ΕΝΑ ΔΩΡΟ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ

Η λίμνη Λόναρ
της Ινδίας

Κοντά στη Βομβάη της Ινδίας βρίσκεται μια λίμνη με βαθύ πράσινο χρώμα. Είναι η λίμνη Λόναρ, πλάτους 1.800 μέτρων και βάθους 140 περίπου μέτρων, η οποία περιβάλλεται από ζωή. Όσον αφορά στο νερό της όμως, αυτό είναι μια άλλη περίπτωση.

Μια πιο προσεκτική ματιά σε αυτό το νερό και στο θρύλο από πίσω του αποκαλύπτει, πως δεν πρόκειται για μια συνηθισμένη λίμνη. Αναφορές στην πνευματική σημασία της υπάρχουν σε πολύ παλιά θρησκευτικά κείμενα. Αυτό ίσως εξηγεί γιατί περιβάλλεται από δέκα ναούς. Κάποιοι απ΄ αυτούς τώρα είναι ερείπια.

Τους ναούς έχτισε η δυναστεία των Τσαλούκια στις αρχές του 9ου αιώνα, προκειμένου να αξιοποιήσουν τις δυνάμεις της λίμνης, που θεωρούνταν θεραπευτικές. Σήμερα, οι ναοί εξακολουθούν να ελκύουν πιστούς, αλλά και... περίεργους.

Οι προσκυνητές πάνε στο ναό Γκόμουκ, για να πλυθούν στο γλυκό νερό που ρέει από το κέντρο του. Μετά, υπάρχει ο ναός Ντάιτα Σουντάν, γνωστός για τα ακατάλληλα για ανηλίκους γλυπτά του.

Πέρα όμως από τους προκλητικούς του τοίχους, ο ναός αυτός είναι αφιερωμένος στον πανίσχυρο θεό που, σύμφωνα με την παράδοση, δημιούργησε τη λίμνη.

Ο ναός Γκόμουκ.
Ο ναός Ντάιτα Σουντάν.
Γλυπτά του ναού Ντάιτα Σουντάν.
Ο θρύλοι για έναν τοπικό δαίμονα και για τις θεραπευτικές ιδιότητες του νερού
έχουν καταστήσει τη λίμνη Λόναρ ένα δημοφιλή θρησκευτικό προορισμό της Ινδίας.

IMAGE DESCRIPTIONΣύμφωνα με το θρύλο, επειδή ένας δαίμονας με το όνομα Λονασούρα βασάνιζε τους κατοίκους της περιοχής, πήγε να τους βοηθήσει ένα νεαρό αγόρι, ο θεός Βισνού μεταμφιεσμένος.

Ο Βισνού και ο Λονασούρα έδωσαν μια επική μάχη. Στο τέλος, ο Βισνού κατάφερε ένα δυνατό χτύπημα, που θρυμμάτισε τη γη κι έστειλε το δαίμονα στον Κάτω Κόσμο αφήνοντας πίσω ένα πελώριο κρατήρα, που γέμισε με το αίμα του.

Το θολό νερό της λίμνης αποδίδεται στη σάρκα του, που σαπίζει. Εντάξει, ίσως δεν είναι κατάλληλη για κολύμπι.

Η λίμνη ονομάστηκε Λόναρ από το νεκρό δαίμονα.

Επί γενιές, ο θρύλος αρκούσε ως εξήγηση για τη δημιουργία της λίμνης.

Τη δεκαετία του 1960 όμως, οι επιστήμονες άρχισαν να εξετάζουν μια διαφορετική ιστορία. Βρήκαν, πως η γη σε εκείνο το μέρος είναι επάνω σε πέτρωμα λάβας, που λέγεται βασάλτης. Σχηματίστηκε από εκρήξεις που έγιναν πάνω από 65 εκατομμύρια χρόνια πριν. Έτσι, κάποιοι γεωλόγοι συμπέραναν, πως η λίμνη είναι ένας ηφαιστειακός κρατήρας.

Φαίνεται βάσιμη θεωρία. Τελικά όμως, έκαναν λάθος.

Μόλις το 1973 επιβεβαιώθηκε η αληθινή προέλευση της λίμνης. Μια ομάδα επιστημόνων ανακάλυψε, πως αντίθετα με τη γύρω στεριά, ο βυθός της λίμνης είναι από μασκελυνίτη, ένα φυσικό γυαλί, που σχηματίζεται μόνο όταν ένα μεγάλο αντικείμενο, όπως ένας μετεωρίτης, πέσει πάνω στον πλανήτη με μεγάλη ταχύτητα.

Η ηλικία του κρατήρα αρχικά υπολογίστηκε σε 52.000 ± 6.000 χρόνια, αν και μια μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2010 δίνει την ηλικία των 570.000 ± 47.000 ετών.

Όποτε κι αν έγινε αυτό, ο μετεωρίτης έπεσε με υπερυψηλή ταχύτητα, δηλαδή ταξίδευε με 90.000 χλμ/ώρα.
Ήταν μια μεγάλη έκρηξη, πολλές φορές μεγαλύτερη από μια πυρηνική έκρηξη.

Ο κρατήρας της Λόναρ είναι ένας από τους τέσσερις γνωστούς παγκοσμίως κρατήρες πρόσκρουσης υπερυψηλής ταχύτητας σε βασαλτικό πέτρωμα. Οι άλλοι τρεις βρίσκονται στη νότια Βραζιλία.

IMAGE DESCRIPTIONΤέτοια πετρώματα υπάρχουν στη Σελήνη. Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη, τα ορυκτά στο έδαφος της λίμνης, είναι πολύ παρόμοια με αυτά των λίθων της Σελήνης, που μεταφέρθηκαν στη Γη από το διαστημικό πρόγραμμα Απόλλων.

Όταν εξερευνείς αυτή τη λίμνη λοιπόν, είναι σα να πηγαίνεις στη Σελήνη. Χωρίς το μεγάλο ταξίδι βέβαια και τις... θεωρίες συνωμοσίας.

Εξέταση του μίγματος αλμυρού και αλκαλικού νερού της λίμνης, οδήγησε σε μια άλλη αναπάντεχη ανακάλυψη, η οποία θα μπορούσε να ρίξει φως στη σύνδεσή μας με την εξωγήινη ζωή.

Καθώς δεν υπάρχουν ψάρια που να μπορούν να ζήσουν σε ένα τέτοιο εχθρικό περιβάλλον, όλοι νόμιζαν πως η λίμνη δεν είχε ζωή πέρα από τα φύκια. Απλώς όμως, έπρεπε να κοιτάξουν λίγο καλύτερα.

Κάποιοι ινδοί ερευνητές βρήκαν βακτήρια παρόντα μέσα στη λίμνη. Ο επιστημονικός όρος για αυτά τα βακτήρια είναι «ακραιόφιλα». Πρίκειται για οργανισμούς, που ζουν σε ακραία θερμοκρασία, οξύτητα, αλκαλικότητα ή χημική συγκέντρωση.

Άρα είναι δυνατόν παρόμοια βακτήρια, από τα οποία εξελίχθηκε η ζωή, να ήρθαν εδώ με τον ίδιο τρόπο, μέσω μετεωρίτη. Ίσως οι πολύ μακρινοί μας πρόγονοι να ήταν εξωγήινοι.

Είτε ήρθαμε από τα αστέρια είτε όχι, κάποιοι επιστήμονες πιστεύουν πως τα βακτήρια στη λίμνη Λόναρ ίσως μας κάνουν να καταλάβουμε καλύτερα το Γαλαξία στο σύνολό του.

Πανοραμική άποψη της λίμνης Λόναρ.

Εν τω μεταξύ όμως, η λίμνη είναι ένα πολύ ωραίο θέαμα εδώ, στη Γη.

16 Ιαν 2020

Γράψτε και για τις δρακολίμνες της Τύμφης και του Σμόλικα. Η επιστήμη τις θεωρεί απομεινάρια παγετώνων, ενώ η παράδοση κατοικία δράκων που μάχονται μεταξύ του.
    Στηρίξτε την Ρωμιοσύνη. Τώρα που απέκτησε και γυναίκα ΠτΔ, έκανε το πρώτο βήμα για αυτοκάθαρση.
    Αν και κατά τον ευφυή Βελόπουλο, υφίσταται ένα πρόβλημα: σαν γυναίκα, δεν μπορεί να επισκεφτεί το Αγιο Όρος.
    Δύστυχη Ρωμιοσύνη δεν θα ησυχάσεις πια;..