ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ
ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΑ

Οι απόψεις του Σπινόζα
για τις μεγάλες
θρησκευτικές παραδόσεις


IMAGE DESCRIPTIONΌταν διαφορετικοί άνθρωποι συγκεντρώνονται σε ένα μέρος, ανταλλάσσονται ιδέες και προκύπτουν νέες προοπτικές. Η πόλη είναι σαν εγκέφαλος. Δημιουργεί και επεξεργάζεται νέες ιδέες.

Στο Άμστερνταμ του 17ου αιώνα, πολίτες του παλιού και νέου κόσμου συγχρωτίζονται όπως ποτέ άλλοτε. Γεννιέται μια πρωτοφανής ελευθερία σκέψης. Οι συνθήκες αυτές γεννούν μια χρυσή εποχή επιστήμης και τέχνης.

Στην Ιταλία, ο Τζορντάνο Μπρούνο υποστηρίζει την ύπαρξη άλλων κόσμων και για το λόγο αυτό καταδικάζεται.

Πενήντα χρόνια αργότερα στην Ολλανδία, ο αστρονόμος Κρίστιαν Χόιχενς που υποστήριζε το ίδιο, κερδίζει διακρίσεις.


Το φως είναι στο επίκεντρο της εποχής, ο διαφωτισμός της απελευθέρωσης της ανθρώπινης περιέργειας. Το φως της πρώτης ματιάς της Ευρώπης στις κάποτε άγνωστες πτυχές του πλανήτη. Το φως που διαχέεται στους πίνακες της εποχής και ιδιαίτερα στα έργα του Βερμέερ. Το φως ως αντικείμενο επιστημονικής μελέτης.

Οι έμποροι υφασμάτων χρησιμοποιούν φακό για να εξετάσουν την πυκνότητα των νημάτων.

Στο Άμστερνταμ όμως, ζουν κάποιοι άντρες, που το πάθος τους για το φως, τους εμπνέει να χρησιμοποιήσουν το φακό με νέο τρόπο. Στοχεύουν το φακό των υφασμάτων σε αντικείμενα που κανείς δεν είχε σκεφτεί να εξετάσει. Και ανοίγουν ένα παράθυρο. Φτιάχνουν ένα άνοιγμα για την εύρεση και εξερεύνηση νέων κόσμων.

Ο Άντον βαν Λέβενχουκ χρησιμοποίησε μονό φακό για να αποκαλύψει ολόκληρο μικρόκοσμο σε μία σταγόνα νερό.

Ο Κρίστιαν Χόιχενς χρησιμοποίησε δύο φακούς για να φέρει τα άστρα κοντά και να αποκαλυφθούν τα χαρακτηριστικά τους. Είδε πρώτος ότι οι δακτύλιοι του Κρόνου δεν άγγιζαν τον πλανήτη. Ήταν ο πρώτος που κατανόησε τι ήταν. Ανακάλυψε επίσης το μεγαλύτερο φεγγάρι του Κρόνου, τον Τιτάνα. Ο Χόιχενς, όπως ο Μπρούνο, θεωρούσε τα αστέρια ήλιους με το δικό τους πλανητικό σύστημα.

Γιατί όμως οι άλλοι κόσμοι και η ζωή σε αυτούς δεν αναφέρονταν στα ιερά κείμενα; Όσο κι αν προβλημάτισε η αντίθεση αυτή τους ηγέτες του διαφωτισμού, μόνο ένας άντρας τόλμησε να θέσει ανοιχτά το ζήτημα. Ένας ακόμα μάγος του φωτός.

Ο Μπαρούχ Σπινόζα ήταν μέλος της συναγωγής στο Άμστερνταμ καθ΄ όλη την εφηβεία του. Αλλά μετά άρχισε να μιλάει δημοσίως για μια νέα οπτική του Θεού.

Θεός του Σπινόζα ήταν οι φυσικοί νόμοι του Σύμπαντος, Αγία Γραφή του, το βιβλίο της Φύσης.




Ο Σπινόζα μικρός ήταν μελετηρό κι έξυπνο παιδί, που έλαβε έντονα παραδοσιακή εβραϊκή παιδεία.
Ο Σπινόζα παρακολούθησε το τοπικό εβραϊκό σχολείο
κι ακολουθούσε όλες τις ιουδαϊκές θρησκευτικές τελετές και γιορτές.

Οι εβραίοι του Άμστερνταμ ήταν επιζώντες των διωγμών της Ισπανίας και Πορτογαλίας. Πολλοί βασανίστηκαν και δολοφονήθηκαν.

Το Άμστερνταμ είχε προσφέρει καταφύγιο στους εβραίους. Οι ριζοσπαστικές ιδέες όμως, απειλούσαν την ασφάλειά τους στην Ολλανδία. Αφόρισαν το νεαρό άντρα. Διέταξαν να εξοστρακιστεί για πάντα.

Στις 27 Ιουλίου 1656 η συνέλευση της Ταλμούδ Τορά του Άμστερνταμ εξέδωσε το παρακάτω χερέμ (αφορισμό) εναντίον του 23χρονου Σπινόζα:

Οι Αρχοντες της μα'αμάντ (συνέλευση γερόντων) γνωρίζοντας από καιρό τις κακές ιδέες και πράξεις του Μπαρούχ ντε Εσπινόζα, προσπάθησαν με διάφορα μέσα και υποσχέσεις να τον επαναφέρουν από τον κακό του δρόμο. Αλλά αφού απέτυχαν να τον κάνουν να διορθώσει την ασεβή του πορεία, αντίθετα, λαμβάνοντας καθημερινά όλο και σοβαρότερες πληροφορίες για τις βδελυρές αιρέσεις που εφάρμοζε και δίδασκε και για τις αποτρόπαιες πράξεις του και έχοντας για αυτό πολλούς αξιόπιστους μάρτυρες, πείστηκαν για την αλήθεια της υπόθεσης και, αφού όλα αυτά εξετάστηκαν, αποφάσισαν ότι ο αναφερόμενος Εσπινόζα πρέπει να αφορισθεί και να αποβληθεί από το λαό του Ισραήλ.

IMAGE DESCRIPTIONΜε την απόφαση των αγγέλων και την εντολή των αγίων αφορίζουμε, αποβάλλουμε, καταριόμαστε και αναθεματίζουμε τον Βαρούχ ντε Εσπινόζα με τη συγκατάθεση του Θεού. Ευλογημένος να είναι Εκείνος και με τη συγκατάθεση όλης της Ιεράς Συνόδου, μπροστά σε αυτούς τους ιερούς Παπύρους, με τις 613 εντολές που είναι γραμμένες σ' αυτούς, με τον αφορισμό, με τον οποίο ο Ιησούς του Ναυή κατέλαβε την Ιεριχώ, με την κατάρα με την οποία ο Ελισαίος καταράστηκε τους νέους και με όλες τις κατάρες, που είναι γραμμένες στο Βιβλίο του Νόμου.

Καταραμένος να είναι τη μέρα και καταραμένος να είναι τη νύχτα,
καταραμένος να είναι όταν πλαγιάζει και καταραμένος να είναι
όταν σηκώνεται, καταραμένος να είναι όταν βγαίνει και καταραμένος να είναι όταν μπαίνει.


Ο Κύριος δεν θα τον λυπηθεί, o θυμός και η οργή του Κυρίου θα επιπέσει επ' αυτού και θα του φέρει όλες τις κατάρες, που είναι γραμμένες σε αυτό το βιβλίο, και ο Κύριος θα εξαλείψει το όνομά του κάτω από τον ουρανό και ο Κύριος θα τον απομακρύνει με τον τραυματισμό του από όλες τις φυλές του Ισραήλ με όλες τις κατάρες της διαθήκης, που είναι γραμμένες στο Βιβλίο του Νόμου.

Αλλά εσείς που προσκολλάσθε παρά τω Κυρίω τω Θεώ είσθε όλοι ζωντανοί την ημέρα εκείνη. Διατάζουμε κανείς να μην επικοινωνεί με αυτόν προφορικά ή γραπτά, να μην του δείχνει καμία εύνοια, να μη μένει μαζί του κάτω από την ίδια στέγη ή σε απόσταση τεσσάρων αρσίν από αυτόν και να μη διαβάζει οτιδήποτε γραμμένο από αυτόν.

Ο Αφορισμός του Σπινόζα, 1656.


Ο Σπινόζα δέχτηκε την τιμωρία του με αξιοπρέπεια, αλλά χωρίς ίχνος μετανοίας. Μετακόμισε στη Χάγη, όπου έγραψε ότι η Βίβλος δεν υπαγορεύτηκε από τον Θεό, αλλά γράφτηκε από ανθρώπους. Έγραψε: «Μην αναζητάτε το Θεό στα θαύματα. Τα θαύματα παραβιάζουν τους νόμους της φύσης. Κατανοούμε καλύτερα τον Θεό μελετώντας τους νόμους αυτούς». Κανείς δεν είχε εκφράσει ανοιχτά τέτοιες σκέψεις.

Γνώριζε ότι δοκίμαζε τα όρια της ελεύθερης σκέψης, ακόμα και στην Ολλανδία. Για εκείνον, η επίσημη θρησκεία ήταν περισσότερο πνευματικός καταναγκασμός. Θεωρούσε τις μεγάλες θρησκευτικές παραδόσεις, οργανωμένη δεισιδαιμονία. Κατά την άποψή του, η δεισιδαιμονία αυτή απειλούσε τους μελλοντικούς πολίτες μιας ορθολογικής κοινωνίας. Δεν θα μπορούσε να υπάρξει δημοκρατία χωρίς το διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας.


Έγραψε βιβλίο που εισήγαγε τις ιδέες της αμερικανικής και άλλων επαναστάσεων. Τότε, όπως και τώρα, ορισμένοι ένιωθαν να απειλούνται από τις ιδέες του. Κάποιος, πιθανώς μέλος της πορτογαλικής εβραϊκής κοινότητας του Άμστερνταμ προσπάθησε να τον δολοφονήσει. Απέτυχε, αλλά του έσκισε την κάπα. Ο Σπινόζα από τότε φορούσε πάντα τη σκισμένη κάπα, σαν παράσημο ανδρείας και συνέχισε να γράφει για τις επαναστατικές του απόψεις.

Πέθανε στα 44. Πιθανώς υπαίτια ήταν η σκόνη γυαλιού που εισέπνεε όταν τρόχιζε φακούς τηλεσκοπίων.

Διακόσια πενήντα χρόνια μετά, ένας άλλος άνδρας παθιασμένος με το φως επισκέφτηκε το ταπεινό του εργαστήριο, που διατηρήθηκε ως μνημείο της επιρροής της φιλοσοφίας του Σπινόζα. Ο άνθρωπος που είχε ανακαλύψει ένα νέο φυσικό νόμο, συχνά ερωτούνταν αν πιστεύει στο Θεό. Ο Άλμπερτ Αϊνστάιν απαντούσε: «Πιστεύω στο Θεό του Σπινόζα, που αποκαλύπτεται στην αρμονία των πάντων».




Πηγές:
A. Druyan & B. Braga: «Cosmos: Possible Worlds»,
παρ. Fox, USA και The School of Life:
«Baruch Spinoza», www.theschooloflife.com.



ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


21 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 48970

    25 Απρ 2020

    "Και θυμίζει την εξομολόγηση που της είχε κάνει ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο οποίος για να αποσπάσει το «ναι» του Καγκελάριου Σμιτ στην είσοδο της Ελλάδας τότε στην ΕΟΚ είχε αναγκασθεί να του πει ότι η χώρα του είχε αιματοκυλήσει την Ευρώπη δυο φορές. «Τελικά ο Σμιτ θυμήθηκε αυτό που έλεγε ο Ζισκάρ Ντ’ Εστέν, ότι δεν κλείνεις την πόρτα στον Πλάτωνα», σημειώνει η Αρβελέρ, στην συνέχεια όμως εξαίρει την στήριξη της Ευρώπης στην Ελλάδα στα χρόνια της κρίσης λέγοντας χαρακτηριστικά «μπορεί να δώσαμε τα φώτα στην Ευρώπη, αλλά και αυτού μας έδωσαν τον ηλεκτρισμό»."
    https://www.iefimerida.gr/ellada/eleni-arbeler-theodoraki-eipe-mitsotaki-tsipra

    Ό,τι να 'ναι..

  • Ανώνυμος 48969

    25 Απρ 2020

    Πάμε σε κάτι διαφορετικό.

    1. A Cup of Tea
    Nan-in, a Japanese master during the Meiji era (1868-1912) received a university professor who came to inquire about Zen.
    Nan-in saved tea. He poured his visitor's cup full, and then kept on pouring.
    The professor watched the overflow until he no longer could restrain himself. 'It is overfull. No more will go in!'
    ‘Like this cup,' Nan-in said. ‘You are full of your own opinions and speculations. How can I show you Zen unless you first empty your cup? '
    https://terebess.hu/zen/101ZenStones.pdf

    Truth has no path. Truth is living and therefore changing. It has no resting place, no form, no organized institution, no philosophy. When you see that, you will understand that this living thing is also what you are. You cannot express and be alive through static, put-together form, through stylized movement.
    https://epdf.pub/tao-of-jeet-kune-do-new-expanded-edition.html

    "Ο Ντέμης Νικολαΐδης ρωτήθηκε τι θα ήθελε να έχει μαζί του αν ναυαγούσε μόνος του σε ένα νησί. «Βιβλία, σίγουρα», τόνισε και όταν του ζητήθηκε να επιλέξει δύο είπε την «Αντιγνώση» της Λιλής Ζωγράφου και τη «Δημιουργία» του Γκορ Βιντάλ."
    https://www.iefimerida.gr/spor/ntemis-ftiaxo-podosfairo-kybernisi-aek

    Ψαγμένος ο Ντέμης.

    "Η "Αντιγνώση, τα Δεκανίκια του Καπιταλισμού" θέτει ένα πρόβλημα που ποτέ ως τώρα δεν έχει ερευνηθεί αντικειμενικά και καίρια. Πως καταποντίστηκε ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός; Γιατί; Ποιους εξυπηρετούσε ο αφανισμός του; Και γιατί θεωρήθηκε απαραίτητο να ξεριζωθεί η ελληνική παιδεία προκειμένου να επιβιώσει ο χριστιανισμός; Οι πολιτισμοί που καταστράφηκαν ολοκληρωτικά και αφανίστηκαν από το πρόσωπο της γης δέχτηκαν επιδρομές από ορδές βαρβάρων. Όπως ο Μυκηναϊκός από τους Δωριείς και ο Χαναανικός από τους Εβραίους. Αλλά ο χριστιανισμός εμφανίζεται σα θρησκεία. Και το ίδιο ισχυρίζεται ως σήμερα. Πώς έδρασε όμως σα βαρβαρική επιδρομή; Και γιατί λειτούργησε σαν καταλύτης κάθε ελληνικού στοιχείου, μετερχόμενος μέσα που μόνο ο ναζισμός μεταχειρίστηκε; Ο χριστιανισμός ισχυρίστηκε, και ισχυρίζεται ακόμη, πως μοναδικό του κίνητρο ήταν η Σωτηρία. Σύμφωνοι. Αλλά τίνος; Μα της συσσώρευσης του Πλούτου και της Εξουσίας. Αυτός είναι ο στόχος τούτου του βιβλίου: Η απομυθοποίηση μιας απάτης, όπως στάθηκε η χριστιανική θρησκεία, που γίνεται θεμέλιο του καπιταλισμού. Και που δε θα μπορούσε να επιβιώσει χωρίς την κατάλυση του ελληνικού ορθολογισμού. Διαφορετικά θα εξακολουθήσει να εκκρεμεί ένα ζητούμενο: Από τον Ελληνικό πολιτισμό γεννιέται η Ταυτότητα του Ανθρώπου. Γιατί ο χριστιανισμός καταργεί αυτήν την Ταυτότητα για να σώσει δήθεν τον άνθρωπο; (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)"
    https://www.politeianet.gr/books/9789602210901-zografou-lili-alexandreia-antignosi-198455

    Δηλαδή ο χριστιανισμός περίμενε αιώνες για να δημιουργήσει τον καπιταλισμό που εχθρεύεται τον αρχαίο ελληνικό ορθολογισμό.. Μάλιστα..
    Τί αστέρες έχει γεννήσει αυτή η χώρα.

  • Ανώνυμος 48968

    25 Απρ 2020

    48966
    επίσης, να πω ότι με κάποια σχόλια σου διαφωνώ, με άλλα συμφωνώ σε μερικά σημεία και σε άλλα διαφωνώ. Αλλά δεν με χαλάει καθόλου. Χαίρομαι να "ακούω" άλλες γνώμες. Εχω περιέργεια. Μακάρι κι άλλοι να γράφουν την γνώμη τους. Ισως κάνω λάθος, αλλά νομίζω πως απομείναμε εμείς οι δύο. Αυτό δεν σού προκαλεί ένα αίσθημα "μοναξιάς"; Εμένα, ναι.
    Κάποτε, έγραφαν περισσότεροι, τώρα όχι. Γιατί;

  • Ανώνυμος 48967

    25 Απρ 2020

    48966
    Ακου Τιτάνιε, όταν αμφισβητείς τους πάντες - και καλά κάνεις - τότε να είσαι έτοιμος, κι άλλοι να αμφισβητήσουν εσένα.
    Αλλά, τί λέγαμε; Α ναι, κάτι για υπερτροφικό εγώ. Χμ.. Όταν σημάνει η στιγμή να μειώσεις το εγώ σου, έλα να συζητήσουμε. Μέχρι τότε, ισχύει το "δε μιλάμε για σχοινί στο σπίτι του κρεμασμένου".
    Εν τω μεταξύ, υποχρεωτικά, θα ζεις με φαντασιώσεις τύπου: "ogry φάπα festival.".
    Γειά σου

  • Ανώνυμος 48966

    25 Απρ 2020

    @48965
    Για να πέσουν οι φάπες πρέπει προς στιγμήν να αυξήσω το εγώ μου, αναμενόμενο είναι. Αν δεν το αύξανα (προς στιγμήν σημειώνω) τότε δεν υπάρχει λόγος να ασχοληθώ μαζί σας και να σας ρίχνω φάπες. Απλά πράγματα, μα τόσο δύσκολα να κατανοηθούν.
    (Ελπίζω τουλάχιστον μέσα από το επιθετικό ύφος και την ειρωνεία να καταλάβατε τουλάχιστον ότι η κατάσταση με την παγκόσμια περιβαλλοντική κρίση είναι λείαν σοβαρή. Ας σας μείνει κάτι χρήσιμο από αυτό το ogry φάπα festival. Χάιντε Χάιντι!)

    Αλλά ας μιλήσουμε για ιούς:
    "The single biggest threat to man's continued dominance on the planet is the virus."
    Joshua Lederberg, Nobel Prize in Physiology or Medicine, 1958

  • Ανώνυμος 48965

    25 Απρ 2020

    "Μείωση του υπερτροφικού εγώ", λέει. Χα χα χα! Παίρνεις πολύ στα σοβαρά τον εαυτό σου. Χαλάρουίτα, δικέ μου..

  • Ανώνυμος 48964

    25 Απρ 2020

    "αφετέρου μπαίνω και στον πειρασμό να προσπερνάω βιαστικά μερικές σειρές"

    Άστο δεν κάνεις για σοβαρές συζητήσεις, ασχολήσου με κάτι άλλο:
    https://igg-games.com/heavy-weapon-deluxe-free-677518692-download.html
    https://www.youtube.com/watch?v=0Qm1l9aIEoY
    Enjoy!

  • Ανώνυμος 48963

    25 Απρ 2020

    48962 αμολάς μπούρδες για αυτό ήμουν λίγο επιθετικός.
    Αρκετά πια με τις αμπελοφιλοσοφίες, τη μία η τέχνη του κυβερνάν την άλλη η επανένταξη στη φύση.
    Η ανθρωπότητα φέρεται παρασιτικά στον πλανήτη, τί στο διάολο δεν είναι κατανοητό σε αυτό.
    Δεν είναι ένας κακός δισεκατομμυριούχος, δεν είναι δύο κακοί general manager, είναι 7,5 δις νοματαίοι.
    Έχουμε τεράστια δύναμη στα χέρια μας πάνω στη φύση ελέω τεχνολογίας και εκβιομηχάνισης.
    Ανθρωπόκαινο εποχή τη λένε και υπάρχουν σοβαροί λόγοι για αυτό.
    Αν δεν πάρουμε συνδυαστικά μέτρα τώρα σε παγκόσμια κλίμακα (μείωση εγώ, επιθυμιών, συγκράτηση κατανάλωσης, έλεγχος γεννήσεων και πληθυσμού, απαγόρευση εισόδου σε προστατευμένες περιοχές του πλανήτη) τότε θα αναγκαστούμε στο μέλλον να πάρουμε δρακόντεια μέτρα περιορισμού των ανθρώπινων δραστηριοτήτων. Τί δεν καταλαβαίνεις τζάνεμ.
    Πάρε ένα τραγουδάκι εν αναμονή των επόμενων φαπών, α, χα, χα, χα!
    https://www.instagram.com/p/B_SDHA_gu_n/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=embed_video_watch_again

  • Ανώνυμος 48962

    25 Απρ 2020

    46960
    για να τελειώνω μαζί σου. Έχεις ένα φανατισμό για τις ιδέες σου. Δεν έχεις καμία αμφιβολία γι' αυτές. Και αυτό είναι χαρακτηριστικό μιας ομάδας ανθρώπων: της αυθεντίας. Ηθελες να είσαι "και ο πρώτος" και το έκανες. Αν αυτό το κρατήσεις για τον εαυτό σου, κανένα πρόβλημα.
    Το πρόβλημα είναι ότι προτάσεις αυτόν τον φανατισμό σου στο πρόσωπο του άλλου και μάλιστα με αγένεια. Και αυτό σε κάνει ένα βαρετό μπελά.

    ΥΓ
    ούτε καν υποψιάστηκες, τι εννοώ με την φράση "επανένταξη του ανθρώπου στη φύση".

  • Ανώνυμος 48960

    24 Απρ 2020

    @48959
    Και σου έγραψα στο 48953: αφελείς προσδοκίες. Πάλι τα ίδια θα γράφω;
    Για πια επανένταξη στη φύση φαντασιώνεσαι; Ποια φύση; Αυτή που καταστρέφεται. Εσύ μπορείς να ζήσεις στη φύση; Τί θα τρως για παράδειγμα, δεν έχει μείνει και τίποτε.
    Ζούμε στην Ανθρωπόκαινο περίοδο και δεν έχεις πάρει χαμπάρι τί σημαίνει αυτό. Μην ανησυχείς, ανήκεις στη συντριπτική πλειοψηφία.
    Για τα υπόλοιπα ξαναδιάβασε τα σχόλιά μου, βαριέμαι να γράφω πάλι τα ίδια.
    Και να μην καταλάβεις δεν πειράζει. Δεν περιμένω για παράδειγμα να καταλάβουν οι ρωμιοί πόσο σημαντικός είναι ο ψυχολογικός παράγοντας, ουσιαστικά επηρεάζει τα πάντα.

  • Ανώνυμος 48959

    24 Απρ 2020

    48957
    δηλαδή, αν κατάλαβα καλά, από μια στιγμή και πέρα, οι άνθρωποι θα αρχίσουν να αλλάζουν ψυχολογικά και κάτω από το κίνδυνο της κατάρρευσης του συστήματος και θα μάθουν να νιώθουν αυτάρκεις με λιγότερα. Να ζουν με λιγότερα, ώστε να βρίσκονται σε ισορροπία με την φύση. Δεν διαφωνώ, γενικά. Αν και κατά την γνώμη μου, δεν είναι μόνο θέμα ψυχολογίας. Πιστεύω και εγώ στην καθοριστική σημασία του ατόμου προσώπου.
    Στο σχόλιο μου 48989 γράφω: "Η μόνη πνευματικότητα που μπορεί να υπάρξει είναι η παραδοχή αυτού του κόσμου έτσι όπως είναι, γιατί δεν θα μπορούσε να είναι παρά αυτός που είναι.
    Αυτό σημαίνει επανένταξη του ανθρώπου πάλι στη φύση σαν κομμάτι της και μια σχέση ισορροπίας μαζί της. Συμμετέχοντας σαν πρόσωπο, μέσα στη φυσική και κοινωνική αέναη κίνηση.".
    Αλλά κατά την γνώμη μου, κάθε πρωτόγνωρη αλλαγή -για τέτοιες μιλάμε - που θα συμβεί στις συνειδήσεις των ανθρώπων ,θα έχει αναγκαστικά και αντίκτυπο στο τρόπο διακυβέρνησης τους. Αυτά τα δύο, πάνε μαζί. Αυτή είναι η άποψη μου. Τώρα ποιοι θα είναι οι νέοι τρόποι διακυβέρνησης; Ιδέα δεν έχω. Και ούτε το ψάχνω πολύ, μια και είμαι "εκ φύσεως" έξω από όλα αυτά, ζω με λίγα και δεν με ενδιαφέρει να καθοδηγώ κανένα και κανένας να με καθοδηγεί. Ολα αυτά τα γράφω, sorry, με την απαραίτητη αδιαφορία που με χαρακτηρίζει. Δεν νοιάζομαι να αλλάξω κανένα. Το κέφι μου κάνω.
    Νομίζω ότι παρεξήγησες τα ερωτήματα μου. Η αναφορά μου στο κέρδος των πολυεθνικών, δεν είχε την έννοια της κατάργησης του, σαν αυτόματης λύσης του προβλήματος. Επειδή δεν πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα καταρρεύσουν τα πάντα, φρονώ πως οι αλλαγές δεν πρόκειται να γίνουν κάτω από κράτος του πανικού, αν και θα υπάρξουν και τέτοιες περίοδοι όπως τώρα με τον Κορωνοϊό. Αυτο σημαίνει ότι πολυεθνικές θα συνεχίσουν να υπάρχουν για καιρό ακόμη, και εγώ θέτω θέμα να υπάρχει όριο όχι μόνο στα κέρδη τους (ώστε να μη μάς βομβαρδίζουν με συνεχείς διαφημίσεις των κάθε τόσο καινούργιων προϊόντων), αλλά και ένας νέος προσανατολισμός στο ρόλο τους. Όχι μόνο οικονομικό όφελος, αλλά στροφή προς λιγότερο ενεργοβόρα τεχνολογία.
    Και τέλος, για να μην συμβαίνει αυτό το " σαν μακάκας και γράφω ένα κατεβατό ", να γράφεις λιγότερα. Γιατί αφενός η ταπεινότητα μου δυσκολεύεται να σε καταλάβει, αφετέρου μπαίνω και στον πειρασμό να προσπερνάω βιαστικά μερικές σειρές, Μέσα σ' αυτό τον ιντερνετικό ορυμαγδό, λόγω της κ@λοκαραντίνας..

  • Ανώνυμος 48958

    24 Απρ 2020

    «Μια βασική μέθοδος των Στωικών είναι η αρνητική αναπαράσταση, εφαρμόζοντάς την επιτρέπουμε στον εαυτό μας να κάνει μια φευγαλέα σκέψη για ό,τι στη ζωή μας μπορούσε να είναι ακόμη χειρότερο. Κάντε αυτό, λένε οι Στωικοί, και θα δείτε ότι οι συνθήκες θα σας φανούν πολύ πιο ανεκτές σε σχέση με πριν. Ναι, η πανδημία έχει χειροτερέψει τη ζωή πολλών ανθρώπων, αλλά ακόμη και έτσι μπορεί να είναι παρηγορητικό το να σκεφτούμε για λίγο ότι τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι ακόμη χειρότερα και πως στην πορεία της ανθρώπινης Ιστορίας έχουν υπάρξει ακόμη πιο δύσκολες εποχές».
    https://www.tovima.gr/2020/04/24/vimagazino/stoikismos-enantion-koronoiou/

    "πλειάδα ψυχολογικών στρατηγικών" και "μέσω των ψυχολογικών μεθόδων που είχαν αναπτύξει" λέει το άρθρο, χε, χε, χε.
    Αέρα κοπανιστό θα μου πείτε, αλλά κάτι τέτοια εννοούσα όταν έγραφα για "spiritual κατάσταση" στο σχόλιο 48949.
    Διότι κυρίες και κύριοι, η ανθρωπότητα πλησιάζοντας τα 8 δις ποτέ άλλοτε στην ιστορία της ύπαρξής της δεν είχε τόσα πολλά υλικά αγαθά και τεχνολογία δικτύωσης. Ταυτόχρονα όμως ποτέ άλλοτε δεν είχε αλλοιώσει τη βιόσφαιρα σε τέτοιο βαθμό, ούτε με πόλεμο. Και μια και τελικά κινδυνεύει να χάσει την κουτάλα των υλικών αγαθών αφού οι φυσικοί πόροι είναι πεπερασμένοι όχι όμως οι επιθυμίες, τις μένουν (όπως γνωρίζουμε από άλλες εποχές πολύ πιο φτωχικές) τα πνευματικά αγαθά προς κατανάλωση βρε! Αμέ! Μου, χα, χα, χα!
    Όπως έμαθε, θα ξεμάθει. Μαμάς όλα τα υπόλοιπα είδη του πλανήτη χωρίς έλεος, μηρυκάζοντας περί υψηλών ιδανικών και πανανθρώπινων διαχρονικών αξιών και έχεις και την απαίτηση να πληθύνεσαι χωρίς ταβάνι, τόσο σε αριθμό όσο και σε επιθυμίες δηλαδή απαιτήσεις, χωρίς αντίτιμο; Δεν γίνεται αυτό χρυσέ μου.
    (Κάτι μου λέει ότι αν η ανθρωπότητα επιβιώσει αρκετά, θα γίνει άσος στην κατανάλωση αέρα κοπανιστού, ε, χε, χε, χε.)

  • Ανώνυμος 48957

    24 Απρ 2020

    @48956
    Δεν κατάλαβες αυτά που έγραψα και πας αλλού.
    Καταρχήν δεν έγραψα ποιες αλλαγές συγκεκριμένες πρέπει να επιβάλλουν, αλλά έγραψα ότι το εγώ και οι επιθυμίες έχουν ξεφύγει, είναι εκτός ελέγχου.
    Το πώς θα αντιδράσουν οι κυβερνήσεις και τί μέτρα θα λάβουν όταν η παγκόσμια περιβαλλοντική κρίση (που ήδη συμβαίνει) βγει στο προσκήνιο και στην επικαιρότητα είναι άλλο θέμα. Δεν κάνω προβλέψεις, δεν είμαι προφήτης, απλά αναφέρω τα προφανή.
    Η άλλη μπαρούφα είναι το τί θα κάνουν οι πολυεθνικές. Μα βρε δεν βλέπεις τί κάνουν τώρα; Κάποιες μπορεί και να κλείσουν, δεν είναι παντοδύναμες οι πολυεθνικές (ούτε ο ιός είναι παντοδύναμος), εξαρτώνται από την κατανάλωση και τί καταναλώνουμε. Τώρα καταναλώνουμε οπτικοακουστικό υλικό, δηλαδή ταινίες, σειρές, μουσική. Έλα όμως που δεν παράγονται νέες ταινίες και σειρές λόγω του lockdown και αν αυτό τραβήξει σε μάκρος θα επηρεαστούν καιοι εταιρίες ψυχαγωγικού περιεχομένου.
    Δηλαδή για εσένα το πρόβλημα είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους των εταιριών. Ξέρεις κάποια εταιρία του παρελθόντος ή του παρόντος ή κάποιον έμπορα που να μην κοιτάει το κέρδος. Πνίγεσαι σε μια κουταλιά νερό κατά τη γνώμη μου, ξιφουλκώντας με τις εμμονές σου. Αν το καταργήσουμε αυτό, όλοι θα αρχίσουν να συμπεριφέρονται διαφορετικά, θα γίνουν σοφοί ή εγκρατείς μήπως; Κούνια που σε κούναγε αν πιστεύεις ότι αυτό θα έλυνε ως διά μαγείας τα προβλήματα.
    Τέχνη του κυβερνάν, μάλιστα. Θες αυτοδιαχείριση, αυτοοργάνωση, αυτοδιάθεση και τί θα προκύψει... Δεν έχει αυτοδιάθεση τώρα χρυσέ μου. Τώρα είναι η ώρα της πειθαρχίας, της εγκράτειας και της συλλογικής ευθύνης. Σκασμός και τα κεφάλια μέσα. Δεν θέλω γέλια, μόνο κλάμματα. Αρκετά με τις αμπελοφιλοσοφίες και τις μπαρούφες του καθενός. Αυτοδιάθεση θα προκύψει όταν και αν καταρρεύσουν τα πάντα, διαλυθούν τα δίκτυα μεταφοράς ενέργειας και αγαθών και οι κρατικοί θεσμοί και όσοι άνθρωποι απομείνουν αναγκαστικά θα πρέπει να αυτοοργανωθούν, αφού δεν θα υπάρχει κανείς να τους οργανώσει. Λέω: όταν και αν. Μόνο τότε.
    Αν δεν γνωρίζεις το πρόβλημα, τότε δεν μπορείς να μιλάς για πιθανές λύσεις του.

    ΥΓ: Είδαμε την κομμουνιστική σοβιετική ένωση πώς χειριζόταν τα πυρηνικά κατάλοιπα, μολύνοντας τεράστιες εκτάσεις με ραδιενέργεια, είδαμε και το Τσερνόμπιλ. Κάθομαι σαν μακάκας και γράφω ένα κατεβατό (το σχόλιο 48953) εξηγώντας κάποια σημαντικά πράγματα και πετάγεται κάποιος να ρωτήσει για κέρδος και διακυβέρνηση. Πέσμας εσύ ευθέως, χωρίς ερωτησούλες, τί σκέφτεσαι και προτείνεις και πού τα στηρίζεις αυτά που λες. Αλήθεια, αν γινόταν πυρηνικό ατύχημα του λόγου σου ποιον θα εμπιστευόταν, τον τεχνοκράτη πυρηνικό φυσικό και τον γιατρό ή τον άρες μάρες ελευθεριολόγο, συνομωσιολόγο. Μέσα στο μυαλό σου πυρκαγιά. Φαντάσου μια αποικία μυρμηγκιών, που καθώς έχει συλλογικότητα, καταφέρνει και επικρατεί στο οικοσύστημα, μεγαλώνει και μεγαλώνει και εντέλει έχοντας αποψιλώσει τα πάντα, μεταναστεύει προς τη θάλασσα και πνίγεται. Ποιος φταίει για αυτό, η βασίλισσα, οι εργάτριες, οι πολεμιστές, οι προνύμφες, το οικοσύστημα, το σύμπαν.

  • Ανώνυμος 48956

    24 Απρ 2020

    48953
    το ερώτημα είναι ποιες κυβερνήσεις θα επιβάλουν αυτές τις αλλαγές που αναφέρεις , αλλά και πολλές άλλες. Οι εξουσιαστικές κυβερνήσεις που έχουν από την φύση τους την ανάγκη να αναπαράγουν τον εξουσιασμό και την αυταρχικότητα; Και πώς θα συμπεριφερθούν όλοι αυτοί οι οικονομικοί κολοσσοί , που έχουν στο μυαλό τους το όλο και μεγαλύτερο κέρδος.; Δεν θα πρέπει να υπάρξει και μια καινούργια αντίληψη επαναξιολόγησης για την - ας την πω - τέχνη του κυβερνάν;

  • Ανώνυμος 48954

    24 Απρ 2020

    https://www.iefimerida.gr/kosmos/koronoios-ekanan-se-ethelontes-embolio-oxfordi
    Έρχεται! Έρχεται!
    Ντάξει πώς κάνετε έτσι βρε αχάριστοι, ανικανοποίητοι άνθρωποι. Τί είναι ετούτοι ωρέ!

    "Επίθεση δέχτηκε ο δήμαρχος της ιαπωνικής πόλης Οσάκα όταν πρότεινε στους άνδρες να κάνουν τα ψώνια κατά την διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, επειδή οι γυναίκες είναι αναποφάσιστες και «χρειάζονται πολύ χρόνο», αναφέρει το Γαλλικό πρακτορείο Ειδήσεων."
    https://www.iefimerida.gr/kosmos/iaponia-orgi-dimarhos-bgainoyn-andres-gia-psonia

    Σωστός ο δήμαρχος.

  • Ανώνυμος 48953

    24 Απρ 2020

    @48952

    Ωραία και καλά τα λες, αλλά είναι και αφελείς προσδοκίες. Άπαξ και η ανθρωπότητα δικτυωθεί και αρχίζει να ποστάρει τα πλούτη της στο facebook και στο instagram, τότε διευρύνεται και εξογκώνεται αυτό που προυπήρχε: η τάση ισότητας και δικαιοσύνης, δηλαδή όλοι θέλουμε να έχουμε αυτά που έχει και ο άλλος. Διότι η τεχνολογία έχει θετικά, έχει και αρνητικά, όπως καθετί σε ένα συμπληρωματικό σύμπαν.

    Εδώ φαίνεται ο πανίσχυρος ψυχολογικός παράγοντας, Αυτάρκεια δεν είναι να έχεις αρκετά ώστε να μην επιθυμείς και να μην έχεις περαιτέρω ανάγκες. Αυτάρκεια είναι να νιώθεις αυτάρκης με αυτά που έχεις. Πρόσεξε τί έγραψα: "νιώθεις". Είναι καθαρά ψυχολογικό. Αν δεν νιώθεις αυτάρκης, τότε οι επιθυμίες σου δεν έχουν ταβάνι και όσα και αν αποκτήσεις θα θες περισσότερα. Και μια και η τεχνολογία μας κατέστησε κυρίαρχο ον στον πλανήτη, αρπάζουμε αυτά που απαιτούμε όσο γίνεται περισσότερο. Και ο λογαριασμός πηγαίνει στη φύση. Τί απομένει λοιπόν; Μια γερή φάπα από την πικρή πραγματικότητα ότι μέχρι εδώ δεν πάει παραπέρα. Και τότε θα έρθουν οι κυβερνήσεις και θα πάρουν δρακόντεια μέτρα προκειμένου να μην καταρρεύσει το κοινωνικό σύστημα. Μα το πρόβλημα είναι το κοινωνικό σύστημα που γεννάει προβλήματα που συσσωρεύονται χωρίς να επιλύνονται. Παλαιότερα υπήρχαν οι πόλεμοι που οδηγούσαν σε σφαγές, τώρα τα έχουμε βρει μεταξύ μας και μαμάμε όλοι μαζί τη φύση. Η λύση προφανής: έλεγχος γεννήσεων και πληθυσμού παγκοσμίως και συγκράτηση κατανάλωσης, προκειμένου να αποφύγουμε τα χειρότερα (πόλεμοι, λοιμοί, κατάρρευση οικοσυστημάτων κ.λπ.). Αλλά δεν βλέπω κανέναν στοχαστή να μιλάει για αυτά τα πράγματα, μόνο κάτι μπετόβλακες τύπου Χαράρι να μας αφηγούνται παραμύθια της Χαλιμάς.

    Αν δώσεις στην ανθρωπότητα φθηνή ή δωρεάν ενέργεια δεν θα ανακουφιστεί και θα αρχίσει να συμπεριφέρεται ταπεινά και συγκρατημένα. Θα αγοράζει όσες συσκευές περισσότερο μπορεί και μάλιστα τις πιο ενεργοβόρες από κάθε κατηγορία, διότι σου λέει τσάμπα ενέργεια! Βλέπεις λοιπόν ότι είναι ψυχολογικό το πρόβλημα. Το θέμα είναι να ξοδεύουμε λιγότερη ενέργεια και να χρησιμοποιούμε τις λιγότερο ενεργοβόρες συσκευές για να κάνουμε τη δουλειά μας, αλλά αυτό κανείς δεν το θέλει στην πραγματικότητα! Πώς στο καλό φτάσαμε ως εδώ; Με αργή αλλά σταδιακή θρέψη του εγώ μας που τώρα πλέον είναι εκτός ελέγχου. Ήρθε και ο σοσιαλισμός και ο κομμουνισμός που γέμισε με περισσότερες προσωπικές φιλοδοξίες τα μυαλά των ατόμων και τώρα πλέον τρέχουμε, δεν βαδίζουμε, προς μια καταστροφή. Π.χ. την οικονομία της ρωμιοσύνης ο σοσιαλισμός την κατέστρεψε. Θα φάει λοιπόν η ανθρωπότητα στη μάπα μπαμπούλα, έλεγχο, καταστολή και χειραγώγηση και θα πει και ένα τραγούδι, αφού δεν δέχεται περιορισμούς στο life-style της. Και την πλύση εγκεφάλου και τη χειραγώγηση θα τις πουν εκστρατείες ενημέρωσης, χε, χε, χε. Ε τί να κάνουμε τώρα, να κάτσουμε να σκάσουμε για την ανθρωπότητα; Τα λάθη πληρώνονται, οι συνέπειες έπονται.

    "Και έτσι έχουμε αναρίθμητους ανθρώπους, που συμπεριφέρονται σαν καπιταλιστες και θέλουν να κατέχουν όλο και περισσότερα."
    Όχι αγαπητέ, δεν είναι αναρίθμητοι, είναι όλοι!
    Δες τί γίνεται τώρα με το lock down, οι ουρανοί καθαρίζουν. Πού οφείλεται αυτό; Στο ότι οι πλούσιοι καταναλώνουν λιγότερο; Όχι βέβαια. Οφείλεται στο ότι όλοι, πλούσιοι και φτωχοι, καταναλώνουν λιγότερο, ξεκάθαρα πράγματα. Φυσικά δεν υποστηρίζω να κλειδωθούν οι άνθρωποι στα σπίτια τους για να σωθεί το περιβάλλον. Δεν χρειάζεται να κάνουν κάτι τέτοιο, άλλα είναι αυτά που χρειάζονται να κάνουν, ξεκινώντας από το εγώ τους και τη λαγνεία για τα υλικά αγαθά. Χυδαίο υλισμό θα το ονόμαζαν μάλλον οι υλιστές, αλλά έχουν βάλει και αυτοί το χεράκι τους. Η εμμονή για κατανάλωση κρύβει ανασφάλεια, φοβίες, έλλειψη αποφασιστικότητας και σεβασμού και κατανόησης του εαυτού μας και των πραγματικών βασικών αναγκών του - έλλειψη σεβασμού του εαυτού μας οδηγεί σε έλλειψη σεβασμού στους άλλους και στο περιβάλλον.

    https://www.tanea.gr/2017/08/03/greece/me-pistwsi-zei-pleon-i-anthrwpotita/

  • Ανώνυμος 48952

    23 Απρ 2020

    48989
    μερικές σκέψεις που έκανα, διαβάζοντας το σχόλιο σου:
    Είναι αδύνατον να υπάρξει ο άνθρωπος σαν πνευματικό ον ούτε στη θρησκεία ούτε στην ηθική μήτε στον ορθολογισμό. Και τα τρεία έχουν ένα κοινό σημείο: αρνούνται ότι αυτός ο κόσμος μέσα στον οποίο γεννιόμαστε, ζούμε και πεθαίνουμε είναι ο μοναδικός μας κόσμος, αλλά στη θέση του παρουσιάζουν μια άλλη πραγματικότητα. Είτε κάπου στον ουρανό (θρησκείες) είτε σε ένα κόσμο της ηθικής(της απόλυτης δικαιοσύνης και ισότητας, λχ του κομμουνισμού) είτε την λογικοποίηση ως μέσον για να φθάσουμε σε μια "βαθύτερη" αντίληψη του και λύση όλων των προβλημάτων.
    Η μόνη πνευματικότητα που μπορεί να υπάρξει είναι η παραδοχή αυτού του κόσμου έτσι όπως είναι, γιατί δεν θα μπορούσε να είναι παρά αυτός που είναι.
    Αυτό σημαίνει επανένταξη του ανθρώπου πάλι στη φύση σαν κομμάτι της και μια σχέση ισορροπίας μαζί της. Συμμετέχοντας σαν πρόσωπο, μέσα στη φυσική και κοινωνική αέναη κίνηση.
    Η πνευματικότητα - νομίζω - είναι πρώτα ένα προσωπικό βίωμα και μετά συλλογικό. Και απαιτεί την πλήρη εντιμότητα απέναντι στον εαυτό σου. Πόσοι να υπάρχουν τέτοιοι;
    Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν μετατρέψει την υποκρισία, το ψέμα, σε υπέρτατη τέχνη.. Ζουν με μαζικές πεποιθήσεις. Και όπως είχε πει ο Νίτσε οι πεποιθήσεις και όχι το ψέμα, είναι ο μεγαλύτερος εχθρός της αλήθειας. Πνευματικότητα είναι να δέχεσαι πως η αλήθεια της φύσης, είναι ανώτερη από τις αλήθειες των ανθρώπων.
    Για παράδειγμα: υπάρχει μια αλήθεια του καπιταλισμού που λέει πως μπορώ στο όνομα του κέρδους να εκμεταλλεύομαι χωρίς όρια του φυσικούς πόρους.
    Ε αυτή η αλήθεια του ανθρώπου, έρχεται σε σύγκρουση με την αλήθεια της φύσης. Και έτσι έχουμε αναρίθμητους ανθρώπους, που συμπεριφέρονται σαν καπιταλιστες και θέλουν να κατέχουν όλο και περισσότερα. Και όπως είπε - δεύτερη φορά - ο Νίτσε, όσα περισσότερα κατέχεις τόσο περισσότερο κατέχεσαι από αυτά. Και έτσι πλήττεις, όπως όλοι οι δούλοι και "Τελικά θέλει θέαμα πάση θυσία η ανθρωπότητα"..
    Γιάννης ο καπιτάλας

  • Ανώνυμος 48949

    23 Απρ 2020

    "UEFA: «Εξαντλήστε κάθε πιθανότητα λήξης των πρωταθλημάτων-Οι προϋποθέσεις για ολοκλήρωση της σεζόν»"
    https://www.iefimerida.gr/spor/uefa-exantliste-pithanotita-lixis-protathlimaton

    Λαγνεία για το κλώτσημα μπάλας. Τα πρωταθληματά τους, να ολοκληρωθούν τα πρωταθλήματά τους. Στα @@ μας.
    Τόσοι άνθρωποι και τόσα επαγγέλματα έχουν τρωθεί από το lock down, αλλά είναι οι αφηγήσεις κάποιων μπετόβλακων (κυρίως νομπελίστες και ιστορικοί/φιλόσοφοι του θεάματος) από τη μία και το ποδόσφαιρο από την άλλη - αυτοί οι δύο τομείς που φαίνεται να θίγονται πιο πολύ!

    ΥΓ: Τελικά θέλει θέαμα πάση θυσία η ανθρωπότητα, δεν μπορεί να γεμίσει αλλιώς τη βαρετή καθημερινότητά της, συμπεριλαμβανομένης της εργασιακής. Άρτο και θεάματα. Τον άρτο τον προσφέρει η τεχνολογία και η εκβιομηχάνιση σε αθρόες ποσότητες, καταστρέφοντας όμως τη φύση, αφού όλοι θέλουν αυτό που θα μπορούσαν να έχουν αν ήταν εκατομμυριούχοι (και πάλι δεν τους φτάνει). Βρε μπας και πρέπει η ανθρωπότητα να επιστρέψει σε μια πιο spiritual κατάσταση; Όχι κατά ανάγκη θρησκοληπτική. Το καλό που της θέλω της ανθρωπότητας να μειώσει λίγο τις ανάγκες της και τις προσδοκίες της, δηλαδή το υπερτροφικό εγώ της αν θέλει να επιβιώσει, ειδάλλως υπάρχουν και άλλοι τρόποι ελέγχου, χειραγώγησης και πειθαρχίας της μάζας. Αμέ!

  • Ανώνυμος 48947

    22 Απρ 2020

    Μάλλον άσχετο με το άρθρο:

    «Είμαστε εθισμένοι (addicted) στην ανάγκη της πρόβλεψης, απεγνωσμένα αναζητούμε τη βεβαιότητα» γράφει η M. Heffernan στο νέο βιβλίο της που μόλις κυκλοφόρησε με τίτλο «Αχαρτογράφητο: Πώς να χαράξουμε το μέλλον μαζί» / «Uncharted: How to Map the Future Together» (Λονδίνο, 2020). Η συγγραφέας τονίζει ότι, παρά την τεχνολογική πρόοδο, την τεχνητή νοημοσύνη, όλες τις επιστημονικές προόδους, η πρόβλεψη του μέλλοντος με κάποια επιστημονική εγκυρότητα είναι αδύνατη.
    https://www.in.gr/2020/04/21/apopsi/oute-vevaiotites-oute-provlepseis/

    Αυτό για κάτι θεωρητικούς πολυλογάδες που έχουν ξεσκιστεί τελευταία να κάνουν προβλέψεις, κάτι αμπελοφιλόσοφοι και ημιμαθείς ιστορικοί που την έχουν δει επιτελικοί επιδημιολόγοι χωρίς να ξέρουν γρι από επιδημιολογία. Ο στοχαστής του παρόντος που θέλει να κάνει προβλέψεις θα πρέπει να διαθέτει πολλές γνώσεις σε πολλά πεδία επιστημών, από ιατρική και οικολογία, μέχρι οικονομικά και πληροφορική. Και μια και ζούμε στην εποχή της υπερπληροφόρησης και της εξιδείκευσης κανείς τους δεν έχει τόσες γνώσεις συνδυαστικά. Ας το βουλώσουν λοιπόν. Φταίει βέβαια και το κοινό που θέλει να ακούει γα τους κρυφούς του πόθους και να χαιδεύονται τα αυτιά του.

  • Ανώνυμος 48946

    21 Απρ 2020

    Δεν πρέπει να παρασυρόμαστε από το γεγονός πως κάποιοι διανοητές επειδή δέχθηκαν σφοδρότατη επίθεση από την εκκλησία και να καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι πράγματι αυτό συνέβη γιατί έθεσαν σε κίνδυνο τον θεό.
    Οταν το θεολογικό αστρονομικό μοντέλο δέχθηκε σαρωτική επίθεση από την αστρονομία της επιστήμης, προκάλεσε και την φανατισμένη αντίδραση των ιερατείων. Σήμαινε όμως αυτή η ήττα και την ήττα του Χριστιανισμού; Αποδείχθηκε πως όχι. Χρειάστηκε χρόνο, για να το αντιληφθεί η εκκλησία.
    Ο Σπινόζα επιχείρησε να φέρει τον θεό από το επέκεινα στον κόσμο μας. Για τον Σπινόζα οι νόμοι του σύμπαντος είναι κάτι περισσότερο από δημιουργήματα της ανθρώπινης νόησης, είναι ο ίδιος ο θεός. Δηλαδή, μια "καθ' αυτό" θεία πραγματικότητα, απόλυτη και αιώνια. Ο θεός ως η πρώτη αιτία. Και ως τέτοια, ικανή να την συγκρίνει και να την κρίνει κάποιος με τον κόσμο που μαζί της αποτελούν ένα και να καταλήξει σε ένα καθ΄' αυτό πράγμα, σε ένα "είναι", σε μια ιδανική αλήθεια που η λογική, η επιστημοσύνη μπορούν να την ερμηνεύσουν, να την προσεγγίσουν.
    Από τον Σπινόζα και μετά, η επιστήμη έχει κάνει τεράστια βήματα. Σημαίνει αυτό ότι πλησιάσαμε πιο κοντά την πρώτη αιτία (θεός), στην καθ' αυτό πραγματικότητα, στην Αλήθεια του, στην αντικειμενική πραγματικότητα; Είναι προφανές πως όχι, και ούτε θα την πλησιάσουμε ποτέ, γιατί δεν υπάρχει κάτι "απόλυτο", μια αντικειμενική αλήθεια (η αλήθεια του θεού).
    Ένα συνεχώς μεταβαλλόμενος κόσμος, δεν μπορεί να εξαρτάται από τόν θεό του Σπινόζα- ως πρώτη και απόλυτη αρχή του κόσμου.
    Ένας συνεχώς μεταβαλλόμενος κόσμος, δεν μπορεί έχει αρχή. Για να δεχθούμε ότι υπάρχει κάποια αρχή στο σύμπαν, πρέπει να το κρίνουμε με κάτι έξω από αυτό, και κάτι τέτοια θα σήμαινε ότι θα πρέπει να "βγούμε" έξω από τον "δικό" μας κόσμο. Και κάτι τέτοιο σημαίνει επίσης ότι αρνούμαστε τον κόσμο μας, και αυτό είναι μεταφυσική.

  • Ανώνυμος 48945

    21 Απρ 2020

    "Το φως είναι στο επίκεντρο της εποχής, ο διαφωτισμός της απελευθέρωσης της ανθρώπινης περιέργειας. Το φως της πρώτης ματιάς της Ευρώπης στις κάποτε άγνωστες πτυχές του πλανήτη. Το φως που διαχέεται στους πίνακες της εποχής και ιδιαίτερα στα έργα του Βερμέερ. Το φως ως αντικείμενο επιστημονικής μελέτης."

    Πολύ παραπλανητικό αυτό, διότι δίνει μια εξιδανικευμένη, πλασματική εικόνα για την Ευρώπη της εποχής. Γενικά αρεσκόμαστε σε βαρύγδουπες δηλώσεις που προκαλούν δέος, αλλά η αλήθεια είναι ότι είναι παραπλανητικές.

    «Cosmos: Possible Worlds», ωχ.. Πριν από καμιά εβδομάδα είδα το πρώτο επεισόδιο, λέω πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα σειρά, αφού είναι διάδοχος του "Κόσμος" του Καρλ Σαγκάν. Το επεισόδιο δεν με έπεισε, πολύ επιφανειακό, κακή οργάνωση των πληροφοριών που παρέχει και αλλαγή θέματος με ρυθμό πολυβόλου, λες και κάτι συμβαίνει στα γύφτικα.
    Κατόπιν κοιτάζω τη λίστα με τα επεισόδια και βλέπω το ένατο έχει τίτλο "Magic Without Lies". Λέω εδώ μάλιστα, κβαντομηχανική, ας το δω. Το μόνο με το οποίο συμφώνησα με τούτο το επεισόδιο είναι τη στιγμή του λέει: δεν υπάρχει αντικειμενική πραγματικότητα. Όλο το υπόλοιπο επεισόδιο ήταν ένα συνονθύλευμα από αστοχίες, αλλοπρόσαλλο και ανοργάνωτο. Ο δε παρουσιαστής για τα πανηγύρια, νομίζει κανείς ότι από το πολύ δέος θα σκάσει σαν μπαλόνι (χαρακτηριστικό των ημιμαθών).
    Σε ποιους μπορεί να απευθύνεται ένα τέτοιο ντοκυμαντέρ; Σε παιδάκια με σκοπό να τα κάνει να ενδιαφερθούν για τον κόσμο της επιστήμης, χωρίς να επικεντρώνει κάπου. Ένα εύπεπτο αφήγημα. Ένα ντοκυμαντέρ επιστημονικής εκλαίκευσης, όπως και ένα κείμενο εκλαίκευσης, θέλουν πάρα πολύ δουλειά ώστε να συμπυκνώσουν την απαιτούμενη πληροφορία, να την οργανώσουν, να αφαιρέσουν τα περιττά και να την παρουσιάσουν με απόλυτα κατανοήσιμο τρόπο και με μια λογική σειρά στο μη-ειδικό κοινό. Μιλάμε για πάρα πολλές ώρες διανοητικής εργασίας. Το ντοκυμαντέρ, από τα δύο επεισόδια που είδα, είναι φρου-φρου και αρώματα.

    Ο Σπινόζα ήταν πανθειστής με βάση τις σημερινές αντιλήψεις. Ήταν ο πρώτος που έκανε συστηματική κριτική της Βίβλου, μετά από αυτόν ακολούθησαν άλλοι που το προχώρησαν και το εξέλιξαν.