Αφιέρωμα
της «Ελεύθερης Έρευνας»
στο '21

 

 
«Ο κύριος Κωνσταντίνος Σάθας,
έν τινι αξιολόγω πονηματίω επιγραφομένω: "Η κατά τον ιζ΄αιώνα επανάστασις της ελληνικής φυλής" διατείνεται εν σελ. 14, ότι το γνωστόν Καρυοφύλλι ονομάσθη ούτω από του εν Βενετία οπλοποιού Carlo figlio (Καρόλου υιού). Περίεργος μα την αλήθειαν η ανακάλυψις, αλλΆ ουδόλως ευάρεστος.

»Τολμώ μάλιστα, να είπω προς τον φίλον, ότι απαγορεύεται οιωδήποτε η δια τοιούτων ερευνών καταστροφή των θελκτικών μύθων, διΆ ων ετράφημεν...»


Αριστοτέλης Βαλαωρίτης,
Αθανάσιος Διάκος.
Αστραπόγιαννος, Αθήνα, 1867, 64-66.



 




Βλάχοι,
αρβανίτες, ανατολίτες,
βορειο-
αφρικανοί κ.ά.

Οι σημερινοί χριστιανοί κάτοικοι του ελλαδικού χώρου, που μιλούν ρωμέικα (τα λένε ελληνικά) δεν είναι φυλετικοί απόγονοι ή πνευματικοί κληρονόμοι των αρχαίων ελλήνων, των αθηναίων, της δημοκρατίας, των φιλοσόφων κ.λπ..

Είναι επήλυδες, βαλκάνιοι, ανατολίτες, βορειοαφρικανοί και όχι μόνον, ορθόδοξοι, με έντονη ανάμειξη της οθωμανικής κουλτούρας.

Έμαθαν να επιβιώνουν σε αυτοκρατορίες δεσποτικές (βυζάντιο, οθωμανική περίοδο) αναπτύσσοντας την υποκρισία, την κουτοπονηριά και πολλά άλλα ελαττώματα με σκέψη εντελώς διαφορετική από αυτή του δυτικού κόσμου...



 



Τα πραγματικά αίτια
και οι βαρβαρότητες
της εκστρατείας
του Μεγάλου Αλεξάνδρου

 

 
Ο Μ. Αλέξανδρος διέλυσε την αυτοκρατορία του Κύρου, αλλά συγχρόνως αφάνισε και τις ελληνικές πόλεις-κράτη. Λεηλάτησε τους θησαυρούς της Ασίας και τυράννησε τους λαούς περισσότερο από τη δυναστεία των Αχαιμενιδών.

Αυτός άλλωστε ήταν ο πρωταρχικός σκοπός της εκστρατείας. Η λαφυραγωγία. Απαραίτητη για την ισχύ και τον τρυφηλό βίο του βασιλικού οίκου και τον πλουτισμό των ευνοουμένων του...


 



Η θρησκευτική
πίστη
δεν αποτελεί προϋπόθεση
για την υγιή ευημερία
των κοινωνιών


Yπάρχει μια κοινή πεποίθηση, την οποία μοιράζονται οι οπαδοί των διαφόρων θρησκειών, ότι η λατρεία του Θεού και η υπακοή στα κελεύσματα της θρησκείας θεωρούνται ουσιώδη για μια υγιή και ειρηνική κοινωνία, ενώ όταν ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων μιας κοινωνίας απορρίψει το Θεό, τότε θα επέλθει η αποσύνθεσή της.

Σε περίπτωση, που η θρησκευτική αυτή θεωρία, του ότι η τυχόν απομάκρυνση από το Θεό είναι η αιτία για όλα τα κακά της κοινωνίας είναι σωστή, τότε θα έπρεπε να αναμένουμε τα περισσότερο θρησκευόμενα έθνη στη Γη να είναι οι προμαχώνες του εγκλήματος, της φτώχειας και των ασθενειών και τα πρότυπα των υγιών κοινωνιών. Η σύγκριση των άθρησκων εθνών όμως, με τα περισσότερο θρήσκα αποκαλύπτει μια πολύ διαφορετική κατάσταση...



 



Η λέξη καρκίνος στις μέρες μας έχει αποκτήσει τεράστια δύναμη. Μόνο το άκουσμά της αρκεί για να σπείρει τον τρόμο και τον πανικό.

Φανταστείτε αν ο γιατρός σας μετά από κάποια εξέταση, σας ανακοίνωνε, ότι έχετε καρκίνο. Στην κυριολεξία θα άνοιγε η γη να σας καταπιεί, θα παραλύατε από τον φόβο σας και θα πιστεύατε, ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα πεθαίνατε.

Θα δεχόσασταν ό,τι θα σας έλεγαν οι «ειδικοί», νοιώθοντας αδαής και άσχετος για την ίδια σας την ασθένεια. Δεν θα είχατε καμία άποψη για την πορεία και την εξέλιξη της ασθένειάς σας, καμία επιλογή για το τι αγωγή θα λαμβάνατε, για το αν θα κάνατε χημειοθεραπεία ή όχι, για το αν θα σας χειρουργούσαν, αν θα ακρωτηρίαζαν κάποιο πάσχον μέλος σας. Όλα αυτά θα τα αποφάσιζαν οι γιατροί σας ακολουθώντας το «πρωτόκολλο του καρκίνου» χωρίς να σας ρωτήσουν, απλά θα σας τα ανακοίνωναν!

Θα ξυπνάγατε απ΄το χειρουργείο και θα σας έλειπε το στήθος σας, το νεφρό σας, ο μισός πνεύμονάς σας, ή κάποιο άλλο όργανό σας και δεν θα μπορούσατε παρά να συναινέσετε με την αφαίρεση αυτή. Θα ακολουθούσαν ατελείωτες χημειοθεραπείες και ακτινοβολίες, επειδή «έτσι θα έπρεπε». Θα έπεφταν οι τρίχες του σώματός σας, τα νύχια σας και θα είχατε τεράστιες επιπλοκές και παρενέργειες. Εσείς, απλά θα δείχνατε την απόλυτη εμπιστοσύνη στις γνώσεις και στις μεθοδολογίες της συμβατικής Ιατρικής σιωπηλά και στωικά χωρίς άποψη και δυνατότητα επιλογής, αφού σας έχουν ήδη πείσει μέσω της πληροφόρησης, που έχετε λάβει από τα Μ.Μ.Ε. και τους γιατρούς σας, ότι αυτοί και μόνον αυτοί μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τον καρκίνο…

Είναι όμως, αυτή η πραγματικότητα;



 





«(Ο έρωτας μεταξύ άνδρα και γυ-
ναίκας) είναι παλλαϊκός...
αυτός ακριβώς χαρακτηρίζει τους
ανθρώπους, τους χωρίς ιδιαίτερη
ανάπτυξη...


»(Αφορά) μάλλον στην απόλαυση
των σωμάτων, παρά των ψυχών.
Και μάλιστα (εκείνες τις γυναίκες
και τα νεαρά παιδιά), που δια-
κρίνονται για υπερβολική βλακεία...

»Δείτε, αντιθέτως, την Ουράνια Α-
φροδίτη, που δεν προέκυψε από
την συμμετοχή άρρενος και θήλεος,
αλλά μόνον εκ του άρρενος...
πώς στερείται παραφοράς...

»Έτσι, όσοι εμπνέονται από το
αρσενικό φύλο, ερωτεύονται το
φύλο, το οποίο εκ φύσεως έχει
μεγαλύτερη ρώμη και περισσό-
τερη ευφυία
».

Πλάτωνα, «Συμπόσιο», 181b-c



 



Πατριωτισμός, εθνικά οράματα,
μεγαλοϊδεατισμοί κ.λπ. κ.λπ.
στα διάφορα έθνη-κράτη


Ο τρόπος, με τον οποίο συγκροτή-
θηκαν ιστορικά τα έθνη, έπλασε εθνικές ιδέες, που έχουν σε κάθε κράτος συνθέσει μια εθνική ιστορία δεδομένη και μοναδική. Η ιστορία αυτή προάγει τις ομοιότητες στο εσωτερικό και τις διαφορές στο εξωτερικό, ενώ αποδίδει σε κάθε έθνος δίκαια, τα οποία δεν αναγνωρίζει στους «άλλους». Συγκροτεί έτσι, μια κλειστή και γραμμική ιστορική αφήγηση, που περιστρέφεται γύρω από το ένδοξο παρελθόν κάθε μοναδικής και ιδιαίτερης εθνικής ομάδας, την οποία περιγράφει σαν ομοιογενή και αναλλοίωτη ουσία.

Σε κάθε κράτος οι έννοιες έθνος, πατρίδα και πατριωτισμός έχουν φορτιστεί μέσα στην ιστορική διαδρομή με τόσο γιγάντιο ηθικό βάρος, που έχουν γίνει αξίες μεγάλης και αδιαπραγμάτευτης ιδεολογικής σημασίας. Έτσι, στα σχολεία όλων σχεδόν των χωρών...



 



Από τον
«νεοελληνικό διαφωτισμό»
βλάστησαν ελληνοχριστιανισμός,
εθνικισμός και μεγαλοϊδεατισμός

Αδ. Κοραής:
Ο πραγματικός πατέρας
της ιδεολογικής μας σχιζοφρένειας


Μερικές δεκαετίες πριν από το '21, ο Αδαμάντιος Κοραής ξέθαψε αυθαίρετα και επέβαλε σιγά-σιγά την ξεχασμένη για αιώνες λέξη «έλληνας» χωρίς να απορρίψει βέβαια, το χριστιανισμό. Είχε την πεποίθηση, ότι έτσι θα μας έφερνε πιο γρήγορα κοντά στα κείμενα των αρχαίων ελλήνων και θα γινόταν μια ταύτιση, συγκλονιστική για τον μέσο κάτοικο του ελλαδικού χώρου (αρβανίτη, βλάχο, βορειοαφρικανό, ανατολίτη κ.λπ.), ότι είναι δήθεν απόγονος αυτού, που έφτιαξε τον Παρθενώνα και όλα τα λαμπρά μνημεία.

Η ιδέα έπιασε γρήγορα. Από τότε, όλο και περισσότεροι ρωμιοί άρχισαν να συνδέουν τους εαυτούς τους με κάποιο φανταστικό παρελθόν και να ανακαλύπτουν τους «αρχαίους προγόνους». Κολακεύονταν να έχουν την ψευδαίσθηση, πως ήταν τάχα απόγονοι των αρχαίων ελλήνων.

Η περίοδος του '21 επομένως, αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο. Όχι βέβαια, επειδή έγινε κάποια δήθεν «ελληνική επανάσταση» -πλιάτσικο χριστιανικών συμμοριών, αρβανιτών στην πλειοψηφία τους, ήταν στην πραγματικότητα εξάλλου, όπως έχουμε δείξει στο Αφιέρωμα 1821: Η αποστασία των ρωμιών-, αλλά γιατί κατά τη σύντομη εκείνη περίοδο, οι ρωμιοί υπήκοοι της οθωμανικής αυτοκρατορίας με την καθοδήγηση του Κοραή και των άλλων εκπροσώπων του λεγόμενου «νεοελληνικού διαφωτισμού» μεταλλάχτηκαν σε «έλληνες»...

 



 


      

Read articles in English

     ΓΙΑΝΝΗ ΛΑΖΑΡΗ

ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ
Από το μύθο στην ...ιστορία


Στο βιβλίο –με βάση κυρίως τα δημοσιευμένα απομνη-
μονεύματα και ημερολόγια των ίδιων των μακεδονο-
μάχων– παρουσιάζεται η πραγματική φύση του Μακε-
δονικού Αγώνα, τον οποίο οι διαχρονικοί εθνικιστικοί
κύκλοι έχουν μυθοποιήσει και χρησιμοποιούν κατά το
δοκούν μέχρι και σήμερα.


72 σελίδες.
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Δρόμων».

ΠΩΣ
ΝΑ ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΕΤΕ
ΤΑ SOCIAL MEDIA




Έγραψε στις 26.05.2017 ο/η: Φυλακτού Ευγενία

Επιστροφή



Κάθε μέρα, δισεκατομμύρια χρήστες συνδέονται με τον μεγαλύτερο τηλεοπτικό ιστότοπο του κόσμου. Ένα δίκτυο, όπου μπορείς να δεις από χιουμοριστικά σκετς, εκκολαπτόμενους τραγουδιστές με ή χωρίς ταλέντο, γάτες που κάνουν ό,τι να ΄ναι, ειδικούς στο μακιγιάζ κ.λπ.. Προγράμματα, που παράγονται από ανώνυμους. Μόνο στο Youtube φορτώνονται κάθε λεπτό, 100 ώρες βίντεο από ένα πλήθος χρηστών. Όλοι είναι υποψήφιοι διάσημοι.

Μεταξύ τους οι Τζέρεμι και Φλο, 25 ετών μουσικοί από το Αρκασόν της Γαλλίας. Τραγούδησαν ένα απλό κομμάτι στο laptop, απλά και συμπαθητικά. Έπιασαν όμως 800.000 θεάσεις. Μία επιτυχία, που άλλαξε την ζωή τους. Χάρη στη δημοτικότητά τους στον ιστό, το ντουέτο έκλεισε συμβόλαιο με μια μεγάλη εταιρεία δίσκων. Το καλλιτεχνικό τους όνομα: «Φρέρο ντε λα βέγκα». ¶γνωστοι μέχρι πριν λίγο καιρό, ηχογράφησαν το πρώτο τους σινγκλ κι ήδη ξεκίνησαν καριέρα. «Οφείλουμε τα πάντα στο διαδίκτυο», εξηγούν οι ίδιοι. «Αν δεν υπήρχε το ίντερνετ δεν θα είχαμε δείξει τη μουσική που κάνουμε. Θα παίζαμε στο δωμάτιό μας. Αν δεν είχαμε τόσα κλικς δεν θα ασχολούνταν με εμάς οι επαγγελματίες. Δεν είναι εποχή για ρίσκα. Αν δουν ότι έχεις κοινό, σε αναλαμβάνουν. Αν δεν έχεις, δυσκολεύουν τα πράγματα».

Το διαδίκτυο όμως δεν έχει μόνο καλές ιστορίες. Το Youtube, το Facebook και το  Twitter, η κοινωνική δικτύωση, έγινε το «άγιο δισκοπότηρο» των καλλιτεχνών, αλλά και των πολιτικών και των εταιρειών. Οι αριθμοί τους είναι συνώνυμοι δημοφιλίας, επιρροής, πωλήσων. Αυτοί οι αριθμοί μέτρησης όμως, είναι αξιόπιστοι; Ποιοι είναι τα δεκάδες εκατομμύρια που ακολουθούν τον Πάπα στο Twitter; Ή τα σχεδόν τρία δισεκατομμύρια που είδαν τον κορεάτη Psy; Μπορούμε να «πειράξουμε» τους αριθμούς, να κατευθύνουμε την κοινή γνώμη, τους ψηφοφόρους ή τους καταναλωτές; Μπορούμε να γίνουμε διάσημοι με χειραγώγηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης;

Φαίνεται πως ναι! Πολλοί από χώρες όπως η Ινδία, το Πακιστάν κ.ά. κερδίζουν το τριπλάσιο ενός μέσου μισθού πουλώντας τα likes του στο Facebook. Το Μπαγκλαντές ηγείται στο εμπόριο δημοτικότητας παγκοσμίως. Μερικοί χρησιμοποιούν επιπλέον ειδικά λογισμικά, με τα οποία που μπορούν να δημιουργούν εκατομμύρια πλαστούς ακόλουθους.

Αυτή η επιδημία έχει εξαπλωθεί ακόμα και σε διασημότητες. Βίντεο γνωστής τραγουδίστριας αφαιρέθηκε πρόσφατα από το YouTube, όταν αποδείχθηκε ότι χιλιάδες προβολές του ήταν ψεύτικες. Μεγάλες εταιρείες μόδας και καλλυντικών πληρώνουν bloggers για να προωθήσουν διακριτικά, ακόμα και παράνομα, τα προϊόντα τους. Κάποιες εταιρείες χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να σαμποτάρουν τη φήμη των αντιπάλων τους.





Πώς να κερδίζετε θεάσεις στο YouTube

Η σκηνοθέτιδα Celine Chasse στο ντοκιμαντέρ της «How to manipulate social media» έστησε ένα ψεύτικο μουσικό συγκρότημα αποτελούμενο από τέσσερις νέους ηθοποιούς-τραγουδιστές, άγνωστους στο ευρύ κοινό, που ανήκαν σε θεατρικές ομάδες του Παρισιού.

Ένας ηχολήπτης τους σκάρωσε μια μελωδία κι έτσι προέκυψε το τραγούδι «Ψεύτικοι φίλοι». Το ψεύτικο συγκρότημα έμαθε τα λόγια και τρεις ηχογραφήσεις ήταν αρκετές, για να το περάσουν στον υπολογιστή. Γύρισαν κι ένα βιντεοκλίπ στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς. Τα κοστούμια ήταν υποτυπώδη κι η χορογραφία αυτοσχέδια. Το μόνο που έμενε ήταν η επίσημη φωτογραφία του ψευδοσυγκροτήματος κι ένα όνομα. Το είπαν «Like us».

Το βιντεοκλίπ το ανέβασαν οι ίδιοι στο διαδίκτυο. Ήταν απλό και δεν κόστισε τίποτα. Λίγα κλικς κι ανέβηκε στο YouTube. Δημιούργησαν μια σελίδα στο Facebook κι ένα λογαριασμό στο Twitter.

Μια εβδομάδα αργότερα, απείχαν πολύ ακόμα από το να γίνουν διάσημοι. Είχαν πετύχει 18 κλικς στο YouTube και μόνο 3 φίλους στο Facebook. Τα ίδια και στο Twitter με δέκα εγγεγραμμένους μόνο. Οι «Like us» ξέμειναν από φήμη.

Στο διαδίκτυο όμως, ανακαλύπτουμε πως υπάρχουν λύσεις. Προσφέρονται εκατοντάδες σελίδες για να ανεβάσουν τη δημοτικότητά σας: «Τραβήξτε την προσοχή. Γίνετε διάσημος μέσω διαδικτύου. Δώστε άμεση ώθηση στα κοινωνικά σας δίκτυα». Σύμφωνα με τις προσφορές, αρκούσε να πληρωθούν 25.000 θεάσεις στο YouTube για 55 ευρώ, 1.000 ακόλουθοι στο Facebook για 19,90 ευρώ και 2.000 μέλη στο Twitter για 15,90 ευρώ.

Το συγκρότημα αποφάσισε να δοκιμάσει τις υπηρεσίες τους. Επικοινώνησε με ένα από τα site. Ζήτησαν αν ήταν δυνατόν να αποκτούσαν 500.000 θεάσεις. «500.000 άνετα. Κι ένα εκατομμύριο, αν θέλετε», ήταν η απάντηση. «Οι θεάσεις μας είναι εξασφαλισμένες». Συμφώνησαν για 500.000 θεάσεις σε μια βδομάδα έναντι 200 ευρώ. Η πληρωμή προκαταβλήθηκε διαδικτυακά.

Μετά από 72 ώρες, ο μετρητής του YouTube είχε ήδη πάρει φόρα: 220.000 θεάσεις. Κι επιπλέον γέμισαν διθυραμβικά σχόλια από θαυμαστές, που από τα ονόματά τους και τον τρόπο που έγραφαν δεν φαίνονταν για γάλλοι: «Θεέ μου! Σας λατρεύω», «Super like!», «Θέλω ν΄ακούσω κι άλλα»!


Αγορά likes για το Facebook

Ποιοι ήταν όμως αυτοί οι θαυμαστές; Θέλοντας να φτάσουν την εμπειρία ως το τέλος προσπάθησαν να μάθουν περισσότερα απευθυνόμενοι σε ένα ακόμα από τα sites που πουλάνε δημοτικότητα, ένα ηλεκτρονικό γραφείο μάρκετινγκ, που το διευθύνει ένας γάλλος. Η έδρα της επιχείρησής του, που ιδρύθηκε το 2012, βρίσκεται στην περιοχή του Παρισιού. Απασχολεί δέκα άτομα, τα οποία καθημερινά πωλούν δημοτικότητα σε ιδιώτες ή σε επιχειρήσεις.

Όπως τους εξήγησαν, ένας μουσικός παραγωγός θέλει 10.000 fans για να ενισχύσει τον καλλιτέχνη του. Να του δώσει κύρος στα μάτια των μεγάλων. Οι πιο αχόρταγοι είναι οι καλλιτέχνες γενικώς και μετά οι μικροί επιχειρηματίες που θέλουν να δείξουν ότι υπάρχουν κι ότι έχουν επιτυχία. 

Πελάτες μουσικοί με μηδενικούς θαυμαστές, χάρη στην επέμβαση της επιχείρησης αυτής μπορούν σε σύντομο χρονικό διάστημα να αποκτήσουν χιλιάδες διαδικτυακούς fans. Βασικά, το να αγοράζεις fans στο Facebook είναι απάτη. Μία από τις εκατοντάδες κοροϊδίες, που οργανώνει κάθε επιχείρηση για να ψήσει τον πελάτη. Η εταιρείες κάνουν τα πάντα για να τους εμπιστευτεί ο πελάτης. Δεν είναι καινούριο φαινόμενο. Μόνο το μέσον αλλάζει.

Μέσα σε δύο χρόνια η συγκεκριμένη επιχείρηση έχει πουλήσει 7.000.000 fans, 10.000.000 ακόλουθους και 27.000.000 θεάσεις σε γάλλους πελάτες.


Εμπόριο δημοτικότητας
από Πακιστάν, Μπαγκλαντές κ.ά.


Δεν παράγουν όμως οι ίδιοι τη δημοτικότητα. Την αγοράζουν. Η παραγωγή fans και ακόλουθων έχει μεταφερθεί σε άλλες χώρες. Έχουν προμηθευτές από χώρες, όπως για παράδειγμα το Πακιστάν, απΆ όπου τους στέλνουν χιλιάδες fans με πολύ χαμηλό κόστος. Εκεί, έχουν γίνει πολύ δυνατοί στον μάρκετινγκ δικτύωσης, ξέρουν να μαζεύουν κόσμο καλύτερα. Τέτοιες παραγγελίες παίρνουν 24 ώρες συνήθως.

Όπως υποσχέθηκαν οι προμηθευτές, μετά από μία εβδομάδα τα κλικς ξεπέρασαν τις 500.000 θεάσεις. Πατώντας στις στατιστικές διαπιστώνεται ότι οι Like Us έχουν μεγάλη πέραση στην Ουκρανία, την Ινδία, αλλά και το Μπαγκλαντές, την χώρα που ηγείται παγκοσμίως στο εμπόριο δημοτικότητας.





Η Ντάκα είναι η πρωτεύουσα του Μπαγκλαντές. Εδώ, ένας στους τρεις ζει κάτω από το επίπεδο της φτώχειας. Οι κάτοικοι της Ντάκα είναι φτωχοί, αλλά δικτυωμένοι. Από το 2011, που ήλθε το 3G στην χώρα τους, το εμπόριο δημοτικότητας έγινε πηγή εσόδων για αρκετούς μπαγκαντεσιανούς.

Στο πανεπιστήμιο της Ντάκα, στην τάξη της Πληροφορικής μαθαίνουν να χειρίζονται λογισμικά, όπως παντού αλλού. Στο περιθώριο των μαθημάτων όμως, οι φοιτητές έχουν μια άλλη δραστηριότητα. Η μισή τάξη χρηματοδοτεί τις σπουδές της με αυτό το εμπόριο.

Ο Ρόις, 23 ετών είναι ένας από αυτούς. Το βράδυ μετά το μάθημα, κατασκευάζει δημοτικότητα στο διαδίκτυο. Μοιράζεται ένα διαμέρισμα τριών δωματίων με άλλους οκτώ φοιτητές της Πληροφορικής. Είναι όλοι φανατικοί θεατές του κρίκετ, του εθνικού τους σπορ.

Ο Ρόις και οι φίλοι του κατάγονται από τη βόρεια Βεγγάλη. Εκεί είναι όλοι αγρότες, όπως και ο πατέρας του Ρόϊς. Η μητέρα του είναι νοικοκυρά. Τον έστειλαν για να σπουδάσει. Το βράδυ πιάνουν όλοι δουλειά μπροστά στους υπολογιστές. Τον υπολογιστή στον Ρόις του τον χάρισαν οι γονείς του το 2008. Από τότε δεν μπορεί χωρίς αυτόν. Του αφιερώνει περισσότερη ώρα από αυτήν που αφιερώνει στον ύπνο, στις σπουδές ή στην παρέα με τους φίλους του. Είναι μπροστά στην οθόνη 12 με 13 ώρες το ελάχιστο.

Ο Ρόις και οι φίλοι του παράγουν εκατομμύρια fans στο διαδίκτυο. Πώς το κάνουν ακριβώς; Ο Ρόϊς διαθέτει καμιά δεκαριά σελίδες στο Facebook και τις τροφοδοτεί καθημερινά με άρθρα και βίντεο. Η κάθε μία είναι αφιερωμένη σε ένα αγαπητό θέμα στο Μπαγκλαντές. Οι παίκτες του κρίκετ, οι γάμοι των διάσημων της χώρας, οι εφηβικοί έρωτες. Τα μέλη του στο Μπαγκλαντές, είναι εκατοντάδες χιλιάδες. Μέσω Facebook έχει δίκτυο τριών εκατομμυρίων φίλων. Μπορεί να παράγει δέκα, είκοσι ή ακόμη και 100.000 fans. Από αυτά τα τρία εκατομμύρια χρηστών παίρνει όσους θέλει αυθαίρετα και δωρεάν και προμηθεύει fans στους πελάτες του.

Του ζήτησαν να δοκιμάσουν τη μέθοδό του για να δώσουν ώθηση στο Facebook της μπάντας. Προς το παρόν είχαν μόνο τρεις fans. Ο Ρόις υποσχέθηκε ένα εκατομμύριο.

Για ξεκίνημα στέλνει ένα μήνυμα από την σελίδα του για το κρίκετ: «Γειά σας φίλοι μου. Κάντε like σε αυτήν την σελίδα». Όταν πατάνε like, γίνονται fans στο Facebook. Τους παρακινεί να δηλώσουν θαυμαστές της σελίδας. Αρκετοί από αυτούς θα πατήσουν like. Ο Ρόις υποστηρίζει ότι η τεχνική του πιάνει πάντα. Οι μπαγκλαντεσιανοί πατάνε like εύκολα, γιατί τους αρέσουν όλα. Τα σπορ, οι μηχανές, τα ανταλλακτικά.

Σε λίγες μόνο ώρες το συγκρότημα είχε πάνω από 1.000 fans από το Μπαγκλαντές.

Τα κλικς επιτρέπουν στον Ρόις και τους συγκατοίκους του να κερδίζουν 200 δολάρια τον μήνα. Τρεις φορές, ο μέσος μηνιαίος μισθός. Αυτήν την στιγμή ο Ρόις έχει εννέα πελάτες διεθνώς. Δουλεύει αποκλειστικά για αυτούς. Είναι στις ΗΠΑ, στην Αγγλία και την Αυστραλία. Μεταξύ τους ένας αμερικάνος έμπορος μηχανών, ένας κτηματομεσίτης από το Μέριλαντ και στην Αγγλία ένας με μαγαζί αθλητικών ειδών. Προφανώς, τον απασχολεί η δημοτικότητά του. Μάλλον όμως δεν θα θέλουν πέδιλα του σκι οι fans στο Μπαγκλαντές.

Δεν έχει σημασία που τα likes δεν είναι από την Αμερική, την Αγγλία ή την Αυστραλία. Οι καταναλωτές των πελατών τους δεν ξέρουν από πού είναι. Θα δουν απλώς, πολλά likes. Εκατομμύρια. Δεν έχει καμία σημασία η προέλευση. Γι αυτό ζητούν την βοήθειά του επιχειρήσεις απΆ όλο τον κόσμο.  Ο Ρόϊς πουλάει 10 ευρώ τα 1.000 likes.


Λογισμικό παραγωγής likes και views


Στην Ντάκα βρίσκεις και πιο φθηνές χρεώσεις. Αυτοί που τις προτείνουν δεν θέλουν προβολή. Ένας από αυτούς είναι ο Ιμπραήμ. Είναι 19 ετών, μαθητής λυκείου. Προτείνει αχτύπητες τιμές: 4 ευρώ για 1.000 likes στο Facebook και 8 ευρώ για 10.000 θεάσεις στο YouTube. Δέκα φορές φθηνότερα από τον Ρόις και δέκα φορές πιο γρήγορα.

Η μέθοδός του: Έχει ένα λογισμικό, που γεννάει likes και θεάσεις. Αντίθετα από τον Ρόις, ο Ιμπραήμ δεν παίρνει κλικς από κανέναν. Έχει ένα ρομπότ αριθμητικού ελέγχου. Συνδέεται με το YouTube και συνδέει το λογισμικό. Η αρχή του είναι απλή. Φτιάχνει φανταστικές αριθμητικές ταυτότητες, που ανοίγουν αυτόματα το βίντεο στο YouTube και γεννούν χιλιάδες likes και θεάσεις. Μόνο όταν τα δίκτυα αλλάζουν όρους χρήσης, μπορεί να κολλήσει λίγο και να μπλοκάρει το λογισμικό για κάποιες μέρες. Με το πάτημα ενός κουμπιού παράγει 10.000 θεάσεις από πλαστούς χρήστες.

Αυτοί οι χειρισμοί απαγορεύονται από τα κοινωνικά δίκτυα. Το YouTube ορίζει στους όρους χρήσης: «Αποδέχεσθε ότι δεν θα χρησιμοποιείτε ή προωθείτε αυτοματοποιημένα συστήματα. Πιο ειδικά, ρομπότ». Στο Twitter οι χρήστες προειδοποιούνται: «Αν πουλάτε ή αγοράζετε εγγεγραμμένους κινδυνεύετε από οριστική αποβολή από το σύστημα
». Κι όμως, στο Twitter για παράδειγμα, όπως έδειξε μελέτη εξειδικευμένης εταιρείας, κινούνται 260 εκατομμύρια ευρώ από πλαστούς χρήστες.





Χειραγώγηση των social media
από πολιτικούς


Οι πολιτικοί λατρεύουν το Twitter. Πιστεύεται ότι κάποιοι αγοράζουν δημοτικότητα. Ένας ραδιοφωνικός  σταθμός στο Παρίσι δημιούργησε τις προάλλες έναν ιστότοπο για την παρουσία των πολιτικών στα μέσα δικτύωσης. Συντάκτες του σταθμού παρακολουθούν στενά τα Facebook και τα Twitter των πολιτικών. Παρακολουθούν  πολλούς. Οι σελίδες εναλλάσσονται όλη μέρα κι έτσι βλέπουν συνεχώς τι κυκλοφορεί. Σκοπός τους είναι να βλέπουν τα νέα και τις διαφωνίες, αλλά και να ξεμπροστιάζουν όσους φουσκώνουν τεχνητά τα νούμερα.

Ένας σύμβουλος του πρώην προέδρου Φρανσουά Ολλάντ ήταν ο Φαουζί Λαμνταουί. Ο λογαριασμός αυτού του ανθρώπου του παρασκηνίου φαινόταν ύποπτος. Από τους ακολούθους του κι από τα μέλη του πολλοί δήλωναν ότι δεν μιλούσαν καν γαλλικά. Παράξενο για κάποιον, που είναι ελάχιστα γνωστός εκτός Γαλλίας.

Ερευνώντας οι δημοσιογράφοι ανακάλυψαν ότι τον Ιανουάριο γράφτηκαν ταυτόχρονα 40.000 άτομα στο Twitter του συμβούλου. Αν ο Λαμνταουί αγόρασε πραγματικά ακολούθους θα πίστευε ότι αυτό θα τον έκανε πιο δημοφιλή και θα του προσέδιδε ισχύ στο διαδίκτυο. Τον ρώτησαν, αλλά ο ίδιος ασφαλώς αρνήθηκε ότι είχε κάνει χειραγώγηση.

Νωρίτερα, το 2012, είχε εντοπισθεί ένα κορυφαίο στέλεχος της Δεξιάς, η Ναντίν Μορανό, βάσει ενός γραφήματος του αριθμού των μελών στη σελίδα της πρώην υπουργού. Χωρίς καμιά δημοσιότητα, στο τέλος του καλοκαιριού του 2012, οι ακόλουθοί της αυξήθηκαν μέσα σε τρεις μέρες κατά 50%. Η Μορανό αρνήθηκε ότι είχε κάνει κάτι γιά αυτό. Μια βδομάδα μετά, ο λογαριαμός της επέστρεψε στο κανονικό.

Πρόσφατα, έγινε πάλι το ίδιο σενάριο με μια υποψήφια στις δημοτικές εκλογές του Παρισιού. Η Ροξάν Νεκόρτ, υποψήφια των συντηρητικών στο 18ο διαμέρισμα, είχε μια αριθμητική έκρηξη μόλις έθεσε υποψηφιότητα. 35.000 ακόλουθοι είναι υπερβολικά πολλοί για το βεληνεκές της. Χρονικά, η εκρηκτική αύξηση στον αριθμό συνέπεσε περίπου με τη δήλωση της υποψηφιότητάς της. Ύποπτη σύμπτωση.

¶λλο εικονική δημοτικότητα κι άλλο πραγματική. Παρά τους 35.000 ακόλουθους στο Twitter, η Ροξάν Ντεκόρτ μάζεψε μόνο 2.000 ψήφους στις δημοτικές εκλογές.


Χειραγώγηση των social media
από καλλιτέχνες της μουσικής


Πρόσφατα η Lady Gaga βρέθηκε στο στόχαστρο όλων. Εξαπατούσε τους θαυμαστές της για πιο πολλή θέαση. Το νέο της single, Applause, είχε εκατομμύρια θεάσεις. Κι όμως, έκανε απάτη στο YouTube για να φουσκώσει τους αριθμούς. Όλα ξεκίνησαν με το ανέβασμα του κλιπ για το Applause. Μέσα σε μια βδομάδα είχε δεκατέσσερα εκατομμύρια θεάσεις. Καλό αυτό, αλλά ήταν δύο εκατομμύρια κάτω από τη μεγάλη της αντίπαλο. Η Katy Perry είχε δεκαέξι εκατομμύρια θεάσεις.

H Gaga και το περιβάλλον της δεν ανέχονταν τη διαφορά. Ένα είναι σίγουρο. Λίγες μέρες μετά, οι fans της σταρ πήραν μια περίεργη εντολή. Τις λεπτομέρειες, τις δίνει ο Μαρκ, ένας φοιτητής στο πανεπιστήμιο του Μπροντγουέι. Είναι από αυτούς που ανέβασαν τον μετρητή της Lady Gaga. Ο Mark ανήκει στο πιο πιστό φαν κλαμπ της τραγουδίστριας. Τους αποκαλούν «τα τερατάκια». Εξυμνεί με μηνύματα και tweets την αγαπημένη του σταρ καθημερινά.

Τον περασμένο Αύγουστο, ο Μαρκ κι οι 40.000.000 θαυμαστές της Gaga έλαβαν αυτό το tweet από τον επίσημο λογαριασμό του ειδώλου: «Αντιγράψτε τον σύνδεσμο και πατήστε το play». Ήταν ένας σύνδεσμος για το τελευταίο της σινγκλ, το Applause. Εκπλαγήκαν που πήραν ένα τέτοιο tweet. Δεν είχε ξαναστείλει η Gaga μήνυμα για κλιπ. Αναρωτιούνταν γιατί το έκανε. Την ενδιέφεραν τόσο οι θεάσεις; Μπορούσε να ήταν και λάθος, αλλά βοήθησαν να μπει το κλιπ της πρώτο στο YouTube.

Εκ πρώτης όψεως, τίποτε το επιλήψιμο. Μόνο που ο σύνδεσμος ήταν«πειραγμένος». Κάθε κλικ πάνω του προκαλούσε όχι μία, αλλά 150 θεάσεις. Η λαθροχειρία αποκαλύφθηκε από τον αμερικάνικο μουσικό Τύπο. Αντιμέτωπο με το σκάνδαλο το Youtube ακύρωσε εκατομμύρια πλαστές θεάσεις της τραγουδίστριας.

Μπορούν τα μέσα δικτύωσης να αντιμετωπίσουν τους απατεώνες που θέτουν σε αμφισβήτηση τη φερεγγυότητά τους; Το ερώτημα είναι λογικό, αλλά το Youtube και το  Facebook αρνούνται να δώσουν διευκρινίσεις. Μόνο ένας εκπρόσωπος του Twitter στη Γαλλία δήλωσε: «Είναι το παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι. Οι κακόβουλοι χρήστες βρίσκουν πάντα εργαλεία, ώστε να κάνουν ανάρμοστο εμπόριο, τα οποία είναι όλο και πιο δύσκολο να εντοπίσεις. Εμείς αγωνιζόμαστε και ανανεωνόμαστε συνεχώς προσπαθώντας να βγούμε μπροστά. Είναι περίπλοκο. Έχουμε μάχη με αυτές τις επιχειρήσεις. Στις ΗΠΑ πετύχαμε την  αναγνώριση ότι μας δυσφημούν ως κλάδο και τους έκλεισε το κράτος. Δεν θέλουμε να βγαίνουμε στα Μέσα όμως, γιατί θα αναδιπλωθούν και θα είναι ακόμη χειρότερα μετά». Πρόσφατα, κατάφεραν να καταδικαστούν πέντε εταιρείες στο Σαν Φρανσίσκο που πουλούσαν πλαστούς ακόλουθους.


Οδηγίες για επιτυχή εξαπάτηση


Στο Παρίσι όμως, την εταιρεία που πουλάει fans και θεάσεις, μετά από δύο χρόνια δραστηριότητας κανείς δεν έχει ενοχλήσει. Ξέρουν να ξεγελάνε τα μέτρα ασφαλείας των κολοσσών του ιστού.

Πρώτος κανόνας: να μην ξεπερνούν τα ψεύτικα προφίλ το 30%. Σε μια σελίδα με 10.000 fans συμβουλεύν να μην αγοράζει κάποιος πάνω από 3.000, γιατί μετά αρχίζει να υπάρχει κίνδυνος να σε υποψιαστούν. Οι «Like Us» έκαναν ένα λάθος αρχαρίων: οι 500.000 θεάσεις μέσα σε μια μέρα τράβηξαν την προσοχή του Youtube. Ένα μήνα μετά, το βίντεο απενεργοποιήθηκε. Έτσι, τέλειωσε η καριέρα του ψευδοσυγκροτήματος.





Και οι bloggers εξαπατούν

Στο διαδίκτυο εκτός από το να πουλάνε αριθμούς, υπάρχει και η παραπλάνηση μέσω του περιεχομένου. Αυτό προσπαθούν να κάνουν κάποιες μάρκες μέσω των μικρών σταρ του διαδικτύου. Οι διάσημες-άσημες του διαδικτύου είναι αληθινά δημοφιλείς. Είναι αυτές που ονομάζονται Youtubers. Κοπέλες με blogs συμβουλών για μακιγιάζ, χτενίσματα, ντύσιμο. Αυτά τα ερασιτεχνικά, θεματικά βίντεο έχουν μεγάλη επιρροή. Ένας καταναλωτής στους τρεις ενημερώνεται από τα blogs πριν κάνει κάποια αγορά. Πίσω από αυτά τα πρόσωπα όμως, μπορεί να κρύβονται οι εταιρείες.

Λίγα χιλιόμετρα έξω από το Ανζέ της Γαλλίας μένει μαζί με τους γονείς της μια Youtuber, μια φοιτήτρια 21 ετών, η Μαντισόν. Έχει ένα blog δύο χρόνια. Έχει πάθος με τη μόδα και το μακιγιάζ. Μια φορά την εβδομάδα κάνει το δωμάτιό της, στούντιο. Γυρίζει μόνη της και ανεβάζει στο blog της βίντεο haul. Haul είναι τα βίντεο όπου δείχνουν τις τελευταίες τους αγορές. Στη Μαντισόν άρεσε πολύ ένα μαγαζί στο πρόσφατο ταξίδι της στο Παρίσι. Βρήκε κάτι ωραία ροζ παπούτσια μόνο επτά ευρώ. Πάμφηνα για παπούτσια. Αγόρασε τα ρούχα της με το χαρτζιλίκι της. Κι όλα αυτά τα έφτιαξε σε βίντεο και τα παρουσίασε στο blog της.

Συνδρομητές της είναι κυρίως, νέα κορίτσια. Μεταξύ 14 και 17 ετών περίπου. Το blog της έχει δεκάδες χιλιάδες μέλη. Έφιαξε δικό της κανάλι στο Youtube πριν μερικούς μήνες κι έχει ήδη 57.000 μέλη. Κάποια βίντεό της ξεπερνούν τις 100.000 θεάσεις. Μια επιτυχία, που δεν θα περνούσε απαρατήρητη από τις εταιρείες. Εδώ και κάποιους μήνες της χαρίζουν προϊόντα, για να τα δοκιμάζει στα βίντεο. Την έχουν προσεγγίσει οι μεγαλύτερες εταιρείες καλλυντικών. Μέσω αυτής, οι εταιρείες απευθύνονται στο κοινό που τις ενδιαφέρει. Τις νέες κοπέλες.

Η Μαντισόν δεν είναι αδαής. Ξέρει ότι τα βίντεό της έχουν διαφημιστική αξία. Πρόσφατα την προσέγγισε μια φίρμα με προϊόντα για τα μαλλιά. Της πρότειναν 700 ευρώ. Θα έκανε το ίδιο που έκανε πριν χωρίς λεφτά. Δεν έγινε πλούσια βέβαια, αλλά από το blog και το κανάλι της, βγάζει 200 ευρώ τον μήνα από διαφημίσεις.

Η δημοφιλία της δεν ενδιαφέρει μόνο τις εταιρείες καλλυντικών. Για παράδειγμα, σε κάποιο κείμενο πληρώνεται για ένα σύνδεσμο κάποιου μεσιτικού γραφείου. Μια πρακτική καθΆ όλα νόμιμη αν αναφέρεις ότι είναι διαφήμιση. Γι αυτό πληρώθηκε γύρω στα 70 ευρώ. Καλά είναι, για να γράψει απλά έναν σύνδεσμο. Δεν έχει αναφέρει όμως καθόλου ότι πρόκειται για διαφήμιση. ΑπΆ ότι λέει η ίδια δεν της φάνηκε ότι ενδιέφερε κανέναν το γεγονός ότι πληρώθηκε για να το πει αυτό.

Δεν είναι απάτη όμως να πληρώνεται, για να προβάλλει προϊόντα χωρίς να λέει ότι είναι διαφήμιση; Η Μαντισόν δεν γνωρίζει ακριβώς πού παύει να είναι ανεξάρτητη blogger και πού γίνεται διαφημίστρια.

Ένας ειδικός στο Εμπορικό Δίκαιο, ο δικηγόρος Μπαρμπρί, θεωρεί ότι πρόκειται όντως για διαφημίσεις και υπάχρουν νομικά θέματα: «Είναι υποχρεωτικό να υπάρχει διαφάνεια. Όταν χρησιμοποιούνται μηχανισμοί αδιαφάνειας υπάρχει εξαπάτηση και ως πράξη είναι ποινικό αδίκημα. Αυτό μπορεί να σημαίνει φυλάκιση ή πρόστιμο. Οι συνέπειες που υπάρχουν, οικονομικές ή άλλες, δεν είναι αμεληταίες».

Υπάρχουν και ασυνείδητοι bloggers και οι εταιρείες, δεν διστάζουν να τους βάλουν να εξαπατήσουν τους αναγνώστες τους. Αυτή την κακή εμπειρία είχε πρόσφατα η Μαρί, μια εκπαιδευτικός στο Μετς, που διατηρεί ένα blog για μαμάδες. Κούνιες, καροτσάκια, μπιμπερό. Τα βαθμολογεί όλα. Την ακολουθούν καθημερινά 2.000 γονείς. Πολλές φορές γράφει για συγκεκριμένες μάρκες. Είναι αυτά που ονομάζονται «άρθρα με χορηγία». Ανάλογα με το μέγεθος του άρθρου παίρνει από 50 μέχρι 500 ευρώ.

Πριν λίγο καιρό ανέβασε ένα γράμμα για τις διακοπές με παιδιά σε ένα κλαμπ διακοπών. Το άρθρο είχε χορηγό και αναφερόταν πάνω-πάνω. Ο αναγνώστης γνώριζε ότι θα διάβαζε κάτι, για το οποίο είχε πληρωθεί.

Ορισμένες εταιρείες όμως είναι αδίστακτες. Τις προάλλες την είχε  προσεγγίσει μια μεγάλη εταιρεία διαδικτυακού εμπορίου, μια ιστοσελίδα που πουλάει ρούχα στο διαδίκτυο με ετήσιο κύκλο εργασιών πάνω από ένα δις ευρώ. Έκαναν στην blogger μια εντυπωσιακή πρόταση. Της ζήτησαν να γράψει ένα άρθρο για αυτούς επί πληρωμή. Ανέφεραν και το ποσό. Ήθελαν όμως να μην φαίνεται ότι χρηματοδοτήθηκε από χορηγό. Το μήνυμα το έλεγε ξεκάθαρα: «Δεν επιθυμούμε καμία αναφορά περί χορηγίας ή συνεργασίας. Ο όρος είναι υποχρεωτικός».

Τέτοια μηνύματα ωθούν τους bloggers στην παρανομία. Ύστερα από δημοσιογραφική έρευνα, βρέθηκαν πολλά άρθρα ειδικά για αυτήν την εταιρεία σε πολλά blogs. Πουθενά όμως δεν αναφερόταν ότι ήταν άρθρα με χορηγία.





Ψεύτικα προφίλ για δυσφήμιση

Κάποιες εταιρείες δεν διστάζουν να πάνε ακόμα πάρα πέρα. Χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να υποσκάψουν τους ανταγωνιστές. Αυτό έγινε και στο Βιρύ-Σατιγιόν, προάστιο του Παρισιού. Στόχος ένας εκλεγμένος περιφερειακός σύμβουλος, ο Γκαμπριέλ Αμάρ με το πολύ φιλόδοξο σχέδιο ενός νέου εργοστασίου διανομής πόσιμου νερού για την τροφοδοσία τεσσάρων κοινοτήτων. Παλιότερα, αυτό το έκανε μια ιδιωτική εταιρεία.

Το εργοστάσιο που έφτιαξε και διευθύνει η τοπική αυτοδιοίκηση, κόντεψε να μην γίνει καθόλου. Ο Γκαμπριέλ Αμάρ άρχισε να δέχεται ενοχλήσεις πριν από το 2011, όταν ανακοίνωσε την κατασκευή του. Λίγο μετά, εμφανίστηκαν ένα blog κι ένας λογαριασμός Twitter. Τα διαχειριζόταν ένας μυστηριώδης κάτοικος του Βιρύ-Σατιγιόν, που κόλλησε το μικρόβιο της Οικολογίας. Αρχικά, ο Γκαμπριέλ Αμάρ, δεν έδωσε σημασία: «Κάθε τόσο έλεγαν ότι θα διανέμουμε ακαθαρισίες στις βρύσες των καταναλωτών. Το είδα, αλλά είπα ότι είναι άθλια αντιπολίτευση κι ένας “πεφωτισμένος” λέει ό,τι του κατέβει».

Ο blogger είχε το ψευδώνυμο «Φύση του Βιρύ». Στα άρθρα του έφτασε να λέει ότι ο Αμάρ έθετε την υγεία των συμπολιτών του σε κίνδυνο: «Όπως σας έχω υπογραμμίσει ήδη, κινδυνεύουν οι έγκυες και τα μικρά παιδιά».

Ήταν αδύνατον να βρει ποιος κρυβόταν πίσω από τις επιθέσεις. Τελικά, ένα χρόνο αργότερα, μια εφημερίδα αποκάλυψε ότι το blog το κατεύθυνε ένας κολοσσός της ύδρευσης, μια μεγάλη εταιρεία. Είχαν συνάψει μυστική συμφωνία με μια εταιρεία επικοινωνίας, η οποία έστησε το blog για να αμαυρώσει κατά παραγγελία το όνομα του Γκαμπριέλ Αμάρ. Η εταιρεία δεν φαινόταν πουθενά. Κρυβόταν πίσω από έναν ανύπαρκτο πολίτη. Η αμοιβή ορίστηκε στα 65.000 ευρώ συν 45.000 ευρώ μπόνους αν ανατρέπονταν τα σχέδια του κ. Αμάρ.

Ο Γκαμπριέλ Αμάρ, έχει κάνει πλέον μήνυση στην εταιρεία για χειραγώγηση της κοινής γνώμης. Η εταιρεία ανταπάντησε με μήνυση για συκοφαντική δυσφήμηση.


Επίλογος


Είναι δύσκολο για τους χρήστες να καταλάβουν ποιοι τους χειραγωγούν από τα μέσα δικτύωσης.

Η μόνη βεβαιότητα είναι ότι όση ώρα κάνατε για να διαβάσετε αυτό το άρθρο έχουν ανέβει χιλιάδες ώρες βίντεο στο Youtube κι έχουν πατηθεί εκατομμύρια likes στο Facebook, χειραγωγημένα ή μη.




 
Σημείωση:
Δείτε το ντοκιμαντέρ της Celine Chasse:
«How to manipulate social media»,
στο οποίο βασίστηκε το παραπάνω άρθρο.
 



 
Επιστροφή Επιστροφή στην κορυφή


ΣΧΟΛΙΑ



Ανώνυμος 42963 έγραψε...
Πολύ προχώ αυτά που διαβάζω. Δεν κάνετε και ένα άρθρο «γιατί πηγαίνω στο σούπερ μάρκετ και αγοράζω και περιττά πράγματα»;
26.05.2017, 00:05:59





Ανώνυμος 42970 έγραψε...

Οι τιμές που αναφέρονται στο άρθρο ακούγονται πραγματικές. Π.χ. αναφέρεται ότι ο τύπος από το Μπαγκλαντές πουλάει 500.000 views για 200 ευρώ ή 200 ευρώ το μήνα για τους youtubers και τα κλικς, like κ.λπ. Ακούγονται και μεγαλύτερες τιμές, αλλά μην τα πολυπιστεύετε. Εξάλλου όπως αναφέρει και η σκηνοθέτιδα το youtube της απενεργοποίησε τελικά το βίντεο. Δείτε εδώ τί λένε γνωστοί έλληνες youtubers για τα έσοδά τους από το διαδίκτυο:
https://www.youtube.com/watch?v=Ak4Mr0zDc08
https://www.youtube.com/watch?v=XsSzOR_WjI0

26.05.2017, 12:09:15





Bielidopoulos έγραψε...

Το σχόλιο 42970 δικό μου. Στο δεύτερο βίντεο ο τύπος αναλύει με ποιο τρόπο το youtube πληρώνει τους youtubers.

Θα ήθελα να θίξω ένα σχετικό θέμα που έχει γίνει κυρίως στο εξωτερικό μεγάλο πρόβλημα και μάστιγα σε σημείο να λαμβάνονται έκτακτα μέτρα: fake news (ψευδείς ειδήσεις).

"Τα bots, οι ψεύτικοι λογαριασμοί στα κοινωνικά δίκτυα, και η προώθηση των ψευδών ειδήσεων που επηρεάζουν ακόμη και τα εκλογικά αποτελέσματα."
"Το ερώτημα που ανακύπτει είναι πώς καταφέρνουν μη επαληθευμένες ειδήσεις να έχουν τόσο μεγάλη απήχηση σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Το μυστικό είναι τα bots. Πρόκειται για εκατοντάδες ψεύτικα προφίλ τα οποία αναπαράγουν μια είδηση κάνοντάς την να φαίνεται πολύ πιο δημοφιλής από ό,τι είναι στην πραγματικότητα. Τα bots προγραμματίζονται ώστε να κοινοποιούν αυτομάτως ένα συγκεκριμένο μήνυμα ή άρθρο. Με τον τρόπο αυτό, τα μέσα μπορεί να ξεγελαστούν από τα bots καθώς έχει καθιερωθεί η αξιολόγηση των άρθρων σύμφωνα με τον αριθμό των likes ή των tweets. Τα αλγοριθμικά σχεδιασμένα υπολογιστικά προγράμματα που ελέγχουν τα bots έχουν προκαλέσει πολλές συζητήσεις παγκοσμίως. Σύμφωνα με την Deutsche Welle, η χρήση τέτοιων λογισμικών απειλεί να υπονομεύσει την πολιτική δυναμική των μέσων κοινωνικής ενημέρωσης. «Οι ιστορίες είναι ψεύτικες αλλά οι συνέπειές τους είναι πραγματικές» τονίζει ο ανταποκριτής του CBS, Σκοτ Πέλεϊ. Πρόσφατα, το Facebook επιθυμώντας να καταπολεμήσει τα «fake news» εγκαινίασε μια πλατφόρμα, με νέα εργαλεία, προκειμένου οι χρήστες να μπορούν να επισημαίνουν μια ψευδή ιστορία που εμφανίζεται ως είδηση στο χρονολόγιό τους. Παράλληλα η γερμανική κυβέρνηση, υπό τον φόβο να βιώσει στις επερχόμενες εκλογές παρόμοια γεγονότα με εκείνα των αμερικανικών, ιδρύει ένα νέο τμήμα στο υπουργείο Εσωτερικών, το «Κέντρο άμυνας εναντίον της παραπληροφόρησης»."
http://www.tovima.gr/media/article/?aid=870918

Οι σουηδικές και νορβηγικές εφημερίδες ανακοίνωσαν ότι από φέτος θα σταματήσουν να δημοσιεύουν πρωταπριλιάτικα αστεία, προκειμένου να μην συμβάλουν με τον τρόπο αυτό στη διάδοση ψευδών ειδήσεων.
http://news.in.gr/world/article/?aid=1500137006

O συνιδρυτής της Wikipedia Τζίμι Oυέιλς ανακοίνωσε ότι ετοιμάζει υπηρεσία ειδήσεων που θα συνδυάζει το έργο έμπειρων δημοσιογράφων και εθελοντών. Το Wikitribune, δωρεάν και χωρίς διαφημίσεις, θα προσφέρει «αντικειμενικά και ουδέτερα» δημοσιεύματα που θα συμβάλουν στην καταπολέμηση του φαινομένου των «ψευδών ειδήσεων».
http://news.in.gr/science-technology/article/?aid=1500140908

26.05.2017, 12:24:42





Bielidopoulos έγραψε...

Παράδειγμα ψευδούς είδησης με στόχο την αύξηση της επισκεψιμότητας και την λεγόμενη "κλικοθηρία":
http://ellinikahoaxes.gr/2017/05/25/agria-dolofonia-17chronis-sti-thessaloniki-tis-piran-ola-ta-organa/

26.05.2017, 12:53:21





Ανώνυμος 42978 έγραψε...
Δεν θέλω να χαρακτηρίσω τον «έξυπνο;» που σκέφτηκε να εφαρμόσει το λεγόμενο... coitus interruptus (*) ROLL UP στην αριστερή (geia sou Aleksis... hahaha!) στήλη, που ενοχλεί βάναυσα την περιφερειακή όραση κάποιου (σ.σ. ενδεχομένως και που πάσχει από γλαύκωμα!) όταν διαβάζει το κύριο άρθρο στο κέντρο της σελίδας, με την επίσης «πονηριά» αναγκαστικής συμπαράσυρσης της κυλιόμενης αριστερής στήλης με την κεντρική, όταν πας να κάνεις μεγέθυνση (Ctrl και +) για ν' αποφύγεις (φευ!) την ενόχληση ο καψερός! Αν τα clicking robots είναι αμαρτία, αυτό που προσωπικά μ' ενοχλεί εδώ στο διάβασμα (και δεν πάσχω από γλαύκωμα, ευτυχώς!), τι είναι βρε παιδιά και τι ακριβώς θέλει να πετύχει στα ματάκια μας ο «σαδιστικός σχεδιαστής»· μήπως, τίποτα μελλοντικούς πελάτες για medicinal marijuana... χαχαχα!; Βάλτε τουλάχιστον κάποια προειδοποίηση, όπως βάζει το MTV σε μερικά βίντεο κλιπ ότι δλδ... τα «στροβοσκοπικά φώτα» ή/και τα ταχέως «εναλλασσόμενα καρεδάκια» στην οθόνη σας, ενδέχεται να προκαλέσουν επιληπτικές κρίσεις!!!

(*) tgamsan tmanat (νεοελλ.)
26.05.2017, 15:31:19





Bielidopoulos έγραψε...

Όποιος διαχειρίζεται τον ιστότοπο donaldtrumpsucks.com (Ο Ντόναλντ Τραμπ είναι αηδία, σε ελεύθερη μετάφραση) θα πρέπει πραγματικά να μισεί τον Ντόναλντ Τραμπ, έτσι δεν είναι; Και όμως, οι διευθύνσεις αυτές είναι του ιδίου. Το ίδιο συμβαίνει και για το no2trump.com (Όχι στον Τραμπ), trumpmustgo.com (Ο Τραμπ πρέπει να φύγει) και δεκάδες άλλες διευθύνσεις στο διαδίκτυο που ακούγονται σαν να κατακρίνουν σφοδρά τον δισεκατομμυριούχο υποψήφιο των Ρεπουμπλικανών για την προεδρία, τα επιχειρηματικά ενδιαφέροντά του ή τις πολιτικές του προσδοκίες. Τι σχέση μπορεί να έχει ο Τραμπ με τέτοια προσβλητικά διαδικτυακά ονόματα χώρου (domains); Η απάντηση είναι εύκολη - για να βεβαιωθεί ότι οι επικριτές και οι αντίπαλοί του δεν μπορούν να τα έχουν.
Είναι συνηθισμένο για επιχειρήσεις και γνωστές προσωπικότητες να κατοχυρώνουν και να διατηρούν διαδικτυακές διευθύνσεις που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τις χλευάσουν ή να τις επιτεθούν. Ο γίγαντας καλωδιακής τηλεόρασης Comcast έχει υπό την ιδιοκτησία του το όνομα ihatecomcast.com (Μισώ την Comcast) ενώ η τηλεφωνική εταιρεία Verizon το verizonsucks.com (Η Verizon είναι αηδία). Τα πανεπιστήμια στις ΗΠΑ συνηθίζουν να αγοράζουν εκδοχές του ονόματός των που λήγουν σε .xxx ώστε να μην πέσουν στα χέρια πορνογράφων και η αθλητική οργάνωση των ομάδων μπέιζμπολ της Αμερικής (Major League Baseball) έχει κατοχυρώσει τα ονόματα διάφορων ομάδων με κατάληξη σε .sex. «Τα ονόματα δικτυακών χώρων είναι φτηνά» εξηγεί η ειδικός branding Ρεμπέκα Λιμπ. «Το να κάνεις διορθωτικές κινήσεις όταν κάποιος αγοράσει μια διεύθυνση και κάνει κάτι κακό με αυτήν, αυτό είναι που κοστίζει».
Ο Μπράιαν Λαμ, φοιτητής λογισμικού υπολογιστών στο Σέιντ Λούις, ξόδεψε 9 δολάρια (8 ευρώ) για να κατοχυρώσει το votefortrumppence.com (Ψηφίστε τον Τραμπ και τον Πενς). Μετά ανάρτησε μια φωτογραφία του που τον δείχνει να κάνει μια άσεμνη χειρονομία στο φακό, πάνω από τις λέξεις «Πλάκα κάνω».
http://news.in.gr/features/article/?aid=1500112050

27.05.2017, 17:51:51






ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ



Υπολειπόμενοι χαρακτήρες

Κωδικός ασφαλείας:

7+1=





ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ


Από: (ηλεκτρονική διεύθυνση)


Προς: (ηλεκτρονική διεύθυνση)


Σημείωση: (προαιρετικό)

0 χαρακτήρες γράψατε και απομένουν 255.

Αποστολή

Αναζήτηση σε:


Αποστολή

 




FreeInquiry© 2013
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ
ΔΙΑΚΟΠΕΣ




Διαβάστε περισσότερα
 
ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ
ΒΙΒΛΙΑ ΔΩΡΕΑΝ



Διαβάστε περισσότερα
 
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ
ΜΑΖΙ ΜΑΣ



Στείλτε μας τα μηνύματά σας
στη διεύθυνση: info@freeinquiry.gr

 
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΟ



 
THE
FREEINQUIRY.GR
BAND

 

 

 

 

 

 

 

 


 
ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΛΟΣ



Για να ενημερώνεστε online
για όλες τις νέες αναρτήσεις
άρθρων της «Ελεύθερης Έρευνας».

Διαβάστε περισσότερα
 
 

  

  

 
 

 

 
 



240 σελίδες
έκδ. «Δρόμων», Αθήνα, 2016

Διαβάστε περισσότερα




64 σελίδες
έκδ. «Ελεύθερη Έρευνα»,
Αθήνα, 2016

Διαβάστε περισσότερα




72 σελίδες
έκδ. «Δρόμων», Αθήνα, 2014

Διαβάστε περισσότερα
 
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ
Η ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ ΜΑΣ

¶δεια Creative Commons Η «Ελεύθερη Έρευνα» διατίθεται με άδεια:
Αναφορά Δημιουργού─Μη Εμπορική Χρήση─Παρόμοια Διανομή─3.0 Ελλάδα (CC BY-NC-SA 3.0 GR).

Διαβάστε περισσότερα
 
 


Tα κίνητρα
και η πορεία
προς την εξουσία




«Λένε, ότι η εξουσία διαφθείρει,
αλλά το πιο σωστό είναι, ότι η εξουσία προσελκύει τους διεφθαρμένους.
Οι υγιείς συνήθως έλκονται από άλλα πράγματα, παρά από την εξουσία».

David Brin (αμερικανός συγγραφέας)


Σε πάρα πολλούς ανθρώπους αρέσει το χρήμα. Ιδιαιτέρως τους αρέσει να πλουτίζουν χωρίς ιδιαίτερο μόχθο και ρίσκο. Δύσκολο. Αυτό όμως, που συγκινεί τους περισσότερους ανθρώπους, είναι η άσκηση της εξουσίας.

Όσοι μπαίνουν στη πολιτική δεν το κάνουν για να συνεισφέρουν στο κοινό καλό, την ευημερία του μέσου πολίτη και την απλοποίηση της καθημερινότητάς του.

Σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, πίσω από κάθε εισερχόμενο στη πολιτική κρύβονται προσωπικές φιλοδοξίες, αλλά και συμπλέγματα ή αδυναμίες, που προκλήθηκαν στα παιδικά του χρόνια...


 


Μεγαλόσχημοι ιστοριογράφοι
στην υπηρεσία της ιδεολογίας
της εκάστοτε εξουσίας
από την αρχαιότητα έως σήμερα




Ένα από τα σπουδαιότερα εργαλεία, που κρατάει στα χέρια της η πολιτική εξουσία, είναι η χρήση της ιστορικής γνώσης. Η ιστορική καταγραφή και γνώση σε συνδυασμό με τις μεθόδους χειραγώγησης των μαζών και των τακτικών πολιτικής προπαγάνδας, μπορούν να κατευθύνουν την πολιτική σκέψη των ανθρώπων.

Οι έντονοι διαξιφισμοί διαφόρων πολιτικών προσώπων με θέμα τη μέθοδο της διδασκαλίας της Ιστορίας στα σχολικά εγχειρίδια μονοπωλούν σε μεγάλα διαστήματα το ενδιαφέρον στα ΜΜΕ.

Μετά τους πολιτικούς, παίρνουν την σκυτάλη άνθρωποι, που φέρουν τον τίτλο του ιστορικού ερευνητή, προκειμένου να μας «διαφωτίσουν» για το ποια άποψη είναι ιστορικά σαφής και επιστημονικά αποδεδειγμένη...


 


Η γλωσσική ασυνέχεια
στον ελλαδικό χώρο
από την αρχαιότητα έως σήμερα



Ένας από τους μεγαλύτερους μύθους του νεορωμέικου εθνικισμού είναι η τρισχιλιετής και πλέον ιστορία της γλώσσας μας, η αδιάλειπτη συνέχειά της δηλαδή, από την αρχαιότητα έως σήμερα. «Η ενιαία και αδιαίρετη ελληνική» αποτελεί σχεδόν στερεοτυπική έκφραση, που επαναλαμβάνεται συνεχώς. Ο μύθος της γλωσσικής συνέχειας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για έναν άλλο μύθο, αυτόν της πολιτισμικής και φυλετικής ενότητας και συνέχειας, καθότι η συνέχεια του «ελληνισμού» προϋποθέτει, φυσικά, και τη συνέχεια της γλώσσας.

Η γλώσσα επομένως, που επιβλήθηκε στους σημερινούς κατοίκους του ελλαδικού χώρου μέσω της υποχρεωτικής παιδείας του έθνους─κράτους, έπρεπε οπωσδήποτε να αναχθεί στην αρχαιότητα. ΓιΆ αυτό το λόγο έχει θεσπισθεί η ανούσια διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών ήδη από το Γυμνάσιο. Δεν ενδιαφέρει το εκπαιδευτικό σύστημα να μάθει αρχαία ο μαθητής. Τα διδάσκεται όμως, προκειμένου να πεισθεί, ότι είναι απόγονος των αρχαίων ελλήνων.

Για τους σημερινούς ρωμιούς, παρά τα χρόνια, που υποχρεωτικά διδάσκονται αρχαία ελληνικά στο σχολείο, είναι σαφές, ότι τους είναι εντελώς ακατανόητα. Το επιχείρημα, ότι πολλές λέξεις είναι ίδιες ή παρόμοιες δεν καθιστούν τα αρχαία κατανοητά, καθώς η αναγνώριση σποραδικών λέξεων μέσα σε προτάσεις δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση κατανόηση του νοήματος των προτάσεων.

Η σχετική εξ άλλου λεξιλογική και μορφολογική ομοιότητα της σημερινής γλώσσας (της ρωμέικης, όπως λεγόταν μέχρι πρότινος κι όχι ελληνικής) με προγενέστερες φάσεις της οφείλεται στον καθαρευουσιανισμό και στην τάση υποχρεωτικής «εξυγίανσής» της από διάφορα ξένα στοιχεία (αλβανικές, τούρκικες, σλάβικες κ.λπ. λέξεις και τοπωνύμια). Από τον 19ο αιώνα και μετά, επιβλήθηκε δια της παιδείας αθρόα και αυθαίρετη εισαγωγή αρχαίων λέξεων και ριζών για τη δημιουργία νέων λέξεων...


 


Πώς η Αριστερά της Ρωμιοσύνης
εφευρίσκει τους μύθους της




Ο φυλακισμένος αριστερός αγωνιστής, που έκλαιγε και ζητούσε «τη μανούλα του».

Ο κομμουνιστής συγγραφέας, που συνεννοήθηκε με τον Μάο μιλώντας του στα... κρητικά, ενώ εκείνος του απαντούσε στα κινέζικα!

Πώς ο ίδιος ξεσήκωσε τους παριστάμενους σε συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος στη Μόσχα παρουσιάζοντάς τους το πουκάμισό του, ως δήθεν το πουκάμισο ενός εκτελεσμένου από τους γερμανούς συντρόφου του.

Τα τρία αυτά επεισόδια περιγράφει με νοσταλγία και καμάρι ο Λεωνίδας Κύρκος σε εκπομπή, που προβλήθηκε τις προάλλες από το κανάλι της Βουλής («Σαν παραμύθι»).
 
Πρόκειται για μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του, κατά την οποία ο επί σειρά ετών βουλευτής της Αριστεράς, αφηγείται στιγμιότυπα από τον πολιτικό του αγώνα και προβαίνει σε εκτενή αναφορά ορισμένων ασυνήθιστων καταστάσεων, που έζησε κατά τη διάρκεια ενός παλιού ταξιδιού του στην Κίνα, όπου συνάντησε τον Μάο και στη Μόσχα, όπου συμμετείχε σε συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος της τότε Σοβιετικής Ένωσης.

Στο άρθρο αυτό θα αναλύσουμε τα όσα λέει στη συνέντευξη αυτή ο παλιός αριστερός πολιτικός, γιατί από τα λεγόμενά του μπορούμε χαρακτηριστικά να διακρίνουμε:

Με τι άνεση και οι άνθρωποι της Αριστεράς ─οι οποίοι είχαν σταθεί απέναντι σε ένα Σύστημα, που τους καταδίωκε και τους φυλάκιζε και το οποίο είχε κατασκευασθεί κι επιβληθεί με την αρωγή πλήθους εθνικών, θρησκευτικών και άλλων μύθων─ εύκολα κατασκεύαζαν κι εκείνοι με τη σειρά τους τους δικούς τους μύθους, προκειμένου να προπαγανδίσουν τη δική τους ιδεολογία...


 


Πέντε
ευρωπαϊκοί μύθοι



Οι εβραίοι υποχρεώνονταν κάποτε,
να φορούν το κίτρινο αστέρι του Δαβίδ.
Οι μετανάστες υποχρεώνονται σήμε-
ρα, να φορούν κόκκινα βραχιολάκια.


Η σημερινή Ευρώπη δεν αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση με κανένα τρόπο. Αντιπροσωπεύει ό,τι πιο σάπιο, διεφθαρμένο και ανάλγητο έχει εμφανιστεί ποτέ στο έδαφός της. Έχει τεράστιες ευθύνες για τη φτώχεια και την εξαθλίωση των πολιτών της. Έχει τεράστια ευθύνη για τη συμβολή της στη δημιουργία του προσφυγικού ζητήματος. Έχει τεράστιες ευθύνες απέναντι στον ανθρωπισμό και τη δημοκρατία.

Με το άρθρο αυτό δεν επιχειρείται ο εξωραϊσμός του απατεώνα, κρατικοδίαιτου κλεφτοκοτά ρωμιού. Ούτε δίνεται άλλοθι στην πολιτική τυχοδιωκτική και ξεπουλημένη αλητεία, που κυβερνά αυτόν τον τόπο από συστάσεως του κρατιδίου-προτεκτοράτου της Ρωμιοσύνης. Αυτά τα έχουμε αναλύσει σε πολλά άρθρα μας κατά το παρελθόν.

Σκοπός του άρθρου είναι να απομυθοποιήσει την υποτιθέμενη «Ενωμένη Ευρώπη» και να καταδείξει το πραγματικό αποκρουστικό της πρόσωπο.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν, τους ευρωπαϊκούς μύθους...