“Η ΠΟΛΗ
ΔΕΝ ΕΠΑΡΘΗ
ΑΠΟ ΣΠΑΘΙΟΝ”

Στοιχεία για την παράδοση
−και όχι άλωση−
της Κωνσταντινούπολης


Πληροφορίες για την παράδοση ―και όχι άλωση― της Κωνσταντινούπολης στους οθωμανούς από τους ανθενωτικούς, μας διασώζει ο ιστορικός Καρολίδης:







Και παρακάτω προσθέτει ο Καρολίδης, πως μόνο 33.000 αιχμαλωτίστηκαν, δηλαδή ο μισός πληθυσμός. Ο άλλος μισός, οι ανθενωτικοί, είχαν σημαδέψει τα σπίτια τους και δεν έπαθαν τίποτε.

Γιατί, εκτός από το Γεννάδιο, και άλλοι προύχοντες όχι μόνο σώθηκαν, αλλά πήραν και αξιώματα.







Αν δεν μεσολαβούσε η συμφωνία για την παράδοση, οι τούρκοι δεν θα άφηναν ορισμένες εκκλησίες και τα σπίτια των ανθενωτικών, αλλά θα άρπαζαν, θα διαγούμισαν, θα σκότωναν και θα γκρέμιζαν παντού. Για να αφήσουν πολλές εκκλησίες και μοναστήρια, και μάλιστα εκκλησίες και μοναστήρια, που τα κατείχαν οι ανθενωτικοί, και να μην πειράξουν πολλούς προύχοντες θα πει, πως είχαν τέτοιες οδηγίες, που θα τις έδωσε ο ίδιος ο σουλτάνος, σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, που υπογράφτηκε στις 28 Μαΐου.



Ο εκκλησιαστικός χρονογράφος Μαλαξός (16ος αι.) στην «Πατριαρχική Ιστορία» του, μας δίνει διαφωτιστικές πληροφορίες.

Στον καιρό, που ο Ιερεμίας Α΄ έγινε για δεύτερη φορά πατριάρχης (δηλαδή στα 1532), ο σουλτάνος βάλθηκε να χαλάσει τις εκκλησίες και τα μοναστήρια. Ο πατριάρχης ζήτησε και πήρε διορία τρεις μήνες από το σουλτάνο, για να αποδείξει, πως «η Πόλη δεν επάρθη από σπαθίον», μα παραδόθηκε με συνθήκη.

Ο Ιερεμίας μπόρεσε και βρήκε τρεις μάρτυρες, από τους παλιούς γενίτσαρους, που είχαν πολεμήσει τον καιρό, που πάρθηκε η Πόλη. Οι γενίτσαροι αυτοί ήρθαν στον πατριάρχη και μαζί του πήγαν στο σουλτάνο και του είπαν πώς έπεσε η Πόλη.



Ο μολδοβλάχος ιστορικός, Δημήτρη Καντεμίρ (1673-1723), που έζησε χρόνια στην Τουρκία, μελέτησε τα αυτοκρατορικά αρχεία και έγραψε την ιστορία της ακμής και της παρακμής της οθωμανικής αυτοκρατορίας, γράφει ―μεταξύ άλλων― για την παράδοση της Πόλης:







Σημείωση

Τα στοιχεία έχουν ληφθεί από την
«Μεγάλη Ιστορία της Ελλάδας»
του Γιάνη Κορδάτου, τ. VIII (Βυζάντιο Β΄),
κεφ. «Η αλήθεια για την άλωση της Πόλης».


Διαβάστε ακόμα στην
«Ελεύθερη Έρευνα»:
Οι περίεργοι θάνατοι ενωτικών πριν την Άλωση



Ο Γιάννης Κορδάτος (Ζαγορά Πηλίου, 1891-1961) ήταν νομικός, κοινωνιολόγος, πολιτικός, ιστορικός, μελετητής της ελληνικής ιστορίας από την αρχαιότητα έως την σύγχρονη εποχή. Υπήρξε από τα ιδρυτικά στελέχη της «Φοιτητικής Συντροφιάς» και του Σοσιαλιστικού Εργατικού Κόμματος Ελλάδος, προκατόχου του Κ.Κ.Ε., διετέλεσε γενικός γραμματέας του (1920-1924) και διευθυντής του Ριζοσπάστη (1922-1924). Το 1927 αποχώρησε από το Κ.Κ.Ε., συνέχισε ωστόσο να είναι κοντά του και γιʼ αυτό φυλακίστηκε στα χρόνια της δικτατορίας του Μεταξά.

Αν και αυτοδίδακτος ιστορικός, εν τούτοις ήταν πολυγραφότατος. Το βιβλίο του «Η κοινωνική σημασία της ελληνικής επαναστάσεως του 1821», που πρωτοκυκλοφόρησε το 1924, προκάλεσε ποικίλες και έντονες αντιδράσεις.
Παρόμοιες αντιδράσεις προκάλεσε και το βιβλίο του «Ιησούς Χριστός και χριστιανισμός», το οποίο, αν και αποτέλεσμα μόχθου είκοσι ετών, δεν κυκλοφόρησε παρά μόνο μετά τον θάνατό του, καθώς κανένας εκδότης δεν τολμούσε να αναλάβει την έκδοσή του.

Ο Γ. Κορδάτος ήταν επίσης μεγάλος γνώστης της αρχαίας ελληνικής Γραμματείας, και ασχολήθηκε επαγγελματικά ως επιμελητής των εκδόσεων της κλασικής ελληνικής Γραμματείας, που κυκλοφόρησαν από τον οίκο του Ι. Χ. Ζαχαρόπουλου.

«Το συγγραφικό ιστορικό έργο του Γ. Κορδάτου εκτείνεται σε μεγάλο θεματολογικό και χρονολογικό εύρος: από την αρχαία Ελλάδα και τη Σαπφώ έως την αγροτική εξέγερση του 1910 στο Κιλελέρ και από την αρχαία τραγωδία έως την ελληνική κεφαλαιοκρατία και το δημοτικισμό. Ενα ογκώδες και επιβλητικό έργο, με αναθεωρήσεις και επανεκδόσεις, το οποίο ακολούθησε την πνευματική πορεία του δημιουργού του, εκκινώντας από τη μαρξιστική θεωρία σε ιδιότυπους και μοναχικούς δρόμους. Ο Κορδάτος είχε την τύχη να δει τα βιβλία του να γνωρίζουν πολύ σημαντική εκδοτική επιτυχία, που βρισκόταν σε αναντιστοιχία με τη σκληρή κριτική, με την οποία τα υποδέχθηκαν οι διανοούμενοι της εποχής του. Η κριτική δεν αφορούσε μόνο τα λάθη, τις απλουστεύσεις και τα θεωρητικά σχήματα χωρίς επαρκή τεκμηρίωση, που εύκολα θα αναγνώριζε κανείς στις σελίδες των βιβλίων του, αλλά συνδεόταν, κυρίως, με την εκάστοτε πολιτική του τοποθέτηση, με τη διαφωνία προς τις απόψεις του, είτε από αριστερά είτε από δεξιά. Η νεότερη ιστοριογραφία αγνόησε, σε μεγάλο βαθμό, το έργο του Κορδάτου, με κύρια εξαίρεση τις μελέτες του για το εργατικό και αγροτικό κίνημα στη χώρα μας, μοναδικά σημεία αναφοράς για τα σχετικά ζητήματα επί πολλές δεκαετίες». (Β. Καραμανωλάκης, enet.gr).

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


12 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 49040

    27 Μαΐ 2020

    Αναφέρει ο Κορδάτος δύο τύπους και το χάφτετε ως ιστορικό δεδομένο που ανατρέπει το αφήγημα της Άλωσης. Και ψάχνει η Γερακίνα να διαβάσει και βιβλία του. Πείτε μου ειλικρινά, σας αφήνουν ακόμα και ψηφίζετε;

  • Ανώνυμος 47561

    30 Μαΐ 2019

    Οι Οθωμανοι γιορτάζουν κάθε χρόνο την Αλωση της Πόλης με αναπαράσταση την εκπόρθησης της από τον Πορθητή. Στο βίντεο του ερορτασμού ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να αποθεώνεται από τον κόσμο, ενώ ο αφηγητής λέει με πάθος: «Εσύ όμορφε στρατηγέ, δεν άλωσες μόνο μια πόλη. Έγινες πηγή έμπνευσης και στα παλληκάρια που ήρθαν μετά από εσένα. Εσύ έτσι προχώρα κύριέ μου, ο κόσμος να δει δύναμη, να δει πίστη, να δει νίκη».
    Και εδώ τα ορφανά του Λιακου της Ζορμπα και του Τσίπρα ξεθάβουν ιστορικά στελέχη του Μαρξισμού για να πουν ότι έκαναν Έρευνα.
    Μιας και αναφερόμαστε στον Κορδάτο ας θυμηθούμε ότι διεγράφει απο το ΚΚΕ διότι δεν υποστήριξε την Αυτονομη Μακεδονία.

  • Ανώνυμος 45130

    2 Μαρ 2018

    https://www.youtube.com/watch?v=pHva7uLllPQ

  • Ανώνυμος 42603

    8 Μαΐ 2017

    Ανώνυμος 36723 Απλά όλοι οι ιστορικοί που μιλούν για "άλωση" είναι ή λάτρεις του Βυζαντίου ή Ορθόδοξοι Χριστιανοί, όπως Ρώσοι πχ που έχουν κάνει αρκετά ντοκυμαντερ για την βυζαντινή αυτοκρατορία. Ενας σοβαρός ιστορικός που θα ασχοληθεί με το συγκεκριμένο θέμα χωρίς προσωπικές πεποιθήσεις, θα συμφωνήσει με το άρθρο της ελεύθερης έρευνας.

  • Ανώνυμος 39112

    25 Ιουλ 2016

    Ανώνυμος 35571 "κουρέψου" να πείς τον πατέρα σου!

  • Ανώνυμος 36723

    20 Ιαν 2016

    Καλά, και όοοοολοι οι άλλοι ιστορικοί/ χρονικογράφοι που λένε ότι η Πόλη έπεσε, τι είναι; Ανιστόρητοι, πουλημένοι, ανόητοι; Λακέδες του εθνοκεντρικού μας φαντάσματος; Έλεος δηλαδή! Είπαμε, αλλά όχι κι έτσι!

  • Ανώνυμος 35571

    20 Οκτ 2015

    Ανώνυμος 35275, κουρέψου.

  • Ανώνυμος 35283

    23 Αυγ 2015

    Μην τους χαλατε το ονειρο... Θα ξυπνησει ο μαρμαρωμενος και θα φτασει στην κοκκινη μηλια αφου. Αφηστε τους.

  • Ανώνυμος 35280

    22 Αυγ 2015

    Αφαιρέθηκε υβριστικό σχόλιο.

  • Ανώνυμος 35275

    21 Αυγ 2015

    Ανώνυμος 29521 και Ανώνυμος 33822 σκίζετε απο επιχειρήματα και οι δυό σας.

  • Ανώνυμος 33822

    28 Απρ 2015

    ΕΠΑΡΘΗ ΑΠΟ ΠΡΟΔΟΤΩΝ...ΔΗΛΑΔΗ ΑΠΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΕΡΕΥΝΙΩΤΩΝ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΕΚΕΙΝΗΣ

  • Ανώνυμος 29521

    19 Αυγ 2014

    Από τι επάρθη? Από καυλίον?