PONTIAN
PRIDE DAY


Στη συλλογική συνείδηση, η ιδιότητα του Ποντίου έχει αμφιμονοσήμαντα ταυτιστεί με την ιδιότητα του θύματος (γενοκτονίας), της ηρωικής θυσίας, τόσο που το ένα σημαίνον
μπορεί –αν όχι οφείλει– να παίρνει απροβλημάτιστα τη θέση του άλλου.

Ωστόσο, η Βουλή των Ελλήνων έχει αναγνωρίσει δύο ξεχωριστές γενοκτονίες, και έχει ορίσει δύο διαφορετικές ημερομηνίες εορτασμού τους: τη «γενοκτονία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από το Τουρκικό Κράτος», η οποία τιμάται (όχι και πολύ ενθέρμως) στις 14 Σεπτεμβρίου, και τη «γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού» η οποία τιμάται (εν ανάγκη και με ξυλοδαρμούς, σ.σ. βλ. περσινό ξυλοδαρμό Μπουτάρη) στις 19 Μαΐου.

Οι δύο αυτές ημέρες καθιερώθηκαν με τέσσερα χρόνια διαφορά: το 1994 η μία και το 1998 η άλλη. Ωστόσο, στην κούρσα που ξεκίνησε τότε, η ποντιακή γενοκτονία άφησε χιλιόμετρα πίσω την ελληνική μολονότι ξεκίνησε με χάντικαπ.


Το γεγονός ότι στην κοινωνική / γλωσσική χρήση επικράτησε συντριπτικά η δεύτερη ρίχνοντας στην αφάνεια την πρώτη, η οποία έμεινε ουσιαστικά μια γενοκτονία χωρίς
απογόνους –ή, τουλάχιστον, χωρίς απογόνους που θίγονται από την αμφισβήτησή της– και χωρίς διεκδικητές, μπορεί να μας οδηγήσει να βγάλουμε μερικά συμπεράσματα.



Και πρώτα απ’ όλα, αρκεί από μόνο του για να διαψεύσει την υποτιθέμενη φυσικότητα με την οποία αναφέρονται όλοι στην «ποντιακή γενοκτονία» σαν να είναι ένα αδιαφιλονίκητο, αυτονόητο και γνωστό σε όλους γεγονός.

Διότι δείχνει ότι «γεγονότα» υπάρχουν πολλά, αλλά οι κοινωνικές πρακτικές δεν προκύπτουν από «γεγονότα». Προκύπτουν από μια επιθυμία να οικειοποιηθούμε «γεγονότα» και να τα βάλουμε στο λόγο μας. Η αναφορά αυτή δεν είναι η κοινότοπη επανάληψη μιας εδραιωμένης αλήθειας· είναι μια πολιτική επιλογή ανάμεσα σε περισσότερες δυνατές.

IMAGE DESCRIPTIONΗ βασική πηγή βεβαιότητας, και το έσχατο επιχείρημα, για το ότι «γενοκτονία τελέστηκε και είναι πρόκληση να αμφισβητείται», ήταν πάντα ότι «το αναγνώρισε η Βουλή των Ελλήνων, και συνιστά αντεθνική στάση να αμφισβητούμε μια κρατική απόφαση». Ωστόσο, πέραν της προφανούς αντίρρησης ότι η επιστημονική αλήθεια δεν είναι ζήτημα ψηφοφοριών, εν προκειμένω γεννάται και η ένσταση της εσωτερικής ασυνέπειας ενός τέτοιου ισχυρισμού: η Βουλή των Ελλήνων αναγνώρισε δύο «γεγονότα», αλλά το ένα ουσιαστικά λησμονήθηκε· πάντως δεν είναι σε θέση να πυροδοτήσει ιερή αγανάκτηση ή άλλες συναισθηματικά φορτισμένες αντιδράσεις.

Αν αυτό είναι σε θέση να το κάνει μόνο η «ποντιακή γενοκτονία», αυτό οφείλεται στο ότι συνδέεται με ένα ιδιαίτερο καθεστώς απόλαυσης, όπως έχω εδώ και καιρό υποστηρίξει στο σχετικό βιβλίο μου (βλ: Εμείς οι έποικοι. Ο νομαδισμός των ονομάτων και το ψευδοκράτος του Πόντου). Η 19η Μαΐου έχει αποκρυσταλλωθεί ως η εθνική επέτειος του ποντιακού ψευδοκράτους· είναι πλέον μια πραγματική Pontian pride day, η κατεξοχήν μέρα επιβεβαίωσης της χωριστής ποντιακής υποκειμενικότητας σε (σχετική) αυτονομία από την ελληνική.

Ίσως έτσι να εξηγείται το μίσος και η ανταγωνιστική διάθεση απέναντι στο Gay pride που διαδόθηκε ψευδώς ότι διεξαγόταν την ίδια μέρα, η αίσθηση ότι αυτό «προσβάλλει» τον άλλο εορτασμό και μειώνει τη σημασία του. Ή μάλλον, πρώτα απ’ όλα, η ίδια η διάδοση του αστικού αυτού μύθου.





ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Το παραπάνω κείμενο αποτελεί απόσπασμα του άρθρου:
«Πώς οι Πόντιοι καπέλωσαν τους Έλληνες», που έχει αναρτηθεί
στο blog του συγγραφέα: Nomadic universality.
Ο τίτλος προστέθηκε με μέριμνα της «Ελεύθερης Έρευνας».




Ο Άκης Γαβριηλίδης γεννήθηκε το 1964 στη Θεσσαλονίκη.
Έχει ολοκληρώσει διδακτορικό στη Φιλοσοφία του Δικαίου (ΑΠΘ) και μεταδιδακτορική έρευνα στην Πολιτική Ανθρωπολογία (ΠΑΜΑΚ).
Από το 1995 ζει στις Βρυξέλλες, όπου απασχολείται επαγγελματικά ως μεταφραστής και ερασιτεχνικά ως ραδιοφωνικός παραγωγός.
Πολυάριθμα πρωτότυπα κείμενα και μεταφράσεις του έχουν δημοσιευθεί σε έντυπα διαφόρων χωρών, καθώς και στο Διαδίκτυο (ιδίως στο μπλογκ nomadicuniversality).
Έχει εκδώσει επτά βιβλία στα ελληνικά και ένα στα αγγλικά για θέματα όπως η νεκροφιλία του πατριωτισμού, ο ελληνικός εμφύλιος, ο Άκης Πάνου, ο Μπίλλυ Ουάιλντερ, οι Πόντιοι και η οικονομικοπολιτική κρίση.

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


10 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 47505

    21 Μαΐ 2019

    Άριος τηλεοπτικός καβγάς ξέσπασε χθες το βράδυ μεταξύ δημοσιογράφου του CNN Türk και του υποψήφιου δήμαρχου Κωνσταντινούπολης, Εκρέμ Ιμάμογλου, όταν τον ρώτησε γιατί δεν απαντά σε όσους τον αποκαλούν «Έλληνα», λόγω της ποντιακής καταγωγής του.
    Όσον αφορά την ποντιακή του καταγωγή, ο Εκρέμ Ιμάμογλου είπε «Από πού κρατάει το σόι μου είναι γνωστό. Εδώ είμαστε 8-9 γενιές. Αν απαντώ σε τέτοιες μικρότητες, θα γίνω σαν κι αυτούς».
    https://www.ethnos.gr/kosmos/39871_agrios-tileoptikos-kabgas-imamogloy-epeidi-ton-apokaloyn-ellina

    "Έλληνας" είσαι και φαίνεσαι! Σωστός ο Ισλάμογλου, ε, Ιμάμογλου ήθελα να πω.

  • Ανώνυμος 47500

    20 Μαΐ 2019

    https://www.youtube.com/watch?v=ye-HdkIOnGM
    XD

  • Ανώνυμος 47499

    20 Μαΐ 2019

    Οι εν Ελλάδι προνομιούχοι συνταξιούχοι έλαβαν μισή 13η σύνταξη αντί να μην λάβουν καθόλου, βάζοντας την οικονομία της ρωμιοσύνης στο ψυγείο,
    https://www.capital.gr/o-giorgos-kraloglou-grafei/3360759/sto-psugeio-i-oikonomia
    αλλά ενοχλούνται διότι έχουν συνηθίσει να τρώνε με όσες μασέλες μπορούν.
    https://www.capital.gr/o-giorgos-kraloglou-grafei/3360759/sto-psugeio-i-oikonomia
    Ε ναι, έχει δίκιο ο ρωμιός πρωθυπουργός όταν λέει ότι πριν δεν έπαιρναν καθόλου 13η σύνταξη..
    https://www.iefimerida.gr/politiki/o-tsipras-tazei-akomi-kai-doro-hristoygennon
    Του Τσίπρα οι ρωμιοί πρέπει να του στήσουν ανδριάντα, έκανε όλα όσα είναι ανθρωπίνως δυνατόν για να διαδώσει το κομματικό/πελατειακό κράτος και το φαραωνικό συνταξιοδοτικό που αυτό παράγει.

  • Ανώνυμος 47493

    18 Μαΐ 2019

    https://www.iefimerida.gr/ekloges/tapose-toys-nazistes-neo-spot-kinimatos-allagis
    Βρε τους νεοναζί να τους ταπώσουμε, το φαραωνικό συνταξιοδοτικό της ρωμιοσύνης πότε θα ταπωθεί..

  • Ανώνυμος 47492

    18 Μαΐ 2019

    Η κατάλληλη στιγμή για ένα απόσπασμα από το Star Trek Discovery (επεισόδιο 2x11) για να ξεβρωμέσουμε λίγο από το βόθρο της ρωμιοσύνης,
    Εντάξει, η σειρά δεν είναι το γνωστό Star Trek που ξέρουμε (υπολείπεται πολύ), αλλά ακολουθεί τα χνάρια των τελευταίων ταινιών, έχοντας την ίδια συνταγή: διαρκή δράση, ανατροπές (μερικές φορές εκτός λογικής), αναλαμπές και λάμψεις παντού. Πάμε λοιπόν βρε ρωμιοί τω πνεύματι!

    ->
    https://www.youtube.com/watch?v=Z2A2wDXYhEE

    Spock:
    Dr. Burnham has been focused on trying to destroy the Sphere. Perhaps there is a reason she has thus far failed.

    Christopher Pike:
    You think we're going about this the wrong way?

    Spock:
    Fourth-century Earth philosopher Lao-Tze said: "Water is the softest thing, yet it can penetrate mountains." An illustrative truth. What appears immutable is not. A mountain, the Sphere, time. In this case, I wonder if time itself may provide the answer.

    Michael Burnham:
    Instead of fighting time, we go with it. Stop trying to destroy the Sphere and merge it into the river of time itself.

    Ash Tyler:
    You mean send it so far into the future, it can't do us any harm?

    Paul Stamets:
    I collected sensor data from Dr. Burnham when she first arrived. The Red Angel suit has almost limitless quantum computational power. Literally infinite storage.

    Christopher Pike:
    Meaning you can transfer the Sphere archive into the suit, program a destination beyond Dr. Burnham's anchor point and let the wormhole take it forever?

    Paul Stamets:
    Perpetual infinity. Control will never get the data in order to evolve.

    Michael Burnham:
    But my mother is connected to the future, just like the suit. What happens to her?

    Paul Stamets:
    To sever your mother from her space-time requires the energy equivalent of a supernova. But we do have another massive source of exotic energy.

    Michael Burnham:
    The dark matter particles.

    Paul Stamets:
    We may be able to modify a transporter enhancer with dark matter.

    Spock:
    Yes, to pierce the timestream long enough to lock on Dr. Burnham, beam her into our space-time. Permanently. I like science.

  • Ανώνυμος 47491

    18 Μαΐ 2019

    https://www.youtube.com/watch?v=EYyZdZc3_Aw
    Βρε μπας και είμαι τρελός.. Για ποια αλήθεια λέει η βλαχορωμιά.
    Να υλικό για τον Άκη να γράψει στο site του.
    (Μάλλον εννοεί την ηλεκτρονικώς μεταδιδόμενη χαζομάρα. Τεχνολογία σου λέει μετά.. Πάρτε τα βουνά συνέλληνες!)

  • Ανώνυμος 47489

    17 Μαΐ 2019

    Ε ας γελάσουμε και λίγο:
    https://www.youtube.com/watch?v=bpPraube_b0
    https://www.iefimerida.gr/politiki/tsipras-stis-26-maioy-kapoioi-tha-triboyn-ta-matia-toys

  • Ανώνυμος 47485

    17 Μαΐ 2019

    Συνέντευξη Μαρινάκη:
    https://www.tovima.gr/2019/05/17/politics/vangelis-marinakis-einai-pseytis-o-aleksis-tsipras/
    Έτσι για να ακούμε όλες τις πλευρές και να έχουμε πιο σφαιρική άποψη.

  • Ανώνυμος 47484

    17 Μαΐ 2019

    «Ανατριχιαστικά επίκαιρο» χαρακτήρισε ο Αλέξης Τσίπρας από τη Λαμία τον Αρη Βελουχιώτη, προκαλώντας ερωτήματα για την στόχευσή του.
    Ανατριχιαστικό ωστόσο είναι το γιατί, ένας πρωθυπουργός δυτικής χώρας, επέλεξε να ξεκινήσει την ομιλία του στη Λαμία με ένα απόσπασμα από ομιλία του πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ Αρη Βελουχιώτη. Ο πρωθυπουργός, από την ίδια πλατεία όπου πριν από 75 χρόνια είχε εκφωνήσει ομιλία ο Βελουχιώτης, είπε ότι πρόκειται για την «πιο συναρπαστική πολιτική ομιλία»! Ως γνωστόν ο Αρης είχε διαγραφεί από το ίδιο του το κόμμα, το ΚΚΕ ως εξτρεμιστής.
    https://www.iefimerida.gr/politiki/tsipras-anatrihiastika-epikairos-o-beloyhiotis

    Μην βιάζεστε, έχει και συνέχεια:

    Έλεγε λοιπόν τότε ο Άρης: «Χρόνια και χρόνια απάτης και ρεμούλας μας κράτησαν μακριά από την ευτυχία και τον πολιτισμό και μας ρίξανε μέσα στην εξαθλίωση, την πείνα, την κακομοιριά και τη δυστυχία. Έτσι, η Ελλάδα που υπήρξε κάποτε η πηγή των φώτων και του πολιτισμού, κατάντησε να βρίσκεται στο πιο χαμηλό επίπεδο οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, όχι μόνο έναντι των λαών της Ευρώπης, αλλά και των Βαλκανίων».
    Και σας καλώ, φίλες και φίλοι να αναρωτηθείτε: μήπως αυτά τα λόγια δεν θα μπορούσαν να ειπωθούν και μέσα στην καρδιά των δύσκολων χρόνων που περάσαμε, των χρόνων των μνημονίων, όπου κάποιοι έριξαν την χώρα μας σε αυτόν τον Καιάδα; Λεηλάτησαν τον ελληνικό λαό, χρεοκόπησαν την οικονομία του, κατασπατάλησαν του πόρους και τις δυνατότητές του.

    Τί γίνεται ρε πούστη μου; Μα καλά πού ζεί ο Τσίπ(ρ)ας. Επιμένουν οι ρωμιοί ότι τους χρεοκόπησαν και τους εκμεταλλεύτηκαν οι ξένοι.
    Να ετοιμάζεται ο Κυριάκος με τους κρατιστές που έχει τριγύρω του να μας χαρίσει άφθονο γέλιο παρακαλώ.

  • Ανώνυμος 47483

    17 Μαΐ 2019

    Κατά την γνώμη μου υφίσταται και και ακόμη ένας λόγος ότι ναι μεν υπάρχουν "δύο γεγονότα" αλλά το "ένα λησμονήθηκε". Πρόκειται για την τεράστια ευθύνη που έχει το κράτος της ρωμιοσύνης, για την καταστροφή της Μ. Ασίας. Αυτό και μόνο αυτό, ευθύνεται και για ότι τραγικό έζησαν οι μικρασιάτες. Πέραν τούτου, σε αυτή την γενοκτονία τέλειωσε μια για πάντα και με τον πιο τραγικό τρόπο ο ρωμέικος μεγαλοϊδεατισμός. Μια επιμονή σ' αυτό το γεγονός, θα ήταν οδυνηρή και επι πλέον θα αποτελούσε αφορμή για αυτοκριτική. Και όπως είναι γνωστό η ρωμιοσύνη απεχθάνεται την αυτοκριτική. Συνεπώς, δεν συμφέρει στη νεοελληνική κοινωνία να διαφυλάσσει την μνήμη αυτού του γεγονότος.
    Αντίθετα, με την περίπτωση των ποντίων τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Οι πόντιοι -υποτίθεται - σχεδόν πέτυχαν να δημιουργήσουν ένα κράτος μέσα στο κράτος του αιώνια εχθρού μας. Και σ' αυτό _υποτίθεται - ότι υπάρχει το στοιχείο του ηρωϊσμού. Επί πλέον, δια της μνήμης, υφίσταται ένας υφέρπων μεγαλοϊδεατισμός (σε ορισμένα "αγύριστα" κεφάλια).