ΓΙΑΛΑΝΤΖΙ
ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΙ

Ολοκληρωτική και αντιφιλελεύθερη
η εξαγγελθείσα από τον πρωθυπουργό
επιβολή μιας ενιαίας αντίληψης για το 1821


Μία από τις πρώτες αναγγελίες της νέας κυβέρνησης ήταν και η ίδρυση επιτροπής για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την «Παλιγγενεσία», σκοπός της οποίας μεταξύ άλλων θα είναι

η ανάπτυξη του εθνικού αφηγήματος της Ελλάδας με σκοπό την δημιουργία ενιαίας εικόνας και ταυτότητας της χώρας και των φορέων του ελληνικού κράτους.


Είναι κάπως περίεργη αυτή η ομολογία ότι η «ενιαία εικόνα» δεν υπάρχει και πρέπει να δημιουργηθεί τώρα· δεν μας εξηγείται ποιος το διαπίστωσε αυτό και πώς. Πάντως ο στόχος αυτός είναι μάταιος, παράλογος, αδύνατος, αντιεπιστημονικός, και επιπλέον κατεξοχήν αντιφιλελεύθερος.

Πρώτα απ’ όλα, είναι ανιστόρητος.

Οι επαναστάτες του ΄21 δεν είχαν ενιαία εικόνα, ούτε αισθάνονταν ότι πρέπει να αποκτήσουν. Ήταν ένα απερίγραπτο motley crew, μία Λερναία Ύδρα, ένα συναρμολόγημα που περιλάμβανε ορεσίβιους οπλαρχηγούς, πειρατές, νησιώτες νοικοκυραίους, πλιατσικολόγους, πρώην βρετανούς χωροφύλακες, διερμηνείς, καλογέρους, φοροεισπράκτορες, αλβανόφωνους και ομιλητές διαφόρων ελληνικών διαλέκτων και ευρωπαϊκών γλωσσών. Όλοι αυτοί ούτε παρουσίαζαν στους άλλους, ούτε είχαν οι ίδιοι στο μυαλό τους μία ενιαία εικόνα για το τι είναι και τι (θέλουν να) κάνουν. Δεν διέθεταν ενιαία διοίκηση, (το ότι κατά καιρούς διορίζονταν διάφοροι τέτοιοι αρχιστράτηγοι, γενικοί διοικητές, εκπρόσωποι κ.λπ. δείχνει ακριβώς την πολυαρχία και την ετερογένεια των αντιλήψεων, των συνηθειών, των επιδιώξεων, των γλωσσών που μιλούσαν οι αγωνιστές κυριολεκτικά και μεταφορικά), και πιθανότατα αυτό δεν εμπόδισε αλλά αντιθέτως από ορισμένες απόψεις οφέλησε τον αγώνα τους.


Εν πάση όμως περιπτώσει, όλα αυτά πέρασαν. Ελληνικό κράτος ιδρύθηκε, και έχει διανύσει ήδη
IMAGE DESCRIPTIONδύο αιώνες ιστορία. Στην πορεία αυτή υπήρξαν τουλάχιστον δύο ένοπλες ενδοεθνικές συγκρούσεις και αρκετές άλλες ασυνεννοησίες, περίοδοι πολλών χρόνων κατά την οποία δεν υπήρχε μία αλλά δύο ή, συνηθέστερα, πολλαπλές εικόνες στο εσωτερικό του ελληνικού έθνους-κράτους.

Είναι γνωστό βέβαια ότι, τον 19ο και στις αρχές του 20ού αιώνα, τα έθνη κράτη βασίστηκαν στην ομογενοποίηση, ότι λάτρευαν το ένα και απεχθάνονταν το πολλαπλό. Με το πέρασμα του χρόνου, όμως, αμβλύνθηκε η μονοκρατορία της μονολιθικότητας. Ο κόσμος άρχισε να συμφιλιώνεται με την ιδέα ότι οι κοινωνίες, αλλά και τα άτομα, χαρακτηρίζονται από πολυπλοκότητα, και να μην πανικοβάλλεται απ’ αυτήν. Στην εποχή μας, λίγα έθνη κράτη έχουν μείνει που να διακηρύσσουν τόσο ανερυθρίαστα ότι έχουν ως σκοπό να κατασκευάσουν ενιαία εικόνα. Πολλά, σε επίπεδο κορυφής, δηλώνουν ότι ασπάζονται την ποικιλομορφία και τη βλέπουν ως πλούτο. Μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι οι δηλώσεις αυτές είναι υποκριτικές ή ανεπαρκείς. Αλλά μία τόσο χοντροκομμένη και αφελής δήλωση πίστης στον «εθνικό συγκεντρωτισμό» δεν πρέπει να έχει γίνει ούτε το 19ο αιώνα.

Στην πολεμική των μελών και των οπαδών / απολογητών του νυν κυβερνώντος κόμματος κατά των αντιπάλων τους, αφθονούν οι αναφορές στο «σοβιετικό μοντέλο», στον «ολοκληρωτισμό» και την «ανελευθερία» που υποτίθεται ότι χαρακτηρίζει την σοσιαλιστική παράδοση κ.λπ..

Ο στόχος όμως να δημιουργηθεί «ενιαία εικόνα και ταυτότητα των φορέων του κράτους»
είναι ό,τι πιο ολοκληρωτικό και αντιφιλελεύθερο μπορεί να σκεφτεί κανείς
.

Είναι άγνωστο πώς φαντάζονται οι εμπνευστές αυτής της ιδέας ότι θα υλοποιηθεί, και σε τι θα ωφελήσει. Όταν μιλάμε για «φορείς» του κράτους, και μάλιστα όλους τους φορείς, λογικά αυτό περιλαμβάνει όχι και τη δικαιοσύνη, την αστυνομία ή την πυροσβεστική (που ακόμα κι αυτές δεν είναι απαραίτητο να ακολουθούν ένα «ενιαίο αφήγημα» για το τι είναι το κράτος προκειμένου να κάνουν σωστά τη δουλειά τους), αλλά επίσης τα νοσοκομεία, την εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες, την αρχαιολογική υπηρεσία, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τη Λυρική Σκηνή… Πού πρέπει να φτάσουμε άραγε για να δικαιούμαστε να αποκλίνουμε από την υποχρεωτική ενιαία εικόνα και να διερευνήσουμε άλλα εναλλακτικά αφηγήματα;

Η θέση ενός τέτοιου στόχου αποτελεί άλλη μια επιβεβαίωση για αυτό που έχω ισχυριστεί πολλές φορές, και εγώ και άλλοι, ότι οι αυτοαποκαλούμενοι έλληνες φιλελεύθεροι είναι γιαλαντζί φιλελεύθεροι. Όταν ένα κράτος συντάσσει ένα «επιτελικό νομοσχέδιο» με το οποίο διορίζει μια επιτροπή σοφών ώστε αυτή να επιβάλει σε όλους τους φορείς του κράτους μια ενιαία αντίληψη για το ποιοι είμαστε, από πού ερχόμαστε και πώς βρεθήκαμε εδώ, οι διακηρύξεις περί «λιγότερου κράτους» ηχούν ως κακόγουστο αστείο.




Σημείωση:
Το παραπάνω κείμενο δημοσιεύτηκε επίσης
στο blog του συγγραφέα Nomadic universality με τίτλο:
«Oι επαναστάτες του ΄21 δεν είχαν ενιαία εικόνα και ταυτότητα».



Ο Άκης Γαβριηλίδης γεννήθηκε το 1964 στη Θεσσαλονίκη.
Έχει ολοκληρώσει διδακτορικό στη Φιλοσοφία του Δικαίου (ΑΠΘ) και μεταδιδακτορική έρευνα στην Πολιτική Ανθρωπολογία (ΠΑΜΑΚ).
Από το 1995 ζει στις Βρυξέλλες, όπου απασχολείται επαγγελματικά ως μεταφραστής και ερασιτεχνικά ως ραδιοφωνικός παραγωγός.
Πολυάριθμα πρωτότυπα κείμενα και μεταφράσεις του έχουν δημοσιευθεί σε έντυπα διαφόρων χωρών, καθώς και στο Διαδίκτυο (ιδίως στο μπλογκ nomadicuniversality).
Έχει εκδώσει επτά βιβλία στα ελληνικά και ένα στα αγγλικά για θέματα όπως η νεκροφιλία του πατριωτισμού, ο ελληνικός εμφύλιος, ο Άκης Πάνου, ο Μπίλλυ Ουάιλντερ, οι Πόντιοι και η οικονομικοπολιτική κρίση.

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


9 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 47763

    7 Αυγ 2019

    https://www.in.gr/2019/08/07/politics/sorry-den-einai-oloi-karanikes-parti-sto-twitter-gia-tin-omilia-tsipra/
    Τελικά με την κυβέρνηση ή με την αντιπολίτευση θα γελάσουμε περισσότερο συνέλληνες;
    Ιδού η απορία.

  • Ανώνυμος 47759

    6 Αυγ 2019

    4755
    Ενώ, εσύ γράφεις Μ@λακίες. Τέλος πάντων, μέχρι να δώσω τα χαιρετίσματα εσύ φάε τις κρεμούλες σου..

  • Ανώνυμος 47758

    6 Αυγ 2019

    Για να γελάσουμε λίγο:

    Ο λαός δεν ξεχνά τι σημαίνει αριστερά...
    Όποιος δεν έχει γνωρίσει τον κόσμο της μεταπολιτευτικής αριστερής "προοδευτουριάς" από κοντά δεν μπορεί να καταλάβει απέναντι σε ποιες ηθικές και πολιτικές προκλήσεις βρέθηκε η χώρα μετά το 2015…
    Ελάχιστοι σήμερα κατανοούν πόσο κοντά βρεθήκαμε το 2015 στον εξοστρακισμό από το Ευρώ και την Ε.Ε. και έναν εμφύλιο που θα ακολουθούσε την εμμονή μερικών να προσδέσουν την Ελλάδα αυθαίρετα στο άρμα της Ρωσίας για δεύτερη φορά τα τελευταία 100 χρόνια.
    Εν αντιθέσει με το ’45 όταν ο Στάλιν άφησε τους Έλληνες συντρόφους να εξοντωθούν, το 2015 ο Πούτιν τους το "ξέκοψε" γρήγορα ειδοποιώντας τον πρόεδρο Ολάντ πως είναι "παλαβοί" και πως οι ευρωπαίοι έπρεπε να πάρουν τα μέτρα τους.
    Αμέσως χωρίς αναστολές και αιδώ έστρεψαν την δουλοπρέπεια στους δυτικούς, οικτίροντας όσους τους παρακολουθούσαν αποσβολωμένοι.
    Από την μία πλευρά ιδεολογικές εμμονές και από την άλλη ηθική "ευλυγισία" στα όρια "κβαντοποίησης" συνιστούν ένα επικίνδυνο κράμα.
    https://www.capital.gr/o-kostas-stoupas-grafei/3375607/agio-eixame

  • Ανώνυμος 47756

    6 Αυγ 2019

    https://www.youtube.com/watch?v=xrzpfG2QWU0
    Ακόμα και αν έχει ένα δίκιο, το να το γυρίσει στο τέλος σε πολιτική ήταν άστοχο.
    Ενδιαφέροντα τα σχόλια κάτω από το βίντεο.

  • Ανώνυμος 47755

    6 Αυγ 2019

    47754 μακακία έγραψες, αλλά δεν βαριέσαι τώρα.
    Δώσε χαιρετίσματα από μένα στον Άκη, ε συγγνώμη φαπούλες ήθελα να πω.

  • Ανώνυμος 47754

    6 Αυγ 2019

    Το πρόβλημα με τις Ανατολικές φιλοσοφίες, είναι πως σκέφτονται με τις λέξεις και όχι με τις ιδέες. Τις παίρνουν τόσο σοβαρά, που στο τέλος παίζουν μ' αυτές χωρίς να παράγουν σκέψη.
    Γιατί αξιοποιώ την δύναμη του αντιπάλου, σημαίνει πως το κάνω για να την συντρίψω. Αλλιώς, θα στραφεί εναντίον μου.

  • Ανώνυμος 47753

    5 Αυγ 2019

    Ο Άκης όσο κυβερνούσε ο Τσίπρας έκανε την πάπια και ανέβαζε το ένα άσφαιρο κείμενο μετά το άλλο.
    Τώρα που δεν είναι πια κυβέρνηση ο Τσίπρας ήρθε η ώρα να ξεσπαθώσει ο άνθρωπος.
    Δεν είναι ο μόνος, βλέπε περίπτωση Βάξεβάνη, Κούλογλου και λοιπών.

    "Από την άλλη, από την οπτική τού ΣΥΡΙΖΑ, η απόφαση για αυτή τη συνεργασία υπήρξε η βέλτιστη σχεδόν εφαρμογή του παραδοσιακού διδάγματος του Σουν Τζου και των ασιατικών πολεμικών τεχνών γενικότερα, ότι «είναι προτιμότερο να αξιοποιείς τη δύναμη του αντιπάλου σου παρά να τη συντρίβεις».
    Η συνεργασία αυτή επέβαλε κάποιους καταναγκασμούς, είχε ως αποτέλεσμα ο ΣΥΡΙΖΑ να μην δρα με απόλυτη ελευθερία. Φυσικά. Αλλά μήπως υπάρχει κανείς που δρα με απόλυτη ελευθερία;"
    https://nomadicuniversality.com/2019/07/03/νομιμοποίησε-την-ακροδεξιά-η-συνερ/

    Δεν μας χέζεις ρε μεγάλε με τις μπαρούφες σου. Θα μας πεις τώρα ότι ο Τσίπρας εκτός από μεγάλος μαουνιέρης είναι και επιτελικός νους.
    Πάμε μουσικούλα από αυτή που αρέσει στους ρωμιούς:
    https://www.youtube.com/watch?v=DxpO7gx7pgc

    ΥΓ: Όσοι ανησυχούν ότι ο Κυριάκος δεν θα προσφέρει γέλιο, ας κάνουν λίγη υπομονή.
    Αμάν πια βρε αχάριστοι άνθρωποι όλα τα θέλετε έτοιμα εδώ και τώρα παλιοκανίβαλοι!

  • Ανώνυμος 47751

    5 Αυγ 2019

    Πρώτα πρώτα, η ΝΔ δεν είναι φιλελεύθερο κόμμα. Οχι, πως αν ήταν θα με ένοιαζε.
    Κατά δεύτερο, η ΝΔ ήταν και εξακολουθεί να είναι ένα προσωποπαγές κόμμα και μαζί με το ΠΑΣΟΚ, κόμμα της οικογενειοκρατίας.
    Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν και πολλά περί πολλαπλότητας, πολυμορφίας, διαφορετικού, και περί δημοκρατίας. Αυτό που φαντάζει στην αντίληψη τους, σαν ενιαίο, είναι η κατάργηση όλων όσων προανέφερα και τοποθέτηση στην θέση τους του "ένα", του "συμπαγές". Δεν τους περνάει καν από το μυαλό πως το ενιαίο και το συμπαγές, εξασφαλίζονται από την πολυμορφία και την ύπαρξη του διαφορετικού. Και αφού έτσι φαντάζονται τον εαυτό τους και το κόμμα τους, έτσι θα φαντάζονται και το κράτος, την χώρα και το έθνος. "Αρχηγού παρόντος πάσα αρχή παυσάτω"
    Αυτό ξέρουν αυτό κάνουν. Οχι μόνο το κόμμα να ανήκει στην ιδιοκτησία του αρχηγού, αλλά και το κράτος.
    Κάποιοι με μιά δόση αφέλειας, είπαν πως η δημοκρατία αποκαταστάθηκε στις 7 Ιουλίου. Είδομεν..

  • Ανώνυμος 47748

    5 Αυγ 2019

    ΓΙΑΛΑΝΤΖΙ
    ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΙ
    Το στήσιμο της φιέστας έχει να κάνει κατά την γνώμη μου με τα 37Δις που υπάρχουν στο ταμείο του κράτους. Η κα Γιάννα ξέρει πολύ καλά πως γίνεται το άδειασμα του ταμείου.