αναμένω να πεταχτεί από το κλουβί του ο γνωστός κλάψας αντιεμβολιαστής που νομίζει ότι τα εμβόλια σκοτώνουν.